Reklama

Megasúboj 5 elektrických kolobežiek s výkonom do 350 W

Števo Porubský

Elektrická kolobežka naberá z roka na rok na popularite. A to nielen medzi bežnými spotrebiteľmi, ale aj medzi firmami, ktoré prichádzajú s tzv. zdieľanými kolobežkami – stačí zaplatiť niekoľko eur a môžete sa voziť po mestách, dokonca aj tých zahraničných. Vlastniť vlastnú kolobežku je ale čosi iné. Ako si vybrať správnu? Ktorá dostupná je najlepšia? Oplatí sa lacná “čína”? Všetko sa dozviete v rozsiahlom súboji. 

Exkluzívnym partnerom megasúboja je Heureka.sk, nákupný poradca a vyhľadávač najlepších cien z tisícok on-line obchodov na internete.

Zdroj | Xiaomi

Vlastniť auto je dnes pre mnohých nedostupné, ale zároveň i neopodstatnené. Hlavne tí, ktorí bývajú v mestách, auto prakticky nepotrebujú, všetko majú na dosah. A čo nie, je na dosah MHD či taxíkov. Čo je ešte vzdialenejšie je dostupné vlakom, autobusom či prenajatým, alebo zdieľaným autom. Pomedzi toto je ale zaujímavou alternatívou tzv. mikromobilita. Tá zahŕňa prakticky všetky malé dopravné prostriedky od klasických elektrických kolobežiek až po hoverboardy, onewheely, motorizované skateboardy či bicykle všetkých druhov. 

Mikromobilita nabrala azda najväčší boom v období pandémie, a to je jedno už počas ktorej vlny. To mimochodom vidieť aj na nedostupnosti mnohých modelov kolobežiek, ale aj bicyklov všetkých druhov. Jednoducho, ľudia počas pandémie chceli viac a viac dopravné prostriedky, ktoré nie sú viazané na hromadnú prepravu a pritom im poskytnú dostatočný komfort cestovania z miesta A do miesta B a naopak, no zároveň za minimálne náklady. Najvhodnejšou možnosťou sa stali elektrické kolobežky. S hmotnosťou od 10 do 20 kg patria tieto medzi tie najjednoduchšie ovládateľné formy mikromobility. Predsalen jazdiť na najrôznejších boardoch chce trochu skúseností a bicykle nepatria práve k skladným dopravným prostriedkom. 

Aj preto sme sa rozhodli “spáchať” opäť megasúboj aký na Slovensku nemá obdobu a priamo porovnať 5 elektrických kolobežiek na našom trhu. Do megasúboja sme doslova na rovnakú štartovaciu čiaru postavili 5 rôznych elektrických kolobežiek od 5 rôznych výrobcov. Pätica kolobežiek je pritom vybraná aj na základe pozície v TOP 20 v Heureka.sk

V megasúboji, ktorý ste práve začali čítať nájdete kolobežky Kugoo S3 Pro, LAMAX E-Scooter S11600, Ninebot by Segway KickScooter F40E, Sencor Scooter ONE 2020 a Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Za zapožičanie kolobežiek do testu ďakujeme spoločnostiam elem6 s.r.o., FAST PLUS, a.s., PlayGoSmart – PGS, a RESIZE s.r.o., výhradnému distribútorovi značky Kugoo.

Hoci ich ceny sa rôznia, niekoľko prvkov majú spoločných. Sú to kolobežky do 700 €, no zároveň všetky majú 350 W motor (až na jednu čo si vysvetlíme neskôr). Rovnako by sa dalo povedať, že všetky majú mobilnú aplikáciu, no jednej kolobežke chýba aj tá. Spoločné však majú to, že v Heureka.sk sú medzi tými najlepšími, označené ako TOP. To je funkcia, vďaka ktorej sa môžete orientovať v porovnávači cien Heureka.sk a tak si vyberať to, čo je aj pre mnohých ďalších tým najlepším v danej kategórii.

Vďaka Heureka.sk však môžete elektrické kolobežky, ale aj iné produkty, nájsť často ešte výhodnejšie. A ak aj náhodou nie, Heureka ponúka veľmi praktickú funkciu stráženia ceny. Stačí zadať sumu, akú by ste si želali a na ktorú vás má Heureka upozorniť. Len čo sa tak stane, do schránky vám príde e-mail. Výborná funkcia, ak sa s nákupom neponáhľate a radi si počkáte na dobrú cenu, vrátane prípadnej akciovej. 

Rovnako zaujímavou funkcionalitou môže byť grafické znázornenie vývoja cien, vďaka ktorému vidíte koľko stál daný produkt v konkrétnom čase. Na výber máte rôzne obdobia, napríklad mesiac (30 dní), 3 mesiace, alebo celý rok. Odporúčam výber „Od počiatku vekov“, kedy uvidíte vývoj ceny produktu od jeho uvedenia na trh, resp. od zaradenia na Heureka.sk. Aj vďaka tomu vieme, že ktorúkoľvek z elektrických kolobežiek v megasúboji dnes kúpite za rovnakú cenu, alebo i lacnejšie ako pri ich uvedení na trh. To je pozitívne, pretože cena zohráva významnú rolu pri rozhodovaní. 

Čo je to elektrická kolobežka? 

Už z názvu je jasné, o akom dopravnom prostriedku sa bavíme. Ide o motorizované jednostopé vozidlo patriace do skupiny V. Do tejto skupiny patria aj elektrické bicykle, hoverboardy a všetky vozidlá mikromobility s pomocným motorčekom. Na vedenie takýchto typov motorových vozidiel nie je potrebné vodičské oprávnenie, teda vodičský preukaz. Teda pokiaľ nie je kolobežka (alebo iný dopravný prostriedok tejto kategórie) zaradená v kategórii L1e-b. To sú napríklad výkonné elektrické či motorové kolobežky. 

Elektrické kolobežky je možné rozdeliť do viacerých skupín: 

          • Low-end, alebo lacné kolobežky s cenou do 300 €,
          • Mid-end, alebo stredná trieda s cenou do 700 €,
          • Top-end, alebo vyššia trieda s cenou do 1 500 €,
          • Extrémne kolobežky s cenou nad 1 500 €. 

Zároveň je možné kolobežky rozdeliť ešte na mestské, ktorých je drvivá väčšina a kolobežky do terénu s veľkými kolesami s výraznejším dezénom. 

Pri kolobežkách za menej ako 300 € nečakajte zázraky a neostanete veľmi sklamaní. Kolobežky do tejto sumy patria medzi základ, často majú iba základnú výbavu, ktorá nezahŕňa ani displej, podporu mobilnej aplikácie, kotúčové brzdy apod. Ani dojazd v takomto prípade nehrá týmto modelom do karát, výkon je bežne na úrovni 200-300 W. Na druhej strane sú často veľmi ľahké a skladné, čo je zas plusom. 

Zdroj | Ninebot by Segway

Stredná trieda je už o čosi lepšia. Stále ide o pomerne malé modely, ktoré pohodlne zmestíte aj do kufra auta (Smart apod. nie), no potešia aj výbavou. Tá zväčša obsahuje 350 W motor, dojazd niekoľko desiatok kilometrov či prítomnosť Bluetooth a teda i mobilnej appky. Plusom je i kvalitnejšie osvetlenie. Nevýhodou už ale môže byť o niekoľko kilogramov vyššia hmotnosť. 

Top-end kolobežky majú minimálne 350 W motor, zväčša sa ale bavíme o 500 W a viac. Sú podstatne väčšie aj kvôli väčším batériám, do kufra auta ich už len tak nezmestíte. Ani na piate poschodie bez výťahu by som ich nosiť nechcel. Výbavou, vrátane tej doplnkovej patria k špičke. Unikátny býva často aj ich dizajn a rôzne vychytávky. 

Kolobežky nad 1 500 € sú už viac motorkami ako kolobežkami. Azda žiadna z nich nemá maximálku iba 25 km/h, tieto kúsky vedia ísť po cestách ako bežné automobily, alebo skôr skútre. Majú podstatne väčšie kolesá, väčšie sú i brzdy a celé telo. Zároveň je väčšia i batéria a logicky aj hmotnosť. Týchto obrov dáte do auta iba ak sklopíte zadné sedadlá a hodila by sa aj nakladacia rampa. Príslušenstvom je často aj sedadlo na sedenie. S týmito modelmi budete čoskoro potrebovať aj PZP.

Čo to stojí?

Okrem úvodnej investície by ste s kolobežkou nemali mať prakticky žiadne ďalšie náklady. Možno ešte nejaké to príslušenstvo, napríklad držiak na smartfón, zamykací systém…

A koľko stojí nabíjanie? Pár centov. Doslova. Ak by ste nabíjali z 0 na 100% kolobežku v súboji s najväčšou, 417 Wh, batériou, podľa aktuálnych cien pre domácnosti by vás to stálo 0,07 €. Nabitie najmenšej batérie v súboji by stálo iba 4 centy. Ak by ste aj nabíjali kolobežku každý deň, čo je takmer nemožné, lebo ich dojazdy sú dostatočne veľké na to, aby vám viac ako deň jazdenia vydržala, ročne by ste na elektrickú energiu minuli 14,80 € – 22,80 €. Počítajte však so zhruba polovičnými nákladmi i menej. Všetko záleží od typu jazdenia. 

Ak ale chcete vedieť koľko stojí 100 km jazdy, pozrite si prepočty vypočítané v sumárnej tabuľke podľa reálnych dojazdov s dospelým človekom nižšie.

Legislatíva na Slovensku

Už aj kolobežky, presnejšie kolobežky s pomocným motorom majú svoju legislatívu. Zákon 106/2018 Z.z. podľa paragrafu 4 definuje elektrickú kolobežku ako vozidlo kategórie V – ostatné vozidlá, ktoré sa nedajú zaradiť do predchádzajúcich kategórií. V sekcii “d” nájdeme kolobežky s pomocným motorčekom, ktoré na pohon okrem ľudskej sily využívajú aj pomocný motor. Nie je pritom definované, či ide o elektrický alebo benzínový motorček. Mimochodom, v tejto kategórii sú aj samovyvažovacie vozidlá. 

Všetko ďalšie čo sa týka elektrických kolobežiek je už ale v Zákone 8/2009 Z.z. aj s jeho novelami. V ňom sa už elektrická kolobežka definuje presnejšie: “…kolobežka s pomocným motorčekom … so zdvihovým objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 s konštrukčnou rýchlosťou neprevyšujúcou 25 km/h …” 

Z tohto je jasné, že elektrickou kolobežkou je akákoľvek kolobežka s maximálnou rýchlosťou do 25 km/h. Všetky ostatné kolobežky sú už definované ako motorové vozidlo, buď kategórie L1e (do 45 km/h), alebo L3e (nad 45 km/h). 

