Krátky úvod k novinke od Mercedes-EQ sme vám priniesli ešte minulý týždeň v rámci Tech Stories. V elektrifikácii svojej ponuky pokračuje Mercedes-Benz naozaj veľkým tempom a aj tento rok do ponuky pridal hneď niekoľko zaujímavých modelov. Jedným z nich je práve Mercedes-Benz EQE, ktoré je k dispozícii, ako inak, vo viacerých verziách a medzi nimi nechýba ani športová AMG.
Elektromobil a AMG možno mnohým nejde dokopy a po týždni s EQE verím, že inžinieri si boli skutočne vedomí veľkej zodpovednosti. Do očakávanej novinky tak zabalili všetko to, čo by ste od auta s označením AMG čakali, len s jedným rozdielom – je absolútne tiché.
Výhody
- Moderný, futuristický dizajn
- Prémiové prevedenie a efektný hyperscreen
- Vysoký komfort, skvelý na dlhé trasy
- Výbava na pretekársky okruh
- Technológia elektrického pohonu, predohrev batérie, nabíjanie, navigácia
Nevýhody
- Hyperscreen by si zaslúžil povrch s menšou údržbou
- Ťažko dostupná cena
Presne tak. Autá AMG nemusia „hulákať“ na celé mesto, ale môžu byť aj tiché. Stačí prijať tento fakt a o zvyšných pochybnostiach vás hravo presvedčí pár momentov za volantom tejto elektrickej novinky. Na pohľad ide o menšiu verziu vlajkovej lode EQS.
EQE si totiž stále drží nový dizajn cielený na moderný prejav a skvelú aerodynamiku. Novinárska konfigurácia je skutočne parádna – biely lak v kontraste s čiernymi prvkami, AMG maskou či masívnymi 21 palcovými diskami. Pre elektrický rad EQ sú typické prepojené svetlá podsvietenou lištou. Zatiaľ čo vzadu je tento podpis dodržaný, vpredu chýba.
LED svetlá Digital Light s pokročilou Matrix funkcionalitou tak v noci nepútajú až takú pozornosť okolia, no za volantom si ich technológiu budete užívať. Perfektné vyrezávanie oproti idúcich vozidiel je samozrejmosťou. Okrem toho ale zvládajú kresliť značky či pomocné čiary priamo na cestu, čo nielenže vyzerá skvelo, ale tiež zvyšuje bezpečnosť.
Mercedes-Benz EQE 43 AMG má na dĺžku 4946 milimetrov, na šírku 1906 milimetrov a na výšku 1492 milimetrov. V zadnej časti dotvára športový dizajn odtrhová hrana, ktorá zároveň ukončuje kufrové dvere. Tie pritom nie sú v štýle lift back, ale klasického sedanu. Objem kufra je štandardne 430 litrov a po sklopení zadných sedadiel ho je možné rozšíriť na 895 litrov.
EQE 43 AMG nie je auto, ktoré by ste si kupovali ako rodinný koráb, najmä ak máte viac detí. Na bežné jazdenie však kufor plne postačujete a taktiež tu zmestíte batožinu na dlhšie dovolenky, ak to s balením nebudete preháňať. Priestor pre samotných pasažierov je ale skutočne bohatý. Dostatok miesta je tu pre všetkých pasažierov a je ho tu naozaj veľa.
Ako vodič, tak aj spolujazdec nemá problém nájsť komfortnú polohu a vôbec nemá dôvod sa cítiť stiesnene. Ak si za volant sadnú aj vyšší, vzadu bude stále dostatok miesta, dokonca aj na mierne vystretie nôh. Takmer úplne rovná podlaha využiteľný priestor citeľne zlepšuje. Samozrejme, vzadu je to najpoužiteľnejšie pre dvoch ľudí, ktorí si môžu sklopiť stredovú opierku s držiakmi na nápoje.
Klimatizácia je v EQE špičková a s účinným HEPA filtrom. Systém vo vozidle monitoruje stav ovzdušia vonku a aj priamo v aute. Informáciu o kvalite ovzdušia dostávajú aj pasažieri vzadu na displeji, kde si zároveň môžu nastaviť aj teplotu pre každého zvlášť. Predné sedadlá sú samozrejme vyhrievané, no tiež podporujú vetranie. Nastavenie bedrovej opierky nechýba. Masáž síce áno, to ale v športovom AMG nie je až tak prekvapivé.
