Tento rok som mal možnosť spoznať starú aj novú generáciu Multivanu. Prečítajte si moje dojmy a skúsenosti s Multivanom T6.1. Poviem vám, sú to dva odlišné svety.
Nový Multivan T7 skúša urobiť revolúciu v segmente, chce sa jednoducho zapáčiť väčšiemu počtu zákazníkov. Tomu nahráva aj nižšia štartovacia cena. Otázkou je, či niektorých aj nestratí, pretože sa menilo naozaj veľa.
Výhody
- veľký priestor a variabilita interiéru vrátane množstva odkladacích priestorov
- nižšia štartovacia cena
- kvalitné materiály v interiéri
- tichosť a úspornosť
- asistenčné systémy
- moderný infotainment vrátane head-up displeja
Nevýhody
- prístrojová doska zaberá „zbytočne“ veľa miesta do hĺbky
- výraznejší pocitový rozdiel oproti generácii T6.1 vrátane nižšieho sedenia
- zložitejšie vyberanie smartfónu z priehradky s nabíjaním
- nemožnosť používať sedadlá v 2. rade proti smeru jazdy
Keď som si preberal nový Multivan T7, mal som zmiešané pocity. Plánoval som s ním absolvovať kratšiu dovolenku v Chorvátskom Umagu s plnou kapacitou 7 ľudí na palube. Len, čo som otvoril zadný kufor – telefonaval som. „Ako ste sa pobalili? Nechajte pls. niečo doma, ten kufor je extrémne malý!“
Prvotné doslova zdesenie však netrvalo dlho. Registroval som, že sa o Multivane T7 píše ako o väčšom Sharane, ale nie je to úplne pravda. Je výrazne väčší ako Sharan, je to naozaj Multivan! Zaparkoval som ho vedľa odstavenej 6.1-ky a fakt. T7-čka klame telom. Pôsobí oveľa menšie, ako v skutočnosti je. Napríklad na dĺžku je kratšia (testovaná) verzia dlhšia oproti kratšej T6.1 až o 69 mm! Navyše je novinka o takmer štyri centimetre širšia a jediný parameter, kde „stráca“ je výška – tu si treba odrátať približne 5 centimetrov. A rázvor? Plus 124 mm oproti T6.1! Čísla nepustia…tak, kde je ten pes zakopaný?
V prvom rade je to dizajn. Jednoducho nová generácia Multivanu viac pripomína rodinné auto, ako „dodávku“. Tým nechcem uraziť dizajn T6.1-ky, pretože ak ste si prečítali moju recenziu na tento model, viete, že sa mi nesmierne páčila. Ide však o to, že teraz je Multivan viac štýlovejší. V testovanej verzii tomu napomáha aj strieborná lišta tiahnúca sa po celej dĺžke modelu či „skryté“ stĺpiky dverí.
Dizajn (subjektívne) hodnotím ako mimoriadne vydarený, tento Multivan si viem predstaviť aj na každodenné dochádzanie do práce. Príjemným oživením je aj výrazný zadný spojler a moderne pôsobia aj úzka zadné svetlá.
Vpredu zase oceníte prepojenie predných špičkových IQ. LIGHT LED svetlometov svetelnou lištou, ktorá sa stráca vo výraznom logu Volkswagen. A to som novinku netestoval v kombinácii 2 farieb laku karosérie, tak zaujme ešte viac.
A teraz, vráťme sa k tomu, prečo som sa zľakol, keď som otvoril kufor. Totiž zadná „lavica“, neskôr vysvetlím, prečo je lavica v uvodzovkách bola umiestnená vzadu tak, že som si nevedel predstaviť, ako sa tu zbalia dve rodiny. Pozrite sa na fotografiách nižšie, ako vyzeral v kufri môj batoh. Chápete?
Ale Multivan je prudko variabilný, takže stačilo pár sekúnd a zadné sedadlá som posunul o kus dopredu. Vtedy už batožinový priestor vyzeral výrazne lepšie, pritom som cestujúcim v 3. rade na komforte stále neubral.
A začal som objavovať ďalej. Multivan vás bude baviť. Novinkou je, že práve sedadlá v 3. rade sú samostatné. Zabudnite tak na lavicu, s ktorou bola manipulácia výrazne ťažšia. Ak som chcel v T6.1-ke odstrániť sedadlá v 3. rade, nebolo to tak jednoduché, ako teraz. Každé sedadlo viete odobrať samostatne.