Určite ste ale netušili, že kolobežku s pomocným motorčekom môže viesť iba osoba staršia ako 15 rokov. S výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny. Zároveň “…smie jazdiť po pravej strane chodníka, cestičky pre chodcov alebo priechodu pre chodcov, len ak neohrozí a neobmedzí chodcov, pričom nesmie prekročiť rýchlosť chôdze.” Na chodníkoch tak oficiálne nemôžete jazdiť na kolobežke. 

Na druhej strane: “smie jazdiť po pravej strane vyhradeného jazdného pruhu pre cyklistov, cestičky pre cyklistov alebo priechodu pre cyklistov, len ak neohrozí a neobmedzí cyklistov.”

Nebol by to ale slovenský zákon, ak by v ňom nebol nejaký ten bizár. Napríklad: “Vodič samovyvažovacieho vozidla je povinný počas jazdy oboma rukami držať riadidlá s výnimkou prípadu, keď dáva znamenie podľa tohto zákona, nesmie viesť počas jazdy psa ani iné zviera a voziť predmety, ktoré by sťažovali vedenie vozidla alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky. Na jednomiestnom samovyvažovacom vozidle nie je dovolená jazda viacerým osobám.” 

Na konci § 55a je bod 6, podľa ktorého “Ustanovenia o jazde na samovyvažovacom vozidle platia aj na jazdu na kolobežke s pomocným motorčekom.”

Tento zákon upravuje aj to, že na kolobežke nesmiete ísť na okraji cesty vedľa seba dvaja či viacerí, ale musíte ísť za sebou. Neplatí to jedine na cyklochodníkoch, kde môžete ísť aj dvaja vedľa seba, no nesmiete ohroziť ostatných účastníkov premávky. 

Na kolobežke môžete mať v sebe nejaký ten alkohol, no platí rovnaké promile, ako pri jazde na bicykli, teda 0,5 gramu etanolu na kilogram hmotnosti, teda pol promile. 

Pre zaujímavosť, Peter Plenta, PhD. z Odboru Parlamentný inštitút pri Kancelárii Národnej rady Slovenskej republiky vypracoval Porovnávaciu analýzu, v ktorej sú názorne zosumarizované okolité krajiny a ich pohľad na kolobežky s pomocným motorčekom. Vo väčšine (11) krajín Európy je rovnaké obmedzenie na maximálnu rýchlosť ako u nás, 25 km/h. V mnohých ďalších je ale maximálna rýchlosť len 20 km/h. Napríklad v Dánsku, Francúzsku, Nemecku, Nórsku, Švédsku, ale aj v susednom Poľsku. V Maďarsku napríklad legislatíva nereguluje maximálnu povolenú rýchlosť, a dokonca ani to, či kolobežky smú, alebo nesmú jazdiť po chodníkoch. 

Opakovanie je matka múdrosti:

      • kolobežka, na ktorú nepotrebujete vodičák, nesmie prekračovať 25 km/h

      • elektrickú kolobežku mimo cyklochodníka, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny smie riadiť iba osoba staršia ako 15 rokov

      • s kolobežkou nie je dovolené jazdiť po chodníkoch pre chodcov, iba do rýchlosti 5 km/h

      • po okraji cesty je nutné jazdiť za sebou, nie vedľa seba

      • maximálna povolená miera alkoholu v krvi u osôb nad 18 rokov jazdiacich na kolobežke je 0,5 promile

Poistenie či dokonca PZP na elektrickú kolobežku?

Začiatkom mája tohto roku médiami rezonovala správa, podľa ktorej bude nutné mať od roku 2024 aj na kolobežku PZP, teda povinné zmluvné poistenie. Nemajte však obavu, pre nás, bežných smrteľníkov s kolobežkami ako v tomto megasúboji to nemá nič spoločné. 

PZP budú musieť uzatvárať majitelia kolobežiek s rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, čo je už aj tak klasifikované ako malá motorka/moped, alebo majitelia kolobežiek s hmotnosťou nad 25 kg, teda drvivá väčšina firiem, ktoré prevádzkujú ich krátkodobý prenájom. U nás sú to napríklad firmy ako Bolt či Tier. 

Zdroj | TIER

V prípade, že vlastníte kolobežku, ktorá nezodpovedá kolobežkám vyššie spomínaným, na vás sa môže vzťahovať iba poistenie domácnosti. Konkrétne ide o poistenie príslušníkov domácnosti spôsobené za škody na zdraví a majetku iných osôb. Odporúčam tak, aby ste takéto poistenie mali. Nehoda sa môže stať ani človek nevie ako a škody môžu byť v stovkách či tisíckach eur. Najčastejšie kolobežky spôsobujú zranenia iným účastníkom, prevažne chodcom, ale aj odstaveným autám. Takéto poistenie by malo platiť v celej Európe a vzťahovať by sa malo aj na kolobežky z krátkodobých prenájmov. 

Výkon motora, čo to znamená? 

Počas testovania som prišiel na to, že výkon motora je opäť len číslo, ktorým chcú firmy ohurovať potenciálnych zákazníkov. Stačí fakt, že všetky (až na jednu) kolobežky v teste majú mať 350 W elektromotor. Každá z kolobežiek má ale už podľa samotných výrobcov rozdielne maximálne stúpanie, ktoré má zvládnuť. A teda už tu je čosi zvláštne. 

Zdroj | Xiaomi

Samozrejme, svoju rolu hrá aj hmotnosť kolobežky a jej batéria, no aj tu prichádzame na to, že hmotnosť je pomerne rovnaká a všetky batérie majú rovnaké napätie, 36 V. 

Výrobcovia elektrických kolobežiek akosi ale “zabúdajú” uvádzať (až na Kugoo s krútiacim momentom 13 Nm), aký krútiaci moment (Nm) ponúkajú ich elektromotory. Výrobcovia elektrických bicyklov napríklad na tento fakt nezabúdajú. To je pritom ten najväčší háčik. V praxi tak pri elektrických kolobežkách nie je 350 W ako 350 W. Čítajte ďalej, všetko uvidíte v praktických testoch.

Zdroj | Xiaomi

Ako si vybrať správnu kolobežku pre svoje potreby? 

Pre tým, ako začnete vyberať na e-shopoch alebo Heureke svoju vysnívanú elektrickú kolobežku, mali by ste si určiť základné atribúty. 

Medzi najhlavnejšie patrí určite cena. Tá je čisto na vás. Kolobežku kúpite dnes od niekoľkých stoviek eur až po niekoľko tisíc eur. 

Akonáhle si určíte cenový strop, bolo by vhodné si povedať akú vzdialenosť chcete denne prekonávať, príp. či vôbec existuje schodná cesta z vášho miesta A do miesta B. Osobne si napríklad neviem predstaviť chodiť na elektrickej kolobežke z akejkoľvek obce vo vzdialenosti zhruba ako Senec do Bratislavy. Cesta I/61 je tak preplnená autami, že by mi nebolo všetko jedno v niektorých úsekoch. Takže hoci to mám do práce iba 20 km, čo by ktorákoľvek z testovaných kolobežiek mala zvládnuť, rýchlosť 25 km/h na ceste prvej triedy, hoc aj za krajnicou mi nepríde ako ideálna cesta. 

Naopak, ak by som ešte stále študoval a býval na internáte v Mlynskej doline (či inom internáte v Bratislave alebo inom meste), ísť do školy v meste kolobežkou namiesto legendárnych sardinkových autobusov 31 a 39 je určite vhodnejšie. Aj preto v ostrom teste nechýba ani táto trasa. Rovnako dochádzať do Bratislavy vlakom je určite ekologickejšie, ako jazdiť po jednom v autách. Pred stanicou stačí rozložiť kolobežku a vydať sa na pár-kilometrovú cestu. 

Späť ale k dojazdu. Každý z výrobcov ho stanovuje po svojom, takže na číslo v technických tabuľkách sa veľmi nespoliehajte. Dojazd je pritom veľká premenná. Stačí, že ste ťažší (80+ kg), alebo aj vyšší a fúka vám protivietor. Tak nikdy nedosiahnete takú spotrebu a teda dojazd, ako napríklad útly človek s hmotnosťou 50 kg idúci po vetre. Spoliehajte sa teda na recenzie, v ktorých by testeri mali testovať aj dojazd a aj vám povedia akú majú približnú hmotnosť, nech si to viete aspoň čiastočne aplikovať na seba. 

Medzi dôležité parametre pri výbere kolobežky patrí aj jej hmotnosť. Je síce fajn mať kolobežku, ktorá zvládne 40 km na jedno nabitie, no na čo by mi taká bola, ak by jej hmotnosť atakovala 20 kg a ja bývam na 4. poschodí bez výťahu? A zároveň denne potrebujem prejsť maximálne 10 km?

Zdroj | Xiaomi

Aj preto je aj hmotnosť zásadným parametrom pri výbere. A aj preto majú tí najväčší výrobcovia v ponuke rôzne modely, vrátane tých lacnejších, ľahších a s menším dojazdom. Nie každý potrebuje obra s obrou hmotnosťou. 

Toto by som nazval tromi základnými parametrami, ktoré pri výbere kolobežky hrajú najväčšiu rolu.

Aj nákupný radca na heureka.sk dodáva: “Ak sa chystáte jazdiť do práce, do školy alebo za inými aktivitami do mesta, nebude pre vás natoľko kľúčový výkon a výdrž batérie. Síce nevyviniete takú rýchlosť ako terénne modely, ale predpokladá sa, že v meste na takéto jazdenie rovnako nie je priestor, už len z pohľadu bezpečnosti. Skôr sa zamerajte na hmotnosť celej konštrukcie a rozmery. Skladacia elektrokolobežka v mnohom uľahčí prevádzku po meste, ak v niektorých častiach budete jazdiť dopravnými prostriedkami. Mestské modely by teda nemal byť problém uniesť v ruke.”

Aby som nezabudol, ak kupujete kolobežku s rýchlosťou 25 km/h, všetkými 10 odporúčam, aby mala kvalitné brzdy. To znamená, aby mala kotúčovú brzdu s pákovým ovládaním, podobnú ako nájdete dnes už na väčšine bicyklov. Nečakajte síce hydraulické kotúčové brzdy, no aj mechanická je násobné lepšia ako nožná či malá elektrická brzda ovládaná miniatúrnou páčkou na riadidlách (pravopisne správne kormidlo). 

Zdroj | Ninebot by Segway

Keď už o riadidlách, aj v nákupnom radcovi na Heureke nájdete, že “Čím sú širšie, tým stabilnejšia a pohodlnejšie bude jazda.” S tým úplne súhlasím. Na druhej strane je ale nutné dodať, že čím sú riadidlá širšie, tým bude aj kolobežka širšia vo svojom zloženom stave. Okrem šírky riadidiel je vcelku dôležité i to, aby boli v dostatočnej výške. Omnoho horšie sa manévruje s kolobežkou, ku ktorej riadidlám sa pomaly musí človek nakloniť, ako s takou, ktorá má riadidlá aspoň meter nad plošinou. 