Kde sa naopak AMG ukazuje je volant – volant využívaný v nových modeloch Mercedes-Benz prináša veľkú zmenu, na ktorú som si ale rýchlo dokázal zvyknúť. Za celý test sa mi nestalo ani raz, že by som niečo omylom prepol. Okrem nového dizajnu však vo výbave AMG ponúka priamo na volante prepínače na nastavenie podvozka, jednotlivých jazdných režimov či tlačidlo na vypnutie ESP.
Na to že ide o športový sedan, dosť dobre je na tom aj s odkladacím priestorom. Nechýba priestranná priehradka pred spolujazdcom, tunel skrýva hlboký priestor na odloženie rôznych predmetov – odložením zrkadlovky som zaplnil len zlomok priestoru – no tiež aj miesto na odloženie telefónu či bezdrôtové nabíjanie. Hneď pod ním je veľký otvorený priestor, kde sa – okrem iného – zmestila aj jeden a pol litrová fľaša.
O spracovaní a použitých materiáloch asi ani nemôže byť reč. Áno, nie je to trieda S, ale stále je všetko vysoko na úrovni. Drevené prvky, veľké množstvo čalúnených prvkov, sklo, kovové doplnky, pričom plast je na poslednom mieste. Všetko naozaj skvele ladí, cítil som sa tu vždy výborne. Už tak veľký priestor opticky rozširuje otvárateľné strešné okno a atmosféru zlepšujú ambientné prvky podsvietenia.
Veľkou a veľmi dôležitou súčasťou interiéru EQE je infotainment. V štandardnom prevedení je MBUX „iba“ v stredovej časti, čo je plne postačujúce na všetko potrebné. Ak sa ale chcete posunúť o niečo vyššie, jazdiť s „futuristickým“ displejom, môžete siahnuť po príplatkovom hyperscreene. Nepochybne ide o dizajnovo skvelú časť, ktorá dopĺňa atmosféru počas jazdy, a to najmä v noci.
Hyperscreen ma na dĺžku viac ako 140 centimetrov a pod jedným špeciálne tvarovaným sklom sa skrýva trojica samostatných displejov. Jeden sa nachádza pred vodičom, druhý najväčší je v strede a tretí menší je pred spolujazdcom. Aj keď sa to možno nezdá, ide aj o praktickú vec – spolujazdec môže sám a veľmi pohodlne nastaviť rádio alebo inteligentnú navigáciu bez toho, aby vodič musel akokoľvek zasahovať.
Zároveň, kvalita zobrazovania je špičková. Kontrast je vysoký a displejom nevadí ani priame slnko. Navigácia a ďalšie funkcie sú krásne ostré a všetko je maximálne plynulé so skvelou odozvou. Navigácia pritom dokáže počítať percentá v cieli takmer na percento presne, pričom ak je vaša trasa dlhšia ako dojazd, automaticky naplánuje najvhodnejšiu zastávku na nabíjanie.
Jediná temná stránka je údržba – displej sa veľmi rýchlo zacapká od odtlačkov a tiež ide o skvelý lapač prachu. Ak by som sa mal rozhodovať, či si hyperscreen priplatím alebo nie, bolo by to veľmi náročné.
EQE dokazuje AMG identitu aj parádnymi funkciami, ktoré nájdete nielen v infotainmente, ale aj na displeji kokpitu. Grafika za volantom ponúka hneď niekoľko rôznych možností zobrazenia, a to od decentných, cez športové až po tie, ktoré sú ideálne na trať. Nájdete tu viaceré podrobné informácie o aute, vrátanie preťaženia, výkonu či teplotu batérie a motorov.
Viac informácií ukrýva infotainment, kde je k dispozícii kompletná telemetria, s ktorej auto v reálnom čase vytvára grafy. Iná obrazovka dokáže v reálnom čase zobrazovať prácu vzduchového podvozku či prácu jednotlivých motorov. Vrcholom je takzvaný AMG Track Pace režim, ktorý je určený priamo na okruhy. Vozidlo má v pamäti niekoľko najznámejších okruhov, vrátane Nurburgring, Monza alebo Laguna Seca.
Auto presne vie, kde sa v rámci okruhu nachádzate a dokáže vám preto robiť detailný report toho, aký máte čas, ako prechádzate jednotlivé úseky a či ste na nich rýchlejší alebo pomalší. S autom môžete ísť samozrejme aj na okruhy, ktoré v pamäti nie sú. EQE si načíta pomocou GPS trať, po ktorej jazdíte a následne pracuje s týmito dátami ako s okruhom.
