Mercedes odhalil VISION EQXX, na jedno nabitie prejde viac ako 1 000 km

ZDROJ | Mercedes-Benz

Inžinieri automobilky Mercedes-Benz si stanovili zdanlivo nesplniteľný cieľ – vytvoriť elektromobil, ktorý bude schopný prejsť na jedno nabitie až 1 000 kilometrov. Ako už asi tušíte, podarilo sa im to. Nový VISION EQXX je natoľko energeticky efektívny, že jeho spotreba v kWh/100 km je len jednociferná.

Aktuálna vlajková loď značky Mercedes-EQ, model EQS, disponuje pomerne veľkou batériou s nadštandardnou kapacitou 107,8 kWh, vďaka ktorej dokáže podľa metodiky WLTP prejsť na jedno nabitie až 770 kilometrov. Od istého bodu však zväčšovanie batérie prestáva dávať zmysel, do hry nastúpia iné faktory.

Výrobcovia elektromobilov sa snažia dojazdy svojich elektromobilov vylepšovať aj pomocou lepšej aerodynamiky, lepšieho softvérového manažmentu batérie a pohonu, ako aj pomocou špeciálnych pneumatík, aké nedávno predstavila aj spoločnosť Goodyear.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Nový Mercedes-Benz VISION EQXX má ponúkať zlatú strednú cestu medzi všetkými týmito faktormi. Má ísť o úplne prvý model značky, ktorý začne lámať rekordy okamžite, ako vyrazí na cesty.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Modely s extrémne efektívnou aerodynamikou nie sú pre Mercedes žiadnou novinkou. Rekordy v jeho mene v minulosti lámal už aj model W125 z roku 1937 a konceptuálny projekt C111 zo začiatku 70. rokov. Nový VISION EQXX je však víziou pre klasický, 4-dverový spotrebiteľský luxusný sedan.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Celý vývoj elektromobilu s dojazdom 1 000 kilometrov začal prekvapivo pri softvéri. Mercedes najprv celú pohonnú jednotku naprogramovalo a otestovalo pomocou metódy „software-in-the-loop“. Inžinieri tak mohli s vozidlom jazdiť, testovať jeho nabíjanie, rekuperáciu a skúšať jeho správanie v rôznych podmienkach ešte skôr, ako sa vôbec pustili do stavby jeho prvého prototypu.

Paralelne s tým začal vznikať aj základný tvar vozidla, ktorý mal byť čo najkrajší, no zároveň s najmenším odporom vzduchu. Ako uviedol Mercedes v jednom zo svojich nedávnych videí, aerodynamika sa aj pri bežnej cestovnej rýchlosti podpisuje pod 60 % stratu pohybovej energie.

ZDROJ | Mercedes-Benz

Najväčším problémom sú podľa inžinierov kolesá. To je dôvod, prečo sú zo strany celistvé podobne, ako na tohtoročných monopostoch F1, odkiaľ si Mercedes zobral niekoľko ďalších technológií vrátane energeticky efektívneho pohonu.

ZDROJ | Mercedes-Benz

V interných digitálnych simuláciách, ako aj v reálnych testoch, sa napokon Mercedesu podarilo dosiahnuť spotrebu menej ako 10 kWh na 100 kilometrov, čo je vzhľadom na minimálne, či skôr nulové kompromisy po stránke komfortu posádky skutočne úctyhodný úspech.

Formulový tím Mercedesu sa podpísal aj pod 30 % redukciu hmotnosti batérií a zmenšenie ich objemu až o 50 %. Pri prenose energie z batérií do kolies dosiahol Mercedes až 95 % efektivitu. Pri aerodynamike dosiahli dizajnéri finálny koeficient odporu len 0.17.

Jeho zadný difuzér bude dynamický, vysunúť sa dokáže horizontálne, aj vertikálne smerom k vozovke.ZDROJ | Mercedes-Benz

Mercedes napokon odhalil, že pod výborný dojazd prototypu VISION EQXX sa podpísala aj solárna strecha, ktorá zároveň napája niektoré komponenty vozidla. Medzi nimi bude možno aj gigantický displej prekrývajúci celú palubnú dosku, ktorý vyzerá ako nástupca súčasného MBUX HYPERSCREEN infotainment systému prítomného v Triede S a modeli EQS.

ZDROJ | Mercedes-Benz

V interiéri má vodiča privítať nová generácia umelej inteligencie, ktorá sa postará o pohodlie celej posádky. Pri takomto futuristickom modeli sú tiež samozrejmosťou všadeprítomné udržateľné materiály. Kožu tu Mercedes nahradil organickým materiálom vyrobeným z húb, ktorý má na dotyk pripomínať skutočnú kožu, pričom vypestovať ho dokáže už za dva týždne.

Bližšie nám Mercedes nový VISION EQXX predstaví už v najbližších mesiacoch, kedy by sme sa mali dozvedieť viac o jeho ďalšom osude. V tejto chvíli Mercedes o tomto prototype hovorí ako o technologickom nákrese pre sériovú výrobu. Či sa napokon do výroby dostane rovnaký elektromobil, alebo jeho technológie uvidíme v iných modeloch, v tejto chvíli nie je úplne jasné.

Komentáre k článku