Ostatné parametre výberu sú už len kozmetické. Napríklad niekomu sa páči mať bočné podsvietenie tela kolobežky, niekto chce mať prepracovanú appku, ktorá mu povie všetko o jazde, niekomu zas viac padne vhod rýchlosť skladania či rýchlosť spustenia kolobežky. Tých premenných, no už menej podstatných môže byť na desiatky. 

Technické parametre

Poďme sa však už pozrieť na kolobežky v megasúboji podrobnejšie. Ako vždy, pre maximalizáciu objektivity bola vytvorená rozsiahla bodovacia tabuľka. Je v nej hodnotených vyše 50 rôznych parametrov, ktoré buď udávajú výrobcovia, alebo boli namerané priamo počas testu. Aj vďaka meraniam sme zistili, že nie všetky 10” kolesá majú reálne 10”, ale aj to, že každý si svoje kolobežky meria akosi inak. Takto sú merané v rovnakých podmienkach, s rovnakým metrom. 

Všetky riadky tabuľky sú podrobne vysvetlené pod ňou. Označenie b. predstavuje bodový zisk v danom mikrosúboji v jednom riadku. 

 

Kugoo S3 Pro

LAMAX E-Scooter S11600

Ninebot by Segway KickScooter F40E

Sencor Scooter ONE 2020

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Cena

349,00€

439,00€

699,00€

299,00€

469,00€

b.

4

3

1

5

2

Rozmery (rozložený stav)

105 x 45 x 94,5 – 113 cm

114 x 42,5 x 120,5 cm

115 x 48 x 116 cm

106 x 43,5 x 110,5 cm

108 x 43 x 114 cm

b.

3

4

5

1

2

Rozmery (zložený stav)

98,5 x 19,5 x 34 cm

114 x 42,5 x 52 cm

115 x 48 x 48,5 cm

106 x 43,5 x 48 cm

108 x 43 x 49 cm

b.

5

2

1

4

3

Plug&Play z krabice

áno

nie, 4 skrutky

nie, 4 skrutky

nie, 4 skrutky

nie, 4 skrutky

b.

5

0

0

0

0

Možnosť prenášania

áno, v ruke

áno, v ruke a na kolese

áno, v ruke a na kolese

áno, v ruke a na kolese

áno, v ruke a na kolese

b.

4

5

5

5

5

Rýchlosť zloženia

náročné, treba návod

jednoduché, poistka + klapka

náročnejšia, poistka + klapka

náročnejšia, poistka + klapka

náročnejšia, poistka + klapka

b.

3

5

4

4

4

Komfort zloženia

jednoduché

náročnejšie, možnosť zašpinenia sa

jednoduché

jednoduché

jednoduché

b.

5

4

5

5

5

Rýchlosť rozloženia

jednoduché

komplikovanejšie

jednoduché

jednoduché

jednoduché

b.

5

4

5

5

5

Komfort rozloženia

nutnosť chytiť blatník

nutnosť chytiť blatník

jednoduché

jednoduché

jednoduché

b.

4

4

5

5

5

Hmotnosť

11,9 kg

16,9 kg

17,6 kg

11,9 kg

13,1 kg

b.

5

3

2

5

4

Nosnosť

120 kg

120 kg

120 kg

120 kg

100 kg

b.

5

5

5

5

4

Veľkosť kolies

7,5″ (19 cm)

10″ (25,4 cm)

9,5″ (24,1 cm)

8,5″ (21,5 cm)

8,5″ (21,5 cm)

b.

2

5

4

3

3

Typ kolies

pevné, tuhé

pevné, perforované

nafukovacie, bezdušové + gél

pevné, perforované

nafukovacie, duša

b.

2

3

5

3

4

Tlmenie otrasov

áno, vpredu + vzadu

áno, vzadu

nie

nie

nie

b.

5

4

0

0

0

Rozmery plošiny

42 x 14,5 cm

45 x 15,5 cm

46 x 17 cm

40 x 14,5 cm

42 x 14,5 cm

b.

3

4

5

2

3

Rýchlosť zapnutia

>2 sekundy

< 1 sekunda

< 1 sekunda

>1 sekunda

< 1 sekunda

b.

2

5

5

4

5

Šírka riadiel

45 cm

42,5 cm

48 cm

43,5 cm

43,5 cm

b.

4

2

5

3

3

Možnosť výmeny gripov

nie

áno

áno

áno

áno

b.

0

5

5

5

5

Výška riadidiel od platformy (vyššie lepšie pre dospelého)

90/97 cm

100 cm

101 cm

91 cm

96 cm

b.

3

4

5

1

2

Zvonček

áno, elektronický

áno, mechanický

áno, mechanický

áno, mechanický

áno, mechanický

b.

4

5

5

5

5

Brzdy

EBS vpredu + mechanická vzadu

120 mm kotúč vzadu, páčka + EBS vpredu

140 mm kotúč vzadu, páčka + EBS vpredu

110 mm kotúč vzadu, páčka + EBS vpredu

110 mm kotúč vzadu, páčka + EBS vpredu

b.

2

4

5

3

3

Batéria (nominálna kapacita)

7 500 mAh, 270 Wh, 36 V

11 600 mAh, 417 Wh, 36 V

10 200 mAh, 367 Wh, 36 V

7 500 mAh, 270 Wh, 36 V

7 650 mAh, 275 Wh, 36 V

b.

2

5

4

2

3

Rýchlosť nabíjania

4 hod.

5-6 hod.

6,5 hod.

4-5 hod.

5,5 hod.

b. (voči kapacite batérie)

3

5

4

2

1

Pripojiteľná batéria

nie

nie

nie

nie

nie

b.

0

0

0

0

0

Rekuperácia

áno

áno

áno

áno

áno

b.

5

5

5

5

5

Výkon motora (menovitý)

350 W

350 W

350 W

350 W

300 W

b.

5

5

5

5

4

Maximálna rýchlosť

30 km/h

25 km/h

25 km/h

25 km/h

25 km/h

b.

4

5

5

5

5

Tempomat

áno

áno

nie

áno

áno

b.

5

5

0

5

5

Dojazd (podľa výrobcu)

30

40

40

25

30

Reálny dojazd (v km)

20,5

38,6

30,3

25

19,5

b.

2

5

4

3

1

Cena na 100 km jazdy (v €)

0,21

0,17

0,19

0,17

0,23

b.

3

5

4

5

2

Maximálne stúpanie

15°

15°

20% (cca 11,5°)

15°

16% (cca 10°)

b.

5

5

4

5

3

Režimy jazdy

ECO, Štandard, Šport

ECO, Šport

ECO, Štandard, Šport, Walk

Walk, Eco, Drive, Sport

Pedestrian, Standard, Sport

b.

4

3

5

5

4

Predné svetlo

LED

LED

LED + odrazka

LED + odrazka

LED + odrazka

b.

4

4

5

5

5

Intenzita

5 500 Lux

12 000 Lux

42 000 Lux

10 700 Lux

17 700 Lux

b.

1

3

5

2

4

Zadné svetlo

LED, blikajúce

odrazka a LED, permanentné + blikajúce pri brzdení

odrazka a LED, blikajúce pri brzdení

odrazka a LED, blikajúce pri brzdení

odrazka a LED, blikajúce pri brzdení

b.

3

5

4

4

4

Intenzita

120 Lux

120 Lux

340 Lux

110 Lux

260 Lux

b.

3

3

5

2

4

Bočné svetlo

áno, 4x odrazka

áno, 4x odrazka + LED pás

áno, 4x odrazka

áno, 4x odrazka

áno, 4x odrazka

b.

4

5

4

4

4

Bluetooth

nie

áno

áno

áno

áno

b.

0

5

5

5

5

Mobilná aplikácia

nie

áno, Android + iOS

áno, Android + iOS

áno, Android + iOS

áno, Android + iOS

b.

0

5

5

5

5

Displej

LED displej

LED displej

LED displej

LED displej

LED displej

b.

5

5

5

5

5

IP rating

IP54

N/A

IPX5

IPX4

IP54

b.

4

5

4

4

Dĺžka nabíjačky

277 cm

252 cm

268 cm

240 cm

343 cm

b.

4

2

3

1

5

Hlučnosť (meraná v interiéri)

52 dB

50 dB

46 dB

50 dB

68 dB

b.

3

4

5

4

2

Stojan

áno, výklopný

áno, výklopný

áno, výklopný

áno, výklopný

áno, výklopný

b.

5

5

5

5

5

Obsah balenia

kolobežka, nabíjačka, návod, obal na kolobežku

kolobežka, nabíjačka, návod, imbusový kľúč, 5x skrutka

kolobežka, nabíjačka, návod, imbusový kľúč, 5x skrutka, prípojka na nafukovanie

kolobežka, 3x imbusový kľúč, skrutky, nabíjačka, návod

kolobežka, návod, nabíjačka, imbusový kľúč, náhradná pneumatika, skrutky, prípojka na nafukovanie

b.

4

3

3

3

5

Extra funkcie

možnosť nastavenia výšky riadidiel

LED pás po stranách, háčik na batoh

Walk mode, Smart Battery Management System (BMS), zámok súčasťou zvončeka

Walk mode

TÜV Rheinland, zámok súčasťou zvončeka

b.

3

4

5

3

4

Záruka

2 roky

2 roky

2 roky

2 roky

2 roky

b.

5

5

5

5

5

Hodnotenie spotrebiteľmi z Heureka.sk

N/A

98% (7 recenzií)

N/A

92 % (42 recenzií)

97 % (4 recenzie)

b.

5

3

4

Cena, ako som písal v texte vyššie, je jedným zo základných atribútov, ktoré rozhodujú o tom, či si kolobežku kúpim alebo nie. V tomto prípade je najlacnejším modelom Sencor Scooter ONE 2020. Je to určite aj vďaka veku, ale aj výbave. O tej si povieme neskôr. Veľmi blízko jeho cenovej i výbavovej úrovne je Kugoo S3 Pro s cenou 349 €, ktorú si môžete kúpiť na stránkach www.lacne-nakupy.sk či www.nazahradu.sk. O čosi vyššie sú kolobežky od LAMAXu a Xiaomi. Najdrahším modelom je top model od Ninebot by Segway s 350 W motorom s cenou takmer 700 €. 

Toto sa však bavíme o oficiálnych cenách. V ponuke niektorých e-shopov nájdete uvedené elektrické kolobežky aj výhodnejšie. Práve preto je dobré pred kúpou navštíviť porovnávač cien, akým je napríklad náš partner megasúboja – Heureka.sk, kde nájdete aj samostatnú kategóriu pre elektrické kolobežky. Filtrovať si ich viete podľa množstva parametrov. V požadovaných vlastnostiach si môžete zvoliť rôzne parametre, napríklad hmotnosť, výkon, nosnosť, dojazd, maximálnu rýchlosť či kapacitu batérie. 

