Reklama

Mazda CX-60, je prvý plug-in hybrid značky. Ponúkne vám 327 dôvodov na radosť

Tomáš Šmidák

Veľké SUV sú dnes populárne najmä vďaka svojej praktickosti a vysokej využiteľnosti. Mazda do tohto segmentu vstúpila s CX-5-kou, ktorá je aktuálne jedným z jej najpredávanejších modelov.

Niektorí vodiči však stále chceli viac a preto Mazda predstavila nové vlajkové SUV pre Európu s názvom Mazda CX-60. Tá so sebou prináša niekoľko prvenstiev. Ide totiž o najvýkonnejší model značky vôbec a tiež prvý plug-in hybrid japonského výrobcu.

Pri pohľade na novinku je jasné, že toto je najväčšia Mazda, akú na našich cestách aktuálne stretnete. S dĺžkou viac ako 4,7 metra a šírkou 1,89 metra sa jedná o poriadny kus auta. Svoju veľkosť však veľmi pekne skrýva za elegantný dizajn, ktorý je doplnený miernou dávkou športovosti. Mne sa osobne veľmi páči veľká predná maska v čiernej farbe a tiež LED svetelný podpis, ktorý je jednoduchý ale veľmi efektný.

Obsah pokračuje pod reklamou

Zadná strana taktiež vyzerá k svetu, okrúhle svetlá Mazdy 3 sa mi páčia viac ako podlhovastý tvar v prípade tohto modelu. Celkový dojem potom dotvára pre japonského výrobcu už ikonická metalíza Soul Red Crystal, ktorá výborne za každého počasia a z každého uhlu pohľadu. Pekný detail je aj označenie motorizácie na boku auta.

Interiér Mazdy CX-60 sa nesie v znamení jednoduchosti a luxusu, čo je za mňa naozaj výborná kombinácia. Ako prvé musím pochváliť celkové spracovanie. Takmer všetko čoho sa chytíte je prémiový materiál, či už ide o kožu alebo hliník. Ovládače majú príjemnú odozvu a všetko drží krásne pokope. Za celý čas som tiež nemal problém s pazvukmi, ktoré sa aj pri takto nových autách zvyknú niekedy objavovať.

Presuňme sa ale na displeje, nakoľko tie si v dnešných autách (niekedy žiaľbohu a niekedy aj chvalabohu) našli svoje trvalé miesto. Digitálny prístrojový panel s veľkosťou 12″ pred vodičom ponúka pekné zobrazenie a tiež príjemnú grafiku. Počas jazdy nevyrušuje a zobrazuje presne to čo chcete. Možnosti konfigurácie nie sú veľmi široké no v podstate to vôbec nevadí, nakoľko väčšinou sa budete aj tak pozerať na veľký Head-up displej.

Ten vie okrem rýchlosti zobraziť aj činnosť asistentov, navigáciu či aktuálne hrajúce skladby. Je dostatočne jasný a čitateľnosť je na výbornej úrovni. Prístrojový panel aj HUD ovládate pomocou tlačidiel na volante. Volant sám o sebe je perfektne tvarovaný a jeho hrúbka mi taktiež vyhovovala. Páčilo sa mi tiež, že ovládače boli matné a išlo o normálne tlačidlá a nie dotykové plochy. Nedochádzalo tak k zbytočným a stresujúcim preklepom.

V porovnaní s ostatnými autami tejto kategórie mi však prišlo, že CX-60 má veľmi „ťažký“ volant. Toto naladenie sa navyše nezmení ani po zmene jazdného režimu. Pri jazde po meste tak budete musieť zapojiť do krútenia volantom viac sily, ako ste dnes bežne v moderných autách zvyknutí.

Na ľavej strane sa nachádza ovládanie multimédií, HUD a prístrojového panelu a na pravo je ovládanie tempomatu. Všetko je intuitívne a jednoduché na pochopenie. Volant si navyše nastavujete elektricky čo len podčiarkuje celkový luxus tohto auta.

Hlavný 12″ displej je na tom so zobrazením taktiež špičkovo. Má dobrú orientáciu a vysoké rozlíšenie. Na jeho ovládanie budete používať dotyk a koliečko, ktoré je súčasťou stredovej konzoly. Na toto ovládanie som si musel chvíľu zvykať no po týždni musím povedať, že mi na iných autách chýba.

Jediné čo mi prekážalo, bola nemožnosť ovládať infotainment systém dotykom počas jazdy. Rozumiem, že je to z bezpečnostných dôvodov, no ovládanie koliečkom bolo občas dosť mätúce a nútilo ma namiesto vozovky pozerať na displej.

Otáčanie koliečkom má však príjemnú odozvu a po pár razoch už viete veci ovládať aj po pamäti, čo sa pri displeji nemá veľmi ako udiať. Okolo ovládača máte navyše aj niekoľko užitočných rýchlych skratiek a tiež ďalšie menšie koliečko, ktoré slúži na ovládanie multimédií.

