Reklama

Mazda 2 Hybrid, všetko, čo potrebujete a ešte niečo navyše

Tomáš Šmidák

Zdieľanie platforiem medzi automobilkami je pomerne bežnou záležitosťou. Najmä, ak ide o koncernových výrobcov, ktorí vďaka tomu môžu lacnejšie a efektívnejšie produkovať nové modely. To, že si konkurenčné automobilky medzi sebou zdieľajú ten istý model, sa však stáva menej často.

Už pri pohľade na novú Mazdu 2 Hybrid mi bolo jasné, že podoba s Toyotou Yaris nebude čisto náhodná. Prvé pocity boli najmä sklamanie nad tým, že Mazda „lenivo“ zobrala iné auto a prezentuje ho ako vlastné. Avšak po týždni testovania musím povedať, že Mazde 2 sa asi ani nič lepšie nemohlo stať.

Obsah pokračuje pod reklamou

Dizajnovo je nová Mazda 2 Hybrid takmer identická so spomínaným modelom Toyota Yaris. To však vôbec nie je na škodu, nakoľko Yaris patrí z môjho pohľadu medzi aktuálne najlepšie vyzerajúce mestské autá. Kombinuje európske tvary s japonskou ostrosťou a pôsobí preto inteligentne aj dynamicky zároveň.

Mne sa osobne novinka páči z každej strany, ale špeciálne musím spomenúť veľký prednú masku či pekne zapracované predné aj zadné LED svetlá, ktoré vystupujú z karosérie. V našom prípade, sme mali auto vo farbe „Monument Bronze“, ktorá mu z môjho pohľadu veľmi pristala. Je za príplatok 450 €, čo nie je najmenej a jediná farba bez príplatku je biela. Ak by ste potom chceli Mazdu 2 Hybrid v ikonickej červenej, pripravte si „príjemných“ 680 €.

V interiéri je potom situácia úplne rovnaká. Ak by vás doň niekto posadil a páskou prelepil znak „M“ na volante, asi by ste nevedeli rozoznať či ide o Yaris alebo „dvojku“. Opäť ho však musím obhájiť a dodať, že je vyslovene úžasný. Je v ňom minimum lesklých plastov, takmer všetky ovládače sú klasicky hardvérové, má dosť odkladacích priestorov a skvelé rozloženie.

Jediné čo som hľadal dlhšie, ako by som chcel, bolo otváranie nádrže. Možno sa touto vetou zahanbím, ale toto bolo prvé auto, pri ktorom som na nájdenie otvárania veka nádrže musel využiť internetový návod. Nebolo totiž na klasickom mieste pod volantom, ale na podlahe hneď vedľa nášľapných prahov. Nevadí.

Ešte predtým ako začnem opisovať jednotlivé prvky interiéru, dovoľte mi jednu analógiu. Keď som bol mladší a konfiguroval som si rôzne autá (na ktoré som samozrejme nemal), vždy som si do nich dával plnú výbavu, nakoľko som mal pocit, že potrebujem úplne všetko.

Postupom času, ako som otestoval viac a viac áut, zisťujem, že je príjemné mať v aute všetky komfortné, asistenčné a multimediálne systémy, no v reálnom živote využijete veľmi malú časť z nich. Pri Mazde 2 Hybrid som bol preto pomerne skeptický, no o to väčšie bolo moje prekvapenie, nakoľko vo výbave mala všetko čo by som v aute chcel.

Začnime sedadlami, tie sú látkové a majú slabšie bočné vedenie, no aj na dlhých cestách boli veľmi komfortné a nikdy som nemal pocit únavy alebo tlačenia. Navyše sú vyhrievané v dvoch stupňoch (HI – silné/ LO – slabé). Ohrev funguje rýchlo a spoľahlivo a tlačidlo na vyhrievanie máte rýchlo dostupné.

Volant je už typicky „Toyoťácky“ čo v skratke znamená, že je krásne tenký a má výborné rozloženie ovládacích prvkov. Podobný volant som mal aj v Toyote Aygo X a nevedel som si ho vynachváliť. Na pravej strane sa nachádza ovládanie tempomatu a na ľavej ovládanie multimédií. Tlačidlá sú veľké, hardérové a matné. A ešte aby som nezabudol, je vyhrievaný. Paráda.

Za volantom sa nachádza prístrojový panel, ktorý sa svojim štýlom podobá na ďalekohľad. Je rozdelený na tri časti: ľavú, ktorá zobrazuje zaradený stupeň a krivku výkonu, strednú, ktorá zobrazuje všetko od informácií o jazde, fungovaní asistentov až po multimédiá a pravú, ktorá zobrazuje rýchlosť, stav nádrže a teplotu oleja.