Rozmery sú pomerne diskutabilný parameter. Kým v rozloženom stave je lepšie, aby bola kolobežka väčšia kvôli jej stabilite na cestách, je naopak lepšie, aby bola kolobežka čo najmenšia v prípade jej zloženia. Nie je tak možné, aby najväčšia kolobežka bola zároveň najmenšia v zloženom stave, hoci v ideálnom svete by to bola dokonalá kombinácia. Stačilo, aby mala viac skladacích kĺbov, no v tom prípade by zas hrozilo, že sa časom všetky pohyblivé časti pokazia. Preto je fajn hľadať kompromis medzi oboma veľkosťami, hlavne aj je to pre vás dôležitý parameter. Je totiž rozdiel, či máte garáž alebo veľkú chodbu a kolobežku ani skladať nebudete, alebo bývate v malom byte, kde každý centimeter miesta má svoje opodstatnenie. 

V prípade veľkosti v rozloženom stave víťazí kolobežka Ninebot by Segway KickScooter F40E, na opačnej strane poľa je kolobežka Sencor Scooter ONE 2020 s malými rozmermi aj v zloženom stave. Pozitívne hodnotím kolobežku od Kugoo, ktorá v zloženom stave zaberá najmenej miesta aj vďaka skladacím riadidlám. Ani kolobežka od Sencoru, aj vďaka malým celkovým rozmerom, na tom nie je v zloženom stave zle. Naopak, najväčšie kolobežky od LAMAXu a Ninebotu. V oboch prípadoch (zložený aj rozložený stav) boli rozmery počítané ako celkový objem, ktorý kolobežky v danom stave zaberajú. 

Pohodlie je dôležité

Plug&play z krabice predstavuje fakt, či je možné kolobežku vybrať z krabice a jazdiť na nej. Okrem kolobežky Kugoo S3 Pro to nezvláda žiadna iná, práve pre rozmery riadidiel. Tie je vždy nutné zoskrutkovať, zaujímavé, že vždy 4 skrutkami. Všetko pritom majú kolobežky v balení, vrátane imbusových kľúčov. 

Prenášanie kolobežky bude u mnohých používateľov denno-dennou rutinou. Je tak dobré, aby kolobežka mala čo najviac spôsobov prenášania. Napríklad kolobežku od Kugoo inak ako v ruke neprenesiete, pretože jej kotviaci mechanizmus v zloženom stave je veľmi labilný. Ostatné kolobežky ale môžete pokojne (s trochou praxe) tlačiť či ťahať s predným kolieskom na zemi. Nie je to ideálny stav, ale je to podstatne jednoduchšie, ako nosiť v rukách napríklad 17 kg vážiacu kolobežku.

Počas praktického súboja som porovnával aj možnosti, schopnosti a rýchlosť skladania všetkých 5 modelov. Každá z kolobežiek má svoj pomerne jednoduchý a logický systém skladania, no len tá od Kugoo ho má taký, že bez návodu si neporadíte. Hoci má iba jednu poistku, je tak zafixovaná, že ju nohou nikdy nezatlačíte, aby povolila. Až v návode sa dozviete, že kolobežke musíte potlačiť riadidlá smerom od sebe, pričom kolobežka musí stále stáť na svojom mieste. V istom bode sa akoby vo vnútri čosi uvoľnilo a poistka ide nohou povoliť. Toto je podľa mňa extrémne komplikovaný systém, ktorý je síce čistý (uvoľňovanie nohou), ale bez praxe to nedáte. Navyše pri skladaní a rozkladaní sa uvoľňuje aj predné koliesko a kolobežka spodnou časťou plošiny dosadá až na zem. Podľa povrchu tak ale môžete kolobežku znečistiť (voda, zem, prach…), alebo poškodiť a poškriabať (makadam, drsný betón, asfalt…).

Ostatné kolobežky majú dvojpoistný systém. Prvá poistka zaisťuje druhú poistku, ktorá uvoľňuje sklápací mechanizmus. LAMAX má obe poistky pomerne voľné a tak je skladanie otázkou sekúnd. Ostatní súperi majú poistky pevné a tuhé, čo chce tiež chvíľu praxe a vcelku silu v prstoch rúk. Osobe si neviem predstaviť ich ale otvárať na jeseň, kedy bude teplota blízka nule. Kovové poistky budú asi nepovoliteľné. 

So skladaním súvisí aj to, či si počas neho náhodou nezašpiním ruky, teda celkový komfort skladania. Okrem LAMAX E-Scooter S11600 je komfort ideálny a nehrozí zašpinenie rúk. Kolobežke od LAMAXu je nutné chytiť zadný blatník, vyklopiť z neho očko pre poistný háčik a zachytiť obe časti dokopy. Ak je špinavý blatník, budete špinaví i vy. Ostatné modely stačí iba zacvaknúť dokopy. 

Skladanie do jazdiacej polohy je u všetkých vcelku jednoduché. Opäť iba LAMAX E-Scooter S11600 má ale menší problém s tým výklopným okom. To je nutné nahmatať, prednú časť kolobežky zatlačiť, oko uvoľniť druhou rukou a až tak je možné kolobežku rozložiť. Aj tu tak platí, že pokiaľ máte špinavý blatník, špinaví budete aj vy. To isté ale platí aj pri kolobežke Kugoo S3 Pro. Aj v jej prípade je potrebné dotknúť sa rukou blatníka. U ostatných súperov sa uvoľnuje iba očko na riadidlách.

Hmotnosť kolobežiek priamo úmerne závisí od ich batérie. To vidieť aj tu. Kým kolobežky s menšou batériou majú okolo 12 kg, tie s väčšou prekračujú aj 17 kg. Najťažším modelom v súboji je Ninebot by Segway KickScooter F40E, ktorý atakuje aj hmotnosti elektrických bicyklov. Ani LAMAX E-Scooter S11600 ale nepatrí s takmer 17 kg k drobcom.

Zaujímavý parameter je aj maximálna nosnosť. Samozrejme, všetky modely zvládajú 100 kg, no väčšina z testovaných má oficiálne uvedenú nosnosť až 120 kg. To znamená, že buď odvezú poriadne statného používateľa, alebo bežného používateľa s nákladom. Napríklad taký 20 kg nákup na chrbte. 

Kolesá sú pri výbere veľmi dôležité. Ak jazdíte po kvalitných cyklotrasách či nových cestách, pokojne siahnite aj na malé kolesá. Ak ale jazdíte na Slovensku, odporúčam čo najväčšie kolesá. Najväčšie ich má LAMAX, ktorého kolesá majú reálnych 10”, teda 25,4 cm priemer. Kolesá Ninebotu majú označenie 10”, ale reálne majú o pol palca menej, teda 24,1 cm. Ostatné kolesá konkurencie sú ešte menšie, najmenšie ich má Kugoo s iba 19 cm priemerom. 

Okrem veľkosti hrá obrovskú rolu aj typ kolies. Na trhu existuje niekoľko typov kolies, najzákladnejšie sú plné (také má Kugoo S3 Pro), ktoré nie je potrebné dofukovať. Nad nimi sú plné kolesá, ktoré sú ale perforované (LAMAX a Sencor), takže sú o čosi ľahšie, ale zároveň aj mäkšie. Samozrejme, najpohodlnejšie sú nafukovacie kolesá, no pri tých hrozí, že dostanete defekt, tak ako v prípade bicyklov. Takéto kolesá má napríklad Xiaomi. Vrcholom dnešnej ponuky sú kolesá aké má Ninebot. Sú nafukovacie, no zároveň bezdušové, pričom vnútro pneumatiky je vyplnené špeciálnym gélom, ktorý menšie defekty sám vyplní. Sú teda takmer nezničiteľné a zároveň extrémne pohodlné. K tomu si ale ešte povieme viac pri praktických testoch. 

Kto nemá v hlave, má v nohách… alebo kto nemá dobré kolesá, kompenzuje to tlmením. Presne to si povedali v Kugoo a tak odpružená je nielen predná, ale aj zadná časť. Znie to síce pozitívne, no v ostrom teste sa to ukázalo ako nepraktické. Navyše čím viac mechanických a pohyblivých častí, tým väčšia šanca, že sa niečo pokazí. A zároveň na našich cestách a chodníkoch hrkocete akoby sa šla celá kolobežka rozpadnúť. LAMAX napríklad stavil na zadnú časť, no vzhľadom na to, že najviac otrasov aj tak dostávajú ruky, je tlmenie zadnej časti úplne zbytočné, ku komfortu to nepridáva. 

Ku komfortu jazdy prispieva aj veľkosť plošiny. Aj tú si výrobcovia merajú rôzne, preto som zvolil identickú metodiku na meranie plošín u všetkých. Začiatočný bod je vždy ten, kde je privarený konštrukčný prvok pre vertikálnu časť kolobežky, resp. kde začína priestor pre položenie si chodidla. Koncový bod je opäť ten, kde je ešte možné položiť nohu, pričom nesmie ísť o blatník. Šírka plošiny je od jej okraja po okraj.

V tomto čiastkovom súboji opäť vyhrala kolobežka od Ninebotu s plochou 0,078 m2. Najmenšiu plošinu má Sencor Scooter ONE 2020 s plochou len 0,058 m2, no čo je horšie, je aj veľmi krátka, má iba 40 cm na dĺžku. 

S komfortom určite súvisí aj rýchlosť zapínania. Kým kolobežky od LAMAXu, Ninebotu a Xiaomi zapnete prakticky okamžite, Sencor sa zapína okolo sekundy-dvoch a Kugoo S3 Pro vyše dvoch sekúnd od prvého stlačenia tlačidla ON/OFF. 

Čo sa týka komfortu, meral som aj veľkosť riadidiel. A to nielen ich výšku od plošiny, ale aj ich šírku. Tu platí, že čím širšie riadidlá, tým lepšia ovládateľnosť. Nehovorím o riadidlách ako na bicykli, no aj tých pár centimetrov do pol metra vie spraviť svoje. Napríklad ovládanie pomerne vysokého LAMAXu je náročnejšie s 42,5 cm riadidlami, ako v prípade 48-centimetrových riadidiel Ninebotu. 

Okrem Kugoo si, mimochodom, môžete vymeniť gripy na všetkých z testovanej pätice. Samozrejme, budete si musieť zmerať priemer riadidiel, no zvoliť môžete napríklad aj omotávky z tenisových rakiet. Alebo namotávacie gripy z cyklo sveta. 

Zaujímavé je, že Kugoo ponúka možnosť nastavenia výšky riadidiel. Kolobežku tak môžu ovládať doslova aj deti. Mimochodom, výšku riadidiel som meral od platformy, nie od zeme, keďže každá kolobežka má platformu v inej výške. Najvyššie a teda pre vysokých aj najkomfortnejšie majú riadidlá posadené Ninebot a LAMAX, komfortná výška je aj v prípade Kugoo či Xiaomi. Sencor pri 91 cm je veľmi nízko a každý čo i len trochu vyšší človek má na Sencore pocit, že táto kolobežka je pre podstatne menších ľudí. 