Celý systém funguje na princípe kliknutia, presne viete, že všetko „zapadlo“ na správne miesto. Výhodou je aj to, že nemusíte posúvať celý zadný rad sedadiel naraz, jednoducho si posuniete len vybrané sedadlá, napríklad tie, kde sú deti. Tým pádom získate väčší batožinový priestor a všetci budú spokojní. Nielen pri ceste na dovolenku, ale aj na rybačku či akýkoľvek výlet oceníte odkladacie priestory v každom zo sedadiel. Tam som uložil množstvo vecí. Počas dlhej cesty odporúčam využiť tento priestor napríklad na pitný režim či jedlo, ktoré tak budete mať stále po ruke. Viem si predstaviť využitie priehradiek aj na rôzne pracovné nástroje – budete v nich mať poriadok.
Vďaka novému koľajničkovému systému je kompletný interiér výborne variabilný. A nielen to, teraz môžete mať dokonca aj vyhrievané sedadlá v 2. rade. Totiž napájajú sa priamo z koľajničkového systému. Nič nikde nemusíte zapojiť, len sedadlo uložíte na miesto, kde ho práve chcete.
A stredový tunel? Tak toto riešenie by ste vo vašom aute chceli! Ten si viete v prípade potreby dokonca aj vybrať, manipulácia je skutočne jednoduchá. Výborne však poslúži pre pasažierov vpredu, najmä ako odkladací priestor. Lakeť si totiž opriete na lakťové opierky integrovaný do predných sedadiel, vždy po oboch stranách. Mimochodom lakťové opierky v 2. rade sedadiel vyberiete jediným kliknutím. Celý interiér je ako skladačka.
Stredový tunel si viete posunúť aj medzi druhý rad sedadiel. Tam si ho kľudne aj zodvihnete a keď chcete, vyklopíte si stolíky. Piknik v Multivane je zážitkom nielen pre deti, verte mi. Zamrzí len fakt, že v prípade 7-miestnej verzie nie je možné sedadlá v 2. rade otočiť do protismeru. Jednoducho ak ich otočíte, nevyklopíte ich do polohy na sedenie. A keby sa vám to aj tak podarilo :), tak jednoducho takáto jazda nebude bezpečná. Sedadlá nemajú v sebe integrované bezpečnostné pásy, takže by ste sa pri jazde nepripútali.
Poviem to na rovinu, tak komfortnú cestu na dovolenku do Chorvátskeho Umagu naša 7-členná posádka ešte nezažila. Myslelo sa aj na také detaily, ako ovládanie klimatizácie pre sedadlá vzadu. Nechýba dostatok nabíjacích konektorov, osvetlenie a príjemným prekvapením je obrovská panoramatická strecha. Tá však niekomu môže prekážať, nemá totiž žiadnu látkovú clonu. Síce posádka je pred slnečnými lúčmi dostatočne chránená, nie je to ale úplne to isté, akoby ste si „zastreli“.
Lenže, komfort si neužíva len 6 členov vedľa šoféra. Práve jazda s Multivanom T7 je v porovnaní s pôvodnou generáciou úplne iná káva. Cítite sa tu ako v luxusnom modernom aute so všetkými vymoženosťami, ktoré si viete dopriať aj do vášho hatchbacku či SUV-čka. Dokonca sa tu aj nastupuje lepšie, pocitovo, akoby ste nastupovali do väčšieho SUV. Toto je oborvský rozdiel v porovnaní s Multivanom T6.1.
Hýčkať si vás budú aj materiály, tešte sa na mäkčené plasty či drevený dekor. Samozrejmosťou je ambientné podsvietenie či kvalitný audio systém Harman/Kardon. Ten som však nevedel nastaviť tak, aby hral napríklad len pre zadných alebo predných pasažierov. Síce som v menu vybral oblasť zvuku, no akoby sa nič nezmenilo. Ak sme vpredu chceli mať „pokoj“ od hudby vzadu, jednoducho sme ju počuli aj v predných reproduktoroch napriek ich deaktivovaniu v systéme.
Na môj vkus tu bolo až príliš prvkov ovládaných dotykovo, vrátane kompletnej klimatizácie či voľby asistečných systémov alebo svetiel. Našťastie to nešlo až tak ďaleko, ako v ostatných najmä elektrických modeloch výrobcu, takže ovládanie okien zostalo so starými dobrými hardvérovými tlačidlami. Rovnako na volante budete ovládať infotainment, adaptívny tempomat či digitálny prístrojový panel cez hardvérové tlačidlá.
Volič automatickej prevodovky sa presunul medzi dvojicu displejov. Mimochodom tie majú po 10-palcov. Digitálny kokpit PRO vám vie kľudne cez celú plochu zobraziť aj navigáciu, mne však vyhovoval režim, kedy som sa pozeral na digitálne budíky s informáciami z palubného počítača uprostred. Výhodou modelu bol aj kvalitný head-up displej.