AMG ale nie je iba o režimoch, dizajnových zmenách a nápisoch. Ak si sadnete za volant, aj v komfortnom režime je cítiť pohodlné vzduchové pruženie, no mierne väčšia tuhosť je postrehnuteľná. Po prepnutí do športu sa tento stav znásobí a umocní o veľmi presné riadenie, vďaka ktorému máte naozaj dokonalú kontrolu nad týmto 2,5 tonovým strojom. Síce som jazdil vždy v rámci normy, niekedy ma citlivosť a presnosť riadenia dokázala prekvapiť.
EQE 43 AMG je síce len stredná verzia zo všetkých ponúkaných – najvýkonnejšia má označenie EQE 53 AMG, ale ani pri nami testovanej nie je o výkon núdza. Pohon všetkých štyroch kolies znamená dva elektromotory s celkovým výkonom 350 kW (476 koní) a krútiaci moment 858 Nm. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 4,2 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 210 km/h.
Dobré známe vzduchové pruženie Airmatic oceníte nielen na trati, ale najmä na okresných cestách a predovšetkým na diaľnici. To, čo Mercedes-Benz zvláda skutočne obdivuhodne je komfort na dlhých cestách. Ukážkové odhlučnenie interiéru aj pri vyšších rýchlostiach v kombinácii s parádnym podvozkom robí každú dlhšiu cestu maximálne komfortnú.
Ak to celé skombinujete s parádnymi svetlami či asistenčnými systémami, zážitok sa ešte zvyšuje. Práve na dlhších trasách, ktorým sa budem venovať v samostatnom článku, som si zapínal nielen asistentov, ale aj obrazovku asistenčných systémov za volantom. Vďaka tomu som mal vždy prehľad o tom, čo auto vidí a berie do úvahy. Pochvalu si zaslúži tiež head-up displej, ktorý využíva veľký priestor aj na zobrazenie navigácie.
S Mercedes-Benz EQE 43 AMG som jazdil v zmiešaných podmienkach – diaľnice, okresné cesty a aj mestá. Nakoľko ide o výkonnejší sedan, nečakal som, že spotreba bude nižšia. Za celý test som sa nedostal na žiadnej z trás pod 20 kWh / 100 km, iba raz sa mi podarilo dostať tesne nad túto hranicu. Väčšinou som sa hýbal na hranici 23 až 24 kWh / 100 km.
Za celý test sme prešli 805 kilometrov s priemernou spotrebou 24,3 kWh / 100 km. Približne polovicu kilometrov sme spravili po diaľnici pri rýchlosti 130 km/h. Ide síce o vyššiu spotrebu, ale vzhľadom na parametre ide o akceptovateľné číslo. Dojazd pri tejto priemernej spotrebe je 370 kilometrov. Akumulátor v podvozku má totiž využiteľnú kapacitu 90,6 kWh, čo je viac ako 17 kWh menej ako väčšia EQS.
Spôsobené to je absenciou dvoch modulov – EQE má 10, EQS 12. Na nižšej kapacite sa odráža aj menší nabíjací výkon. Maximálnych 500 A síce dokážu brať s nabíjacej stanice obe autá, no kvôli nižšiemu počtu batériových modulov má EQE nižšie napätie, teda fyzika nepustí a strop je 170 kW + nejaké tie drobné.
Čas nabíjania to ale nijak zásadne neovplyvňuje – áno, je to spôsobné tým, že akumulátor je menší, avšak EQE má veľmi dobrú krivku nabíjania. Vysoký výkon si drží naozaj dlho – aj nad 70 percentami sa nabíjací výkon vie pohybovať nad 100 kW. Predohrev batérie tu taktiež funguje na základe navigácie, takže stabilný nabíjací výkon je zabezpečený.
Z Mercedes-Benz EQE 43 AMG nie je možné mať zlý pocit. Ide o veľmi dobrú kombináciu športového prevedenia, komfortu a špičkových moderných technológií. Byť za volantom alebo aj na sedadle spolujazdcov je vždy zážitok, ktorý môže prekaziť jedine vysoká cena. Nami testovaný model atakoval hranicu 140 tisíc eur.
Konkurencia v segmente sedanov je naozaj žalostná, ale postupne sa začína rozširovať. Samozrejme, začať môžeme od Tesla Model S, ktorý ale stále nie je oficiálne dostupný na Slovensku v najnovšej verzii. Počet elektrických sedanov je rozhodne lepší u čínskych výrobcov, ktoré sú ale tiež stále vzdialené slovenskému trhu. Našťastie zoznam nedávno rozšírilo BMW i4 M50, ktoré sa po mnohých stránkach vydarilo.