Pre vyššiu bezpečnosť má každá kolobežka v súboji aj zvonček, škoda však, že Kugoo zvolilo elektronický zvonček, ktorý nie je ani tak výrazný ako pri konkurentoch a ani ho nie je jednoduché nájsť v tej sekunde, kedy je najviac potrebný. 

Nakoniec, keď nepomôže zvonček, pomôcť musia brzdy. Už vyššie som pri tipoch na výber kolobežky spomínal, že v súčasnosti sú podstatne lepšie kotúčové brzdy ako akákoľvek iná forma brzdenia. Kugoo S3 Pro má práve tieto iné formy – elektronická brzda vpredu a mechanická nášľapná vzadu. Žiaľ, táto forma je na dnešnú domu nie veľmi bezpečná. Navyše Kugoo ako jediná z testu dokáže pokoriť 30 km/h. V tomto čiastkovom súboji vyhral Ninebot by Segway KickScooter F40E s 140 mm kotúčmi a prednou elektrickou brzdou, ktoré sa ovládajú klasickou pákou na ľavo ako na bicykloch. Ani 120 mm kotúč LAMAXu nie je na zahodenie a test ukázal, že aj 110 mm kotúč Xiaomi Mi Electric Scooter 3 má čo povedať. 

Mimochodom, v návode Sencoru nájdete aj takúto informáciu: “Pred prvou jazdou je nutné nastaviť brzdový mechanizmus. Vo veci správneho nastavenia sa obráťte na špecializovaného poskytovateľa (napr. cykloservis). Nastavenie nie je možné vykonávať v rámci záručného ani pozáručného servisu u výrobcu ani distribútora.” Inak povedané, tu máte kolobežku, ale o brzdy sa vám nepostaráme? Asi tak. Našťastie si brzdy viete dotiahnuť aj doma, aspoň tí šikovnejší. Tí z vás, ktorí sa brzdám venovať nechcete, pokojne zájdite do najbližšie cykloservisu. Za pár minút vám brzdy určite nastavia. Brzdy sú však už z výroby pomerne dobre nastavené a žiadne som nemusel nijak zvláštne dolaďovať. 

Kam až zájdem? 

Na túto otázku je jednoduchá odpoveď – všetko záleží od kapacity batérie. V pätici testovaných kolobežiek majú len dve identickú kapacitu, a to Kugoo S3 Pro a Sencor Scooter ONE 2020, a to 7 500 mAh, resp. 270 Wh. Len o 5 Wh väčšiu batériu má Xiaomi Mi Electric Scooter 3. O necelú stovku väčšiu zas ponúka Ninebot by Segway KickScooter F40E s celkovou kapacitou 367 Wh a najväčšiu batériu má LAMAX E-Scooter S11600 s kapacitou veľmi slušných 417 Wh (aj vzhľadom na hmotnosť). Všetky batérie majú 36 V, nabíjajú sa 42 V nabíjačkami. 

Rýchlosť nabíjania bola bodovaná v závislosti od toho, ako rýchlo dokáže konkrétna nabíjačka nabiť konkrétnu batériu. Takže ak nabíjačka LAMAXu dokáže nabiť 417 Wh batériu za 5-6 hodín, 5,5-hodinové nabíjanie 275 Wh batérie Xiaomi je presne na opačnom konci. 

Keď som začínal s elektrickými kolobežkami, nebolo nič neobvyklé, že ku kolobežke bolo možné dokúpiť externú batériu a pripojiť ju k nosnej časti a tak jazdiť ešte dlhšie. V porovnávanej pätici to neponúka ani jeden model. 

Samozrejmosťou všetkých modelov je rekuperácia energie pri brzdení. Xiaomi ho nazýva populárnou skratkou KERS, teda systém na rekuperáciu kinetickej energie, ktorú poznáme hlavne z F1.

Ako rýchlo sa tam dostanem?

Okrem batérie, kolies a hmotnosti jazdca má najväčší vplyv na rýchlosti presunu z miesta A do miesta B výkon motora. V našom prípade je elektromotor u všetkých modelov vpredu, v prednom kolese. Až na Xiaomi majú všetky modely 350 W motory, Xiaomi Mi Electric Scooter 3 ponúka 300 W. Dnes (v čase písania tohto súboja) Xiaomi nemá v ponuke 350 W kolobežku. Už vyššie v texte som spomínal, že výrobcovia akosi ale “zabúdajú” uvádzať, aký krútiaci moment (Nm) ponúkajú ich elektromotory, čo je škoda, pretože iba výkon motora nie je kompletná informácia o tom, aký motor naozaj je. Motor je u všetkých modelov zabudovaný v prednom kolese a ovláda sa samostatným ovládačom v pravej časti riadidiel. 

Zaujímavé je, že jedna elektrická kolobežka (Kugoo S3 Pro) z testovanej pätice nemá obmedzenie na legislatívou stanovených 25 km/h, ale dokáže ísť až 30 km/h. Aj preto dostala kolobežka o bod menej. Našťastie vás pri tomto modeli určite nenamerajú, stačí zapnúť tempomat a rýchlosť sa bude pohybovať na cca 25-26 km/h. Tempomat akosi nezvláda 30 km/h rýchlosť. Alebo žeby to bolo batériou? Ostatné modely majú maximálnu rýchlosť obmedzenú na 25 km/h. Na presuny po meste to bohato stačí, skôr mi pri mnohých chýbal lepší krútiaci moment, ktorý by ma dokázal posúvať vpred viac ako 6-kilometrovou rýchlosťou aj do mierneho kopca. Ale aj k tomu si viac povieme pri praktických testoch. 

Spomenul som tempomat. Podľa nových pravidiel EÚ (EN 17128) ho už ale v nových kolobežkách nenájdete. Nemá ho už ani Ninebot, a defaultne ani Xiaomi, našťastie v appke ho je možné zapnúť. Tempomat je životne dôležitá funkcia hlavne pri dlhých presunoch. Bez neho po pár desiatkach minút jazdy palec bolí viac ako po hodinách písania na smartfóne. 

Keďže som kolobežky testoval aj v praxi, vedel som vypočítať aj ich reálny dojazd. Ja 88 kg vážiaci a 186 cm vysoký chlap asi nie som celkom ľahký oriešok pre elektrické kolobežky. Najďalej by ma plne nabitá kolobežka odviezla tá od LAMAXu, a to takmer 39 km. To je mimochodom iba o 1 km menej ako tvrdí výrobca. 

Najmenšiu vzdialenosť by zvládla Xiaomi, len 19,5 km. To je o viac ako 10 km menej, ako tvrdí výrobca. 10 km rozdiely nájdeme aj v prípade Kugoo či Ninebot, no v prípade Kugoo a Xiaomi ide o tretinový pokles, v prípade Ninebotu o štvrtinový voči číslam, ktoré komunikujú ich výrobcovia. Prekvapil však aj Sencor, ktorý prešiel maximálnu vzdialenosť na kilometer presne. 

Od dojazdu sa odvíja aj cena za 100 km jazdy. Najlepšiu, teda najnižšiu majú LAMAX E-Scooter S11600 a Sencor Scooter ONE 2020, v prípade ktorých by stálo 100 km jazdy len 0,17 €. O pár centov viac by stálo 100 km jazdenia v prípade Ninebot by Segway KickScooter F40E, ostatné modely prekračujú 20 centov za 100 km jazdy. Bavíme sa pritom výhradne o cene elektriny pri sume 0,16 €/1 kWh, aké majú v priemere domácnosti v tomto roku. 

Spomínal som i to, že namiesto vyššej rýchlosti by som si prial, aby kolobežky radšej vyšli aj do aspoň mierneho kopčeka serióznou rýchlosťou. V teste sa mi totiž stalo, že 4 z 5 kolobežiek nedokázali bez pomoci vyjsť do takých miernych kopcov ako výjazd pre cyklistov na premostenie ponad zástavku Botanická v Bratislave, alebo vyššie po ulici Ilkovičova, medzi FMFI UK a FEI STU. Kugoo, LAMAX i Sencor v technických špecifikáciách tvrdia, že ich kolobežky zvládnu 15° stúpanie. Ninebot tvrdí, že ich kolobežka zvládne 20% stúpanie, čo je zhruba 11,5°, Xiaomi píše o 16% čo je necelých 10°. Otázne ale je, či tí, ktorí písali tieto špecifikácie vedia rozdiel medzi percentami a stupňami, pretože 15° sklon je pomerne veľký uhol. Predpokladám, že namiesto znaku ° mal byť znak %, čo by bolo reálnejšie. 

Okrem Ninebotu totiž hore spomínanými kopčekmi nedokázala vyjsť žiadna kolobežka bez pomoci, aby jej rýchlosť neklesla pod 10 km/h. Ninebot má jednoznačne najvýkonnejší elektromotor, a to nehovorím iba o výkone vo Wattoch. 

Čo sa týka režimov jazdy, tie slúžia iba na to, aby ste si vedeli obmedziť maximálnu rýchlosť a tak ušetriť čo-to energie (alebo ak ste v zahraničí, kde platia iné rýchlostné obmedzenia ako u nás). Totiž ak idete väčšinu času na maximum, rýchlejšie sa vybíja aj batéria. Ak ale rýchlosť obmedzíte napríklad na 20 km/h, dojazd sa predĺži. Nižšia rýchlosť sa oplatí voliť napríklad pri preplnených cyklochodníkoch, kedy by 25 km/h bolo už ťažšie manévrovateľné.

Mnohé ECO režimy rýchlosť ešte viac obmedzia, napríklad na 15 km/h. Ninebot, Sencor a Xioami majú dokonca režimy Walk, resp. Pedestrian, kedy kolobežka udržiava rýchlosť 5 km/h. Neslúži to na tlačenie kolobežky, tá nemá 20-30 kg ako elektrobicykel, ktorý nie je ľahké tlačiť do kopca (kolobežku do kopca v prírode asi tlačiť bežne nebudete), ale práve na legislatívne obmedzenia, kedy na chodníku pre chodcov nesmie ísť kolobežka rýchlejšie ako 5 km/h. V prípade Ninebotu sa ale režim Walk zapína výhradne cez aplikáciu. Nepochopiteľne.  

Jazdiť je možné aj v noci

Všetky elektrické kolobežky sú vybavené LED svetlometmi vpredu a LED svetlami aj vzadu. Niektoré kolobežky majú navyše aj biele odrazky. Ako v prípade motorov, ani v tomto prípade nie je LED ako LED a tak pre ich porovnanie prišla vhod appka Light Meter, ktorá meria intenzitu svetla v Luxoch. Intenzitu predných i zadných svetiel bola meraná zo vzdialenosti 18 cm od svetla pri umelom osvetlení v tme.