Oceniť musím množstvo asistenčných systémov vrátane inteligentného adaptívneho tempomatu. V tomto prípade sa môžete spoľahnúť nielen na dodržiavanie vzdialenosti od vozidiel pred vami, ale aj na prispôsobenie sa rýchlosti terénu (napríklad prejazd kruhovým objazdom, spomalenie do zákrut…) či prispôsobenie sa rýchlostným značkám. V praxi ale prispôsobenie sa dopravným rýchlostným značkám až tak v láske nemám.
Totiž, je síce dobré, že auto rozpozná značku a prispôsobí jej rýchlosť, no niekedy ho pomýlia značky určené pre odbočovací pruh smerom na čerpaciu stanicu či dokonca značka na kamióne. A potom spomaľujete, aj keď nechcete. Jednoducho tento systém je síce praktický, no na dlhšej trase vás môže otravovať – automatické prispôsobenie sa rýchlosti podľa dopravných značiek som tak radšej vypol.
Mŕtvy uhol či 360-stupňový pohľad na okolie auta rozhodne oceníte. Tiež poteší, že Multivanu nechýba aktívne držanie v jazdných pruhoch alebo inteligentné prepínanie svetiel, ktoré vodičov neoslňovali.
Infotainment potešil tiež. V testovanom Multivane bol k dispozícii najvyšší navigačný systém Discover Pro. Výhodou je plná online konektivita či prepojenie s aplikáciou pre váš smartfón. Reakcie systému sú rýchle a celkovo patrí systém k najprehľadnejším na trhu.
Poteší aj možnosť vykonávať aktualizácie bezdrôtovo vďaka službe We Upgrade. Ovládať systém môžete hlasom aj vďaka Amazon Alexa, takže si s ním budete rozumieť.
Ja som ocenil aj podporu pre bezdrôtové Android Auto či Apple CarPlay, k dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu. To nájdete v šuplíku pod výduchmi klimatizácie. Musím priznať, že zatiaľ čo vkladanie smartfónu do priehradky prebiehalo hladko, jeho vyberanie je už zložitejšie kvôli výraznejším hranám priehradky. Tie síce zabezpečia, aby smartfón počas jazdy nevypadol, no jeho vyberanie je skutočne nepraktické.
Ako sa na moderné auto patrí, nájdete tu aj viacero USB-C konektorov, žiaľ klasické USB už nie.
A čo to žerie? Keď som si Multivan preberal, povedal som si, nebude to lacná cesta. Na displeji pre motorizáciu 2,0 TSI s výkonom 204 koní svietila priemerka 9,5 l/100 km. Výrobca udáva priemernú spotrebu 9,1 l/100 km. (Nemilým prekvapením bola aj diaľničná známka v Slovinsku, dajte si pozor, tu platíte pri Multivane dvojnásobok bežnej sadzby.)
Uznať treba, že motorizácia je na Multivan T7 úplne postačujúca, nehovoriac o vynikajúcom odhlučnení. Jazdu si skutočne budete užívať aj perfektný výhľad dopredu či do strán. Finálna spotreba nášho výletu do Chorvátska bola mimoriadne milým prekvapením. Plne naložený Multivan so 7 pasažiermi na palube, maximálne využitý priestor pre batožinu vzadu či medzi sedadlami… a skončili sme na 8,2 l/100 km po prejdení 1 238 km.
Multivan T7 bol pre mňa obrovským prekvapením. Toto je Multivan, pri ktorom by som už nerozmýšľal, ale rovno do rodiny kúpil. Cena modelu začína na sume 40 908 €, čo je veľmi príjemná správa. Testovaný model s množstvom príplatkov a vo výbave Style však vyšiel na 77 328 €, čo je takmer dvojnásobok toho, kde Multivan začína.
Úprimne, pri dnešných cenách automobilov, ide o ponuku, ktorá rozhodne stojí za zváženie. Multivan T7 je v novej generácii viac rodinnejší, šoférsky podobný komfortnému SUV, priestorom a premyslenou variabilitou však prekoná väčšinu dostupných modelov, ktoré sú dostupné na trhu. Osobne by som však posunul prístrojovú dosku viac dopredu, priestor vnútri by bol ešte väčší. Použitým technológiám nie je ale čo vytknúť, chcel by som si ešte vyskúšať plug-in hybridnú verziu. Predsalen na „bežnom“ dennom dochádzaní do práce by som na jazde výrazne ušetril.