- #E-mobilita
- 3 min.
- 14.4.2022
Mercedes to dokázal! S elektrickým EQXX prešiel 1 000 kilometrov bez nabíjania
Málokto tomu veril, no Mercedes dokázal potvrdiť svoje sľuby. Prototyp elektromobilu Vision EQXX prešiel na jedno nabitie viac ako 1 000 kilometrov v bežných podmienkach. Navyše, výsledok sa podarilo dosiahnuť s naozaj slušnou rezervou.
Tajomstvo vysokých dojazdov elektromobilov nie je iba v batériách s vyššou kapacitou, ale aj vyššej efektivite. Využívať dostupnú energiu lepšie je dôležité hneď z viacerých dôvodov, čo si uvedomuje aj Mercedes. Ešte začiatkom roka odhalili prototyp elektromobilu Vision EQXX, s ktorým chcú dosiahnuť jednocifernú spotrebu.
Vďaka tomu by bolo možné dosiahnuť vysoký dojazd aj s menšou batériou, ktorá teda môže byť ľahšia a spotrebu ešte viac znížiť. Spomínaný prototyp je vybavený batériou s kapacitou mierne pod 100 kWh. Nejde ale o štandardný akumulátor. Inžinierom sa podarilo vyvinúť novú batériu s 30 percentnou redukciou hmotnosti a polovičným objemom pri zachovaní rovnakej kapacity.
Zásadným parametrom je tiež aerodynamický odpor vzduchu, ktorý je v prípade EQXX naozaj veľmi nízky, a to iba 0,17 cd. Pre porovnanie, spomedzi sériovo vyrábaných áut má najlepšiu hodnotu EQS – 0,20 cd. Samozrejme, nízku spotrebu má zabezpečovať aj kopec ďalších drobných konštrukčných či softvérových úprav.
Pri internom testovaní sa inžinierom podarilo splniť svoj cieľ cez náročné výpočty, teda dostali spotrebu pod 10 kWh / 100 km. Toto číslo malo byť dosiahnuté pri simulovanej bežnej jazde, a to dokonca aj vo svižnom tempe na diaľnici. Testovanie v reálnych podmienok bolo sľúbené na jar 2022 a tak sa aj stalo. Aj napriek skeptickým pohľadom z rôznych strán skončilo úspechom – EQXX úspešne prešlo 1 008 kilometrov bez nabíjania.
Cesta bola dlhá a viedla cez rôzne krajiny a terén. Vychádzali z Nemecka a pokračovali cez Švajčiarsko, Taliansko až na juh Francúzska. Jazdili na okresných cestách, v meste ale aj na diaľnici s maximálnou rýchlosťou do 140 km/h. Teplota sa pohybovala od 3 do 18 stupňov, pričom pri prejazde Alpami si museli poradiť aj s dažďom či miernym protivetrom.
Celý test trval 12 hodín a 2 minúty, pričom auto bolo v pohybe presne 11 hodín a 32 minút. Priemerná rýchlosť sa teda vyšplhala na 87,4 km/h. Kryt nabíjania bol pred testom oficiálne zapečatený a posádka bola sprevádzaná oficiálnym dozorom. Po prejdení 1 008 kilometrov sa dostali do cieľa so spotrebou len 8,7 kWh / 100 km.
Napriek podmienkam bol výsledok dosiahnutý s absolútnym prehľadom. V cieli totiž v batérii zostalo stále okolo 15 percent a zostávajúci dojazd bol približne 140 kilometrov. Pre zaujímavosť, Vision EQXX je vybavené aj solárnou strechou, ktorá napája 12 V batériu. Za celú trasu dokázala zvýšiť dojazd o viac ako 2 percentá, teda asi 25 kilometrov.