Výsledok vcelku prekvapil. Kým Kugoo S3 Pro s obrovským predným svetlometom má len 5 500 Luxov, appka Light Meter pri Ninebot by Segway KickScooter F40E namerala až 42 000 Luxov. Na druhom mieste v tomto porovnaní skončilo Xiaomi s 17 700 Luxami a tretí bol LAMAX. 

Zadné svetlo by mala tiež určovať nová legislatíva EÚ, na ktorú si pripravené iba Ninebot a Xiaomi. Ich zadné svetlo má aj význam, keďže svieti dozadu, nie dohora ako pri konkurentoch. Ich svetlá sú podstatne väčšia a aj jasnejšie, čo potvrdili aj merania z Light Metra. Ninebot opäť vyhral s 340 Luxami, druhé skončilo Xiaomi s 260 Luxami. 

Mimochodom, všetkých 5 zadných svetiel pri brzdení bliká. Teda až na jedno, to od Kugoo. To bliká stále, keďže má nožnú brzdu, ktorá nemá žiadny spínač eventuálne spúšťajúci blikanie. Všetkých 5 modelov v megasúboji má aj po dve odrazky na každej bočnej strane. LAMAX E-Scooter S11600 má navyše ale aj LED podsvietenie, ktoré ale nie je možné meniť či vypínať ani v mobilnej appke. 

Appku majú 4 z piatich testovaných, iba Kugoo S3 Pro si k smartfónu nepripojíte. V každej appke nájdete niekoľko dodatočných nastavení či informácií, ktoré na LED displeji nenájdete. Napríklad také zamknutie. Je to síce nezmyselná funkcia, ktorá kolobežku nezamkne naozaj, iba spustí akýsi strážny systém, v ktorom počas pohybu kolesami kolobežka aktívne brzdí a pípa. Akonáhle ju ale zdvihnete a zoberiete preč, nepípa.

V prípade Ninebotu mi príde nezmyselné ukrytie režimu Walk iba do appky. Xiaomi má ale v appke možnosť zapnutia tempomatu, čo je fajn. LAMAX a Sencor majú, mimochodom, appky ako od jedného developera. Podobajú sa nielen dizajnom, ale aj funkciami.

Aplikácia ale slúži aj na aktiváciu kolobežiek. Napríklad Ninebot vás takto upozorní priamo v návode: “Kolobežka, ktorá nie je aktivovaná, bude pri zapnutí pípať a jej rýchlosť je obmedzená na 15 km/h.” Aj Xiaomi má čosi podobné: “Kolobežka, ktorá nie je aktivovaná, bude pri zapnutí pípať a jej rýchlosť je obmedzená na 10 km/h.”

LED displej som si nechal na takmer na koniec, pretože nemá veľký význam. V jasnom slnečnom svetle na nich toho aj tak veľa neuvidíte, ani nepotrebujete. Stačí si pred jazdou zvoliť prípadný režim jazdy, alebo to nechať na naposledy zvolený režim. Maximálnu rýchlosť potom už riešiť nemusíte. Jediné, na čo by bol dobrý displej je zobrazenie kapacity ostávajúcej batérie.

Keďže je to ale grafické znázornenie, radšej si otvorím appku a skontrolujem stav v percentách v appke. To ale Kugoo chýba. A chýba mu aj lepšia čitateľnosť na slnku, tú mal jednoznačne najhoršiu. A nakoniec aj krycie sklo, teda plast. Ten pri prevoze a núdzovom brzdení narazil o niečo v batožinovom priestore, praskol a rozsypal sa. Iba kryt, displej ostal pod ním našťastie funkčný. 

Mnohí z výrobcov sa pýšia sa IP ratingom, teda stupňom ochrany. Úprimne, jazdiť v daždi na takých slickoch ako majú tieto kolobežky by som neodporúčal ani najväčším nepriateľom. Je to nebezpečné. Osobne mi najviac sadli gumy od Ninebotu, ktoré majú nielen lepšie a aj rozumné drážkovanie, ale aj drsné skosené hrany. Tie sa hodia aj v takých prípadoch ako sú električkové či iné pozdĺžne špáry v cestách. Kým s LAMAXom som na takýchto povrchoch balansoval a stískal zadnicu, Ninebot držal na ceste ako pribitý. Klobúk dole. Na vode by som s ním ale jazdiť aj tak nechcel. Jedine kompletne vybavený chráničmi.

Nakoniec aj samotné Xiaomi v návode na použitie píše: “Nejazdite v daždi. Nejazdite cez kaluže ani iné (vodné) prekážky.” Ešte ale k tomu krytiu. Ninebot má síce oficiálne IPX5, teda pred vniknutím cudzích predmetov do vnútra nie je známe IP-čko, preto to X, no keďže má stupeň ochrany pred vodou na úrovni 5, je jasné, že ani prach sa do vnútra kolobežky nedostane. IPX5 znamená, že zvládne nielen dážď, ale aj poriadne vyčistenie hadicou. Ostatné modely majú IP54, teda zvládnu ostriekanie vodou, nie však tlakovou. LAMAX o krytí IP nemá zmienku nikde, predpokladať ale môžeme krytie aspoň IP44. 

Do merania som zapojil aj na prvý pohľad tak nepotrebné veci ako dĺžka nabíjačky. Dôvod? Nie každý má nutne poruke, alebo v mieste parkovania kolobežky elektrickú zásuvku. V takom prípade čím dlhší kábel, tým lepšie. Najdlhšiu nabíjačku má Xiaomi, takmer 3,5 metra. O vyše metra kratšiu má Sencor, ktorý v tomto mikrosúboji skončil na opačnej strane spektra. 

Až pri používaní tiež zistíte, že nie každá kolobežka je vcelku tichá. Odmerať hlučnosť s neustále sa meniacimi poveternostnými podmienkami v exteriéri je nereálne, preto som zvolil meranie v tichu interiéru pri maximálnom výkone. A tak je možné porovnať aspoň hlučnosť elektromotorov, ktoré generujú najväčšiu časť hluku pri jazde. Zvyšok tvoria pneumatiky či brzdy. Najtichšou je opäť kolobežka od Ninebotu, najväčší hluk generovala kolobežka od Xiaomi.

Drobnosť ako výklopný stojan má každá z pätice kolobežiek. Niektoré sa vyklápajú jednoduchšie, iné ľahšie, no porovnávať to je čisto subjektívne. Každá z pätice má v balení aj to čo potrebuje. Iba Kugoo má navyše obal na kolobežku na prenášanie. Xiaomi má ale napríklad aj náhradnú pneumatiku. 

Extra funkcie boli čiastočne popísané v texte vyššie, povenujem sa teda iba tým, ktoré neboli. Napríklad LAMAX E-Scooter S11600 má malý háčik na zavesenie ruksaku či inej malej batožiny priamo na riadidlách. Ninebot má navyše špeciálny smart systém pre batériu, ale aj drobnosť ako zámok na zachytenie sklopenej kolobežky ako súčasť zvončeka. Podobne prakticky to vyriešilo aj Xiaomi. To má navyše certifikáciu od TÜV Rheinland. 

A nakoniec, každá z pätice má aj 2-ročnú zákonnú záruku. 

Mimochodom, ešte pár záberov spojených s kvalitou spracovania, ktorú som ale nehodnotil, keďže ide o veľmi subjektívny pohľad. Každopádne, takto vyzerali niektoré kolobežky už po vybalení z krabice. Konkrétne Kugoo S3 Pro, LAMAX E-Scooter S11600 a Sencor Scooter ONE 2020.

Hodnotenie spotrebiteľov na Heureka.sk

Súčasťou megasúboja je aj vďaka nášmu partnerovi Heureka.sk možnosť využiť i hodnotenia zákazníkov, ktorí si jednotlivé elektrické kolobežky kúpili a používajú ich. Hodnotenia boli zahrnuté  do sumárnej tabuľky a priradené za ne jednotlivým modelom aj body. Nie všetky modely majú ale hodnotenie od spotrebiteľov. Preto ak chcete pomôcť ostatným, podeľte sa o svoje zistenia. Keď vy pomôžete dnes, zajtra možno niekto pomôže vám pri výbere celkom iného produktu. 

Na LAMAX E-Scooter S11600 ľudia napríklad hovoria i toto: “Elektrokolobežku sme kúpili na základe referencií a aj preto, že sme spokojní so značkou Lamax, mame slúchadlá a repráky. U ženskej časti rodiny zatiaľ vzbudzuje iba nadšené ohlasy, ale máme ju v prevádzke zatiaľ krátko, takže mínusy zatiaľ nevidíme.” Ale aj toto: “Používam iba týždeň. Zatiaľ spokojnosť! Zatiaľ sa s kolobežkou vzájomne oťukávame, ale prvý dojem je veľmi príjemný, ide sa na nej pohodovo. A prišla pekne skompletizovaná, len vybaliť z veľkej krabice, nasadnúť a vyraziť. Som spokojná.”

Ninebot by Segway KickScooter F40E je pomerne nový model a tak o nej veľa ešte na Heureka.sk nenájdete, ale predsa: “Ninebot zvládne aj väčšie nerovnosti v prípade, že neexistuje žiadna iná možnosť. Cestu si je však aj napriek tomu dobré vyberať, ideálne sú rovné terény, no v prípade potreby zvládne kolobežka jazdu aj na mačacích hlavách.”

O Sencor Scooter ONE 2020 používatelia napísali, že: “Veľmi dobrá kolobežka, pevná, cenovo konkurencia nemá šancu. Áno, má plné kolesá, ale na naše cesty v pohode, netrasie tak, ako som čakal. Na Bolt kolobežke to bolo horšie. Aplikácia super, aj kolobežku zamyká. Kolobežka má aj tempomat. Samozrejme, po rýchlom poskladaní, som všetko dotiahol, pre istotu. Trošku viac trčí ľavý bolden, ale je dobre chránený a nie je to tragédia.” Alebo: “Kolobežka bola kupovaná pre syna, ako približovadlo do školy. Hoci sa nosnosť uvádza 120, nedoporučoval by som ju k dlhodobému užívaniu dospelým osobám nad 90 kg. Rýchlo sa totiž rozhrká a nedá sa podoťahovať. Zadný blatník je strašný, príliš tenký plast bez výstuhy sa zatrepe aj na najmenšej nerovnosti. Brzda síce brzdí, ale po dvoch mesiacoch už strašne škrípe, tak môže kľudne nahradiť zvonček. Krátke riadítka túto kolobežku odkazujú skôr do kategórie -násť ročných. Zato musím pochváliť výdrž batérie a nastavenie regulátora rýchlosti.”

Na Xiaomi Mi Electric Scooter 3 sa majiteľom páči napríklad praktickosť, hmotnosť, výkon či skladateľnosť. 