Stredová konzola je inak podobne ako celý interiér veľmi pekne tvarovaná a pôsobí naozaj masívnym dojmom. Škoda len, že jej potenciál nie je plne využitý a poskytuje malý uložný priestor.

Okrem dvoch držiakov na nápoje, podložky na bezdrôtové nabíjanie a plytkej lakťovej opierky sa tak budete musieť spoliehať na boxy vo dverách, ktoré však ponúknu dostatočný úložný priestor. Ešte predtým ako sa dostaneme k opisu pohonu mi však dovoľte zastaviť sa pri audiosústave. Tá je totiž od značky Bose a má 12 reproduktorov. Išlo zatiaľ o najlepšie hrajúci audiosystém aký som doposiaľ v aute testoval.

Obsah pokračuje pod reklamou

Bolo jednoducho cítiť, že toto je veľké auto kde si dokáže zvuk nájsť svoje miesto. Nechýbali ani početné nastavenia. Medzi moje najobľúbenejšie patrila možnosť priestorového zvuku či funkcia, ktorá automaticky dorovnávala hlasitosť s ohľadom na hluk od vozovky.

Pod kapotou Mazdy CX-60 sa nachádza 2,5l benzínový atmosferický motor s výkonom 192 koní a 261 Nm. Ten dopĺňa elektromotor s výkonom 136 koní a 250 Nm. Kombinovaný výkon je potom 327 koní a 500 Nm, čo robí z tohto modelu najvýkonnejšiu Mazdu všetkých čias. Batéria má potom kapacitu 17.1 kWh.

Na základe špecifikácií je vám jasné, že CX-60 nemá s dynamikou žiadny problém. Obzvlášť to platí v športovom režime kedy z miesta dokáže doslova vystreliť. Z 0-100 km/h by to mala zvládnuť za približne 5,8 sekúnd, čo môžem potvrdiť. V režime Normal som mal pocit, že auto nevyužíva svoj plný výkon ani pri kick-downe čo bolo celkom sklamanie.

Sklamaním bol aj podvozok, ktorý bol na rodinné SUV dosť tvrdý. Je mi jasné, že pri hmotnosti cez 2 tony musí mať vozidlo tuhšie nastavené tlmiče aby sa nenakláňalo pri zatočení (čo je aj prípad Mazdy) ale predsa len som čakal trošku jemnejšie nastavenie. Musím však pochváliť prevodovku, ktorá je rýchla a radí plynule a presne.

Čo sa týka elektrickej jazdy tak tá je komfortná. Výkon 136 koní je dostatočný a dojazd na úrovni 60 km je obstojný. V realite sa však pri dynamickejšej jazde dostanete na 40 km čo už neznie až tak dobre. Vstavaná nabíjačka však podporuje pomerne rýchle 7,2 kW nabíjanie, tažke auto nabijete doplna za približne 3 hodiny.

Spotreba benzínového motora potom bola pri nenabitom akumulátore na úrovni 7 l/100km čo nie je najhoršia hodnota. Páčilo sa mi, že Mazda vám ponúkne široké možnosti nastavovania v oblasti manažmentu elektrického dojazdu a batérie ako takej. Nikde som však nenašiel prepínanie režimov plug-in hybridnej jazdy. Nehovorím teraz jazdných režimoch, ktoré majú samostatný prepínač, ktorý funguje aj vyzerá skvele ale režimoch pohonu.

Na ostatných plug-in hybridoch totiž viete prepínať medzi čisto elektrickou jazdou (čo tento model má), hybridnou jazdou (tiež), jazdou pri ktorej sa dobíja batéria a spaľovací motor je vždy spustený (ten mi tu chýbal) alebo jazdu, pri ktorej sa zachová kapacita akumulátora (tiež nebol). Až neskôr som zistil, že v športovom režime systém dobíja batériu viac a teda slúži ako režim nabíjania batérie, no prečo som na to jednoducho nemal prepínač.

Toto považujem za nevýhodu, nakoľko je to jeden zo základných znakov plug-in hybridov. Viem, že Mazda rada ide vlastnou cestou a chce vodičovi jazdný zážitok čo najviac zjednodušiť. No prepínač by mi umožnil manažovať si pohon podľa seba a tak ako to práve potrebujem. Túto možnosť som však bohužiaľ nedostal.

Možno to však príliš prežívam a väčšina zákazníkov nebude tento detail ani len riešiť. Plug-in hybridy totiž sú pre tých, ktorí chcú tiché a komfortné auto s nízkou mestskou spotrebou, ktoré im v prípade potreby dodá poriadnu dávku akcelerácie. A presne to aj dostanete.

Aký je teda záver? Mazda CX-60 je veľké luxusné SUV, ktoré pod svojou kapotou skrýva poriadny výkon. Má výborný infotainment, v tejto cenovej kategórii za mňa bezkonkurenčné audio, ponúkne vám všetky výhody plug-in hybridného pohonu a to všetko v krásnom elegantnom dizajne. Za cenu približne 62 000 € nejde o lacné auto, no ono na ňom nič lacné ani nie je.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.