Zhodnotenie parametrov

Nakoniec sme všetko spočítali a dostali sme sa k priebežnému poradiu 5 elektrických kolobežiek do 700 €. Najviac bodov v súboji parametrov a technickej špecifikácie nazbierali rovno dva modely, a to kolobežky LAMAX E-Scooter S11600 a Ninebot by Segway KickScooter F40E. Celkovo získali až 191 z 235 možných bodov, čo predstavuje 81,28 % zisk. Na treťom mieste v priebežnom poradí so ziskom 172 bodov skončila prekvapivo kolobežka Sencor Scooter ONE 2020, ktorá iba o bod predbehla kolobežku Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Na piatom priebežnom mieste sa umiestnila kolobežka Kugoo S3 Pro. Toto bude ešte veľmi zaujímavý súboj…

 

Kugoo S3 Pro

LAMAX E-Scooter S11600

Ninebot by Segway KickScooter F40E

Sencor Scooter ONE 2020

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Maximálny počet bodov

235

235

235

240

240

Celkový počet bodov

161

191

191

172

171

Hodnotenie

68,51 %

81,28 %

81,28 %

71,67 %

71,25 %

Praktické testovanie

Elektrické kolobežky nie sú len o číslach a technických parametroch. Preto v megasúboji nemôžu chýbať ani praktické testy, a to rovno tri. Vlastne štyri, keďže kolobežky si do parády zobral aj náš exkolega, nadšenec mobility všetkého druhu a dlhoročný používateľ elektrokolobežiek, Drahomír Piok. A keďže prax je vždy viac ako teória, praktické testy budú tvoriť 80% z celkového hodnotenia kolobežiek. Čisto teoreticky sa tak poradie môže ešte poriadne zamiešať. 

Ako sa testovalo? 

Inak ako jazdením kolobežku otestovať nemožno. Zvolil som si teda tri ostré testy, pričom štvrtý patril Drahomírovi Piokovi, ktorý si tiež kolobežky vyskúšal a zhodnotil ich podľa seba. 

Prvý test

Kolobežky som nabalil do kufra auta a vydal sa na cestu Bratislavou, až do Mlynskej doliny. V pláne bolo vyskúšať prejsť z Mlynskej doliny, teda z internátov, do jednej z najvzdialenejších fakúlt, FMUK v blízkosti Zimného štadióna Ondreja Nepelu. 

Zadaním cieľa v Google mapách a zmene na pešiu prepravu, ma mapy poslali cez Slávičie údolie. Presne tým strmým kopcom hore smerom na Horský park a popod Slavín Šancovou až dole do cieľa. Prevýšenie smerom tam 98 metrov, smerom späť 131 metrov. Aspoň podľa Google máp. Stúpanie Slávičím údolím je pomerne ostré, koľko stupňov, resp. percent sa mi ale nepodarilo zistiť. Podľa máp Google je stúpanie len 11,5 %, osobne mi príde podstatne väčšie. Prvou kolobežkou som sa teda vybral Ninebotom aj preto, že mi prišla najsilnejšia. A totiž táto nevyjde do kopca v Slávičom údolí, tak už žiadna. Tak sa ale aj stalo. Kolobežka na konci Slávičieho údolia povedala dosť a hore Korabinského ulicou sa už nedostala. 

Je tak dobré mať aj Plán B. Ten obsahoval jazdu po ceste Staré Grunty a jednosmerkou na Botanickú, kde už bolo možné sa napojiť na cyklochodník popod most Lanfranconi a cez Dvořákovo nábrežie prejsť až pod Most SNP. Tam som sa aj kvôli nevhodnosti povrchu, aj kvôli výraznému pribúdaniu chodcov, napojil opäť na cestu a po Rázusovom nábreží prešiel cez Šafárikovo námestie a Dostojevského rad na Kradžičovu ulicu. 

Tu ma potešilo, že bus pruh je zároveň aj cyklochodníkom. Žiaľ, nie všetci vodiči MHD si to uvedomujú a kým ma osobné autá obchádzali (až na jedno) pokojne aj na 2 metre, nejeden autobus ma míňal ani nie na pol metra. Cez Karadžičovu som sa postupne dostal až na Krížnu a Trnavské mýto. Od neho po Vajnorskej vznikol cyklochodník, ktorý ma doviedol až k ulici Odbojárov a po tej až pred FMUK. Cesta prvou kolobežkou mi trvala takmer 23 minút. Smerom tam. Prešiel som pritom 8,7 km. 

Cesta späť bola viac-menej totožná, iba opačným smerom. Rozdiel bol len pred koncom, kedy som pokračoval až k Botanickej záhrade a nadjazdom pre peších a cyklistov vyšiel popri PRIF UK a FEI STU po Ilkovičovej až dole k Litovskej. Tá ma síce s otrasným povrchom, ale predsa dostala na parkovisko pri cintoríne. Trasa s dĺžkou 8,8 km mi trvala 25,5 minúty. 

 

Kugoo S3 Pro

LAMAX E-Scooter S11600

Ninebot by Segway KickScooter F40E

Sencor Scooter ONE 2020

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Trvanie smer tam

00:24:20 hod.

00:25:23 hod.

00:22:51 hod.

00:23:28 hod.

00:24:25 hod.

b.

3

1

5

4

2

Trvanie smer späť

00:28:21 hod.

00:28:25 hod.

00:25:27 hod.

00:27:41 hod.

00:30:31 hod.

b.

3

2

5

4

1

Spotreba (Wh)

216

179,3

168,8

180,9

236,5

b.

3

4

5

3

1

Cena cesty

0,032 €

0,027 €

0,025 €

0,027 €

0,035 €

b.

3

4

5

4

2

Pohodlnosť jazdy

Podpriemerná

Priemerná

Výborná

Podpriemerná

Výborná

b.

2

3

5

2

5

Hodnotenie

56,00 %

56,00 %

100,00 %

68,00 %

44,00 %

Najrýchlejšie túto trať prešla tam i späť kolobežka Ninebot by Segway KickScooter F40E. Po prepočítaní všetkých premenných dokonca vyšla najlepšie aj v spotrebe a teda i cene za túto trasu. Okrem toho aj vďaka veľkým nafukovacím kolesám bola cesta najpohodlnejšia. Nepamätám si kedy naposledy nejaký produkt dosiahol 100% hodnotenie v čiastkových testoch. Ninebotu sa to podarilo. Klobúk dole. 

Prekvapením je druhé miesto, a to kolobežka Sencor Scooter ONE 2020, hoci v pohodlnosti jazdy patrila k tým najhorším. Čas i vcelku dobrá spotreba pomohli kolobežke k druhému miestu. 

Prekvapením bolo i posledné miesto kolobežky Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Dôvod? Okrem toho, že nedokázala vyjsť hore mostom ponad Botanickú, veľké problémy jej robilo i stúpanie popri univerzitách i cez Ilkovičovu. Nakoniec na Litovskej začala kolobežka spomaľovať, vraj kvôli prehriatiu batérie a nakoniec úplne zastavila. Do cieľa som ju musel dotlačiť, resp. sa “odkolobežkovať”. Kolobežka mala najhorší čas i najväčšiu spotrebu. Jediné v čom vynikala bola pohodlnosť jazdy. 

Kugoo S3 Pro patrilo tretie, resp. štvrté miesto, nepomohlo jej ani to, že má maximálku 30 km/h. Zapnutím tempomatu totiž nikdy túto rýchlosť nedosiahla, tachometer väčšinou ukazoval 25-26 km/h. V cieli mala kolobežka pätinu ukazovateľa batérie, takže aj spotrebovala takmer najviac energie. Pohodlnosť na tvrdých kolieskach, hoc aj s odpružením prednej i zadnej časti, bola podpriemerná. Malé kolieska tiež robia svoje. 

S rovnakým počtom bodom a teda i hodnotením ako Kugoo S3 Pro skončila v tomto teste kolobežka LAMAX E-Scooter S11600. Mala druhú najlepšiu spotrebu, no ostatné merané premenné patrili k najhorším. Aspoň pohodlnosť vďaka 10” kolesám nebola úplne najhoršia. 

Ak teda bývate na internátoch v Mlynskej doline, kde máte výťah, odporúčam kolobežku Ninebot. Ak ale bývate na tzv. Átriákoch, na nosenie po schodoch je lepšia kolobežka Sencor. 

Druhý test

Druhý praktický test bol o čosi jednoduchší, štart bol na Hlavnej stanici v Bratislave a cieľ v Auparku. Dôvodom tejto trasy je zistiť, ktorá z pätice testovaných je najvhodnejšia pre tzv. commuterov, teda dochádzajúcich za prácou do Bratislavy práve vlakom. Aupark síce nie je najväčšia kancelárska budova v meste, no do tých väčších je jednoduchšia doprava prímestskými  autobusmi ako vlakom. 

Z hlavnej stanice do Auparku a späť je to čosi vyše 7 kilometrov. Z Hlavnej stanice je ale pomerne krkolomné sa dostať do mesta i samotného Auparku, no nie nemožné. Podľa Google máp je to ale nemožné a ani pre túto trasu neexistuje dostupnosť na bicykli. 

Námestím Franza Liszta sa ale viete dostať na Šancovú, kde na asfalte ešte stále vidíte cestu pre cyklistov. Na Šancovej mizne a tak sa musíte prekľučkovať do odbočovacích pruhov na Štefánikovu. Odporúčam dostať sa do pravého odbočovacieho pruhu. Sú tam dva. Toto vlastne odporúčam na akejkoľvek komunikácii s dvomi či viacerými pruhmi. Pre väčšiu bezpečnosť. 

Dole Štefánikovou je to pomerne jednoduché, až kým sa nedostanete ku Grasalkovičovmu Palácu. Tu sa dva pruhy delia na dva ďalšie a musíte vedieť, ktorým sa dostanete rovno cez Hodžovo námestie na Suché mýto, Hurbanovo námestie a Námestie SNP. Práve na ňom už začína maximálna pohodlnosť a celkom slušná bezpečnosť. Je na ňom cyklochodník, ktorým sa bezpečne dostanete cez Kamenné námestie a Štúrovu až na Šafárikovo námestie. 

Teda takmer… Na Štúrovej neraz “narazíte” na takéto rýchlostojace autá, väčšinou dodávateľov či kuriérov. 

Odtiaľ je už ale na skok Starý most, opäť s vyhradeným cyklochodníkom na oboch stranách. Cez Krasovského sa dostanete dozadu Auparku a ste tam. 

Neodporúčam ísť tak ako chodí MHD, po Staromestskej. Tu sú dva pomerne úzke pruhy a na Moste SNP nebudete vedieť prejsť na opačnú stranu, k Auparku, jedine ak by ste použili podjazd pre peších. Neodporúčam na kolobežke chodiť ani cez staré mesto. Mačacie hlavy a zámková dlažba by vám dali zabrať. A aj kolobežkám. Navyše po chodníkoch je zakázané jazdiť na kolobežkách vyššou rýchlosťou ako 5 km/h. Zatiaľ to nikto nepokutuje, no raz to príde. 

Cesta späť je prakticky rovnaká. Pozor však na Námestie SNP a Hurbanovo námestie. Tie vedia pekne tvrdo vyhrkať nielen kolobežky, ale aj jazdcov. Opäť pripomínam, chodník nie je určený pre cyklistov či kolobežkárov. 

 

Kugoo S3 Pro

LAMAX E-Scooter S11600

Nineboot by Segway KickScooter F40E

Sencor Scooter ONE 2020

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Trvanie smer tam

00:13:16 hod.

00:14:13 hod.

00:11:17 hod.

00:15:36 hod.

00:13:46 hod.

b.

4

2

5

1

3

Trvanie smer späť

00:12:49 hod.

00:12:23 hod.

00:11:09 hod.

00:14:51 hod.

00:13:58 hod.

b.

3

4

5

1

2

Spotreba (Wh)

108

87,6

128,5

84,3

109,6

b.

3

4

1

5

2

Cena cesty

0,016 €

0,013 €

0,019 €

0,013 €

0,016 €

b.

4

5

3

5

4

Pohodlnosť jazdy

Podpriemerná

Priemerná

Výborná

Podpriemerná

Výborná

b.

2

3

5

2

5

Hodnotenie

64,00 %

72,00 %

76,00 %

56,00 %

64,00 %

Aj tu sa ukázala kolobežka od Ninebotu ako najlepšia. Síce už nie vo všetkom, asi jej dalo zabrať stúpanie k Hlavnej stanici viac ako u iných, no vzdialenosť tam i späť prešla najrýchlejšie. Inak ako výborne tiež nemožno ohodnotiť kvalitu a pohodlie jazdy (až na spomínané úseky s mačacími hlavami).  

Na druhom mieste skončila kolobežka LAMAX E-Scooter S11600, ktorá vzhľadom na hmotnosť vynikla spotrebou. Tretie miesto obsadili so zhodným počtom bodov kolobežky Kugoo S3 Pro a Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Na poslednom mieste skončila kolobežka Sencor Scooter ONE 2020. Opäť prekvapenie, keďže v prvom praktickom teste bola druhá. 

Tretí test

V treťom praktickom teste mali kolobežky ukázať, čo v nich je a ako sa vedia na ceste správať. Meralo sa zrýchlenie, ale aj spomalenie, teda brzdenie z rýchlosti 25 km/h. 

Prekvapila kolobežka od Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Tá totiž brzdí najlepšie. Ukázal to priemer z troch brzdení z rýchlosti 25 km/h na 0 km/h. Vzhľadom k hmotnosti ale najlepšie brzdí kolobežka Ninebot by Segway KickScooter F40E, ktorá o 4,5 kg väčšiu záťaž ubrzdila len o 5 cm neskôr (v priemere). Najhoršie je na tom, aj podľa predpokladu kvôli chabým brzdám, model od Kugoo. Ten na zastavenie s čisto elektronickou brzdou potreboval až dvojnásobnú vzdialenosť! 

 

Kugoo S3 Pro

LAMAX E-Scooter S11600

Ninebot by Segway KickScooter F40E

Sencor Scooter ONE 2020

Xiaomi Mi Electric Scooter 3

Zrýchlenie na 25 km/h

9:31 s.

7:26 s.

6:11 s.

7,81 s.

6:93 s.

b.

1

3

5

2

4

Brzdná dráha z 25 km/h

790 cm

613 cm

490 cm

630 cm

485 cm

b.

1

3

4

2

5

Hodnotenie

20,00 %

60,00 %

90,00 %

40,00 %

90,00 %

Kolobežky prekvapili aj pri zrýchlení. Tu opäť kolobežka Ninebot by Segway KickScooter F40E ukázala silu svojho pohonného ústrojenstva a aj keď je v megasúboji najťažšia, na 25 km/h sa dostala za 6:11 sekundy. Aj tu mala každá kolobežka šancu ukázať sa až 3x. Na druhom mieste skončila kolobežka Xiaomi Mi Electric Scooter 3, ktorá aj napriek 300 W motoru zrýchlila na 25 km/h za necelých 7 sekúnd. Ostatné kolobežky neprekonali túto hranicu, dokonca aj Kugoo S3 Pro, ktorá sa chváli vysokou maximálkou sa k 25 km/h dostávala veľmi pomaly. 

Aj v treťom praktickom teste si prvenstvo odniesla kolobežka Ninebot by Segway KickScooter F40E. Tu si však prvé miesto delí s kolobežkou Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Na druhom mieste skončila kolobežka LAMAX, ktorá zrýchľuje i brzdí celkom slušne, Sencoru a Kugoo patrí tretie a štvrté miesto. 

Hodnotenie odborníka

Do megasúboja sme prizvali aj nášho exkolegu, nadšenca mobility všetkého druhu a dlhoročného používateľa elektrokolobežiek, Drahomíra Pioka. Draho si každú z kolobežiek mohol vyskúšať ako len chcel, aby nám nakoniec povedal nielen pár slov ku každej kolobežke, ale im aj pridelil vlastné poradie.

Podľa Draha je najlepšou kolobežkou Ninebot by Segway KickScooter F40E. “Hoci je najdrahšia, už na prvý pohľad má špičkové vyhotovenie, ktoré vydrží roky. Nemá ale tempomat čo je pre mňa nepochopiteľná vec. Človek, ktorý toto vymyslel asi nikdy nejazdil na kolobežke dlhodobo. Má i nadštandardný dojazd, odvezie aj 100-kilového človeka… Toto je kolobežka pre každého, aj keď žene by som to nekupoval asi hlavne kvôli hmotnosti.”

Na druhom mieste je pre Draha kolobežka Xiaomi Mi Electric Scooter 3. “Toto je overená kvalita. Hmotnosť je veľmi príjemná… Ťažko jej niečo konkrétne vytknúť.”

Tretie miesto udelil Draho kolobežke LAMAX E-Scooter S11600. “Tu je taký dobrý kompromis medzi perforovanými kolieskami a aspoň zadným odpružením. Preferoval by som ale predné odpruženie, keďže najviac pri jazdení cítiť nárazy do rúk. Je super i to, že má ešte tempomat. Kotviaci mechanizmu na zadnom blatníku je ale nedomyslený, alebo až prekombinovaný. Zadné svetlo je tiež veľmi malé.”

Na štvrtom mieste by bola podľa neho kolobežka Sencor Scooter ONE 2020. “Podobá sa veľmi na kolobežky od Xiaomi. Prekážajú mi príliš nízke riadidlá pre dospelého priemerne vysokého človeka. Nie som fanúšikom ani perforovaných pevných kolies. Kolobežka je tak veľmi tvrdá. Radšej by som si dával väčší pozor a mal nafukovacie kolesá a počítal tak s prípadným defektom, ako mať takto nekomfortnú jazdu. Pre dospelého chlapa je toto malá kolobežka. Možno tak pre ženu.”  

A nakoniec piate miesto udelil kolobežke Kugoo S3 Pro: “Môžem povedať, že horšiu kolobežku som v živote nešoféroval a dúfam, že v živote ani nebudem. Už keď ju dá človek dokopy má pocit, že sa niekde po ceste rozsype a sa zabije. Načo je tu tak veľký displej? Je úplne nečitateľný. Zbytočný. Nepoužiteľný je aj elektronický zvonček… Brzda je úplne zlá, na rýchle zastavenie nepoužiteľná. Má aj veľmi malé kolieska… Toto je pre mňa najnebezpečnejšia kolobežka z výberu.”

Finálne hodnotenie

Mám za sebou nejeden megasúboj a ani v tomto to nebolo inak – po dlhých hodinách testovania, merania, dohľádávania a merania parametrov, zapisovania a vyhodnocovania, ale aj hodinách úprav fotografií, ich uploade a vkladania do článku, konečne vieme, ktorá kolobežka z dnešnej pätice je víťaz.

Vo finále boli sčítané všetky praktické testy a výsledok súboja technických parametrov, o ktorom bolo písané už vyššie. Každý test má pritom rovnakú váhu, a tak parametre tvoria 20 % z celkového hodnotenia a po 20 % tvorí každý z praktických testov. 

A tak titul najlepšej elektrickej kolobežky do 700 € a s výkonom do 350 W v našom megasúboji si odnáša Ninebot by Segway KickScooter F40E s celkovým výsledkom 89,5 %. 

Elektrická kolobežka Nineboot by Segway KickScooter F40E si zaslúžila vyhrať celkom oprávnene. Je zo všetkých testovaných najpohodlnejšia, má najlepšie ovládanie, výborný dojazd, pomerne rýchle nabíjanie, ale aj výborné brzdy či svetlá, koré oceníte najmä v šere jesenných večerov či počas horúcich letných nocí. Okrem ceny nemám tejto kolobežke prakticky čo vytknúť. Možno ešte absentujúci tempomat. 

Druhé miesto si odniesla kolobežka Xiaomi Mi Electric Scooter 3. Tá je síce staršia, ale stále výborne vybavená a navyše ju kúpite už za veľmi dobrú cenu. Ako povedal Draho Piok, keď sme sa o testovaných kolobežkách rozprávali, je to taká cesta z rozumu. 

Prekvapením je na treťom mieste kolobežka LAMAX E-Scooter S11600, ktorá sprvoti zastávala s Ninebotom prvé miesto, no v praxi ju dokázala neraz prekonať i konkurencia. Napriek tomu jej zaslúžene patrí tretie mieste aj vďaka veľmi dobrému spracovaniu, výdrži na jedno nabitie i vychytávkam ako LED podsvietenie či háčik na ruksak. 

Na záver ešte zaujímavosť. S Drahom Piokom sme sa o kolobežkách rozprávali ešte predtým ako som poznal výsledky všetkých testov a teda i finálne výsledky. Draho pritom trafil ich poradie celkom presne. Úprimne, rovnaké poradie by som dal aj ja z môjho čisto subjektívneho pohľadu po tom, čo som s kolobežkami najazdil desiatky kilometrov. Rovnaký výsledok však vyšiel aj po sčítaní množstva parametrov a praktických porovnávacích testoch. 

Za to, že ste mohli čítať tento megasúboj patrí veľká vďaka partnerovi megasúboja, Heureka.sk, nákupnému poradcovi a vyhľadávaču najlepších cien z tisícok on-line obchodov na internete,. Bz neho by ste ste nemohli dozvedieť výsledok veľkého porovnávacieho testu pätice elektrických kolobežiek do 700 € a s výkonom do 350 W.

Za zapožičanie elektrických kolobežiek do testu ďakujeme spoločnostiam elem6 s.r.o., FAST PLUS, a.s., PlayGoSmart – PGS, a RESIZE s.r.o..

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.