Niekomu môže prísť toto riešenie v porovnaní s plne digitálnymi prístrojovými kokpitmi zastarané. Ja si však myslím, že Mazde respektíve Toyote sa veľmi dobre podarilo spojiť analóg s modernou dobou. Prístrojový panel totiž ukazuje presne to, čo potrebujem a nič viac. Čo som napríklad vôbec nečakal, bola prítomnosť veľkého a jasného Head-up displeju, ktorý je čerešničkou na pomyselnej torte.

Dominantým prvkom je potom hlavný 8″ displej, ktorý je v rámci palubnej dosky posadený pomerne vysoko, no zároveň veľmi neobmedzuje celkový výhľad z kabíny. Jeho reakcie sú pomalšie a grafika by tiež mohla byť lepšia no celkovo sa jedná o dobrý a prehľadný systém. Na oboch krajoch sa navyše nachádzajú hardvérové tlačidlá, ktoré celkovú navigáciu ešte uľahčujú.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ja som mal na displeji primárne premietnuté Android Auto, ktoré však, bohužiaľ, fungovalo len prostredníctvom kábla. Apple CarPlay by potom mal fungovať aj bezdrôtovo. Potešilo ma však bezdrôtové nabíjanie telefónu a tiež samostatný panel na ovládanie klimatizácie.

Všetky vyššie vymenované veci sú položky výbavy, ktoré mne absolútne stačili na každodenné používanie tohto milého autíčka. Najdôležitejšie veci počas zimných mesiacov boli jednoznačne vyhrievanie volantu a sedačiek. Bez HUD by som sa asi zaobišiel ale ako som vyššie spomínal, ide o veľmi príjemný doplnok, ktorý dotvára celok.

Poďme ale k jazde. Už pri modeloch Aygo X a Lexus NX 450h+ som sa utvrdil v tom, že Toyota vie robiť fenomenálne podvozky. Po presadnutí do Mazdy 2 s vedomím, že sedím v Toyote Yaris som mal teda veľké očakávania. A nebol som sklamaný.

Toto malé auto vám dá na ceste taký pocit stability a istoty, že mu môžu závidieť aj mnohé väčšie hatchbaky či crossovery. Akékoľvek výmole, jamy, nerovnosti prejde ako nič a to všetko bez výrazného akustického hluku. Podvozok vás podrží aj pri prudších prejazdoch zákrut a nezľakne sa ani vysokých diaľničných rýchlostí.

Ja som mal medzičasom možnosť jazdiť aj na aktuálnej nehybridnej generácii Mazdy 2 a dovolím si pochybovať o tom, že by Mazda dokázala postaviť za rozumné peniaze lepšiu podvozkovú platformu ako práve tú, na ktorej stojí Yaris respektíve Mazda 2.

Pod kapotou je potom známy hybridný pohon, ktorého základ tvorí 1,5- litrový atmosferický trojvalec, a ktorému sekunduje elektrický motor a malá batéria. Spoločný výkon sústavy je 116 koní a krútiaci moment je 141 Nm. Sila sa na prenáša na kolesá pomocou automatickej prevodovky CVT.

Nakoľko je Mazda 2 Hybrid kompaktné auto s hmotnosťou na úrovni 1 200 kg, výkon 116 koní z nej robí pomerne dynamického spoločníka na každodenné jazdenie. Automatická prevodovka navyše všetko ešte zjednodušuje a ani notorické „zavýjanie“ CVT prevodovky je veľmi pekne potlačené. Ak by vám ale predsa len prekážalo, viete ho jednoducho eliminovať pomocou audio sústavy, ktorá opäť, hrala lepšie ako som čakal.

Či už budete tráviť veľa času v meste, na okreskách alebo na diaľnici, určite vás poteší prítomnosť adaptívneho tempomatu. Ten sa dá jednoducho nastaviť pomocou tlačidiel na volante a funguje naozaj perfektne. Samozrejmosťou je potom aj udržiavanie v jazdných pruhoch či sledovanie mŕtveho uhla. Medzi komfortné a zároveň aj bezpečnostné prvky, ktoré by som vo svojom aute chcel mať zaradím ešte aj bezkľúčové odomykanie či automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, ktorým taktiež Mazda 2 disponovala.

Zhrnuté podčiarknuté Mazda 2 je auto, ktoré ponúka v podstate všetko čo by ste od mestského auta očakávali. Výborne vyzerá, vďaka hybridnému pohonu je úsporná a dynamická a ponúka množstvo komfortných a bezpečnostných systémov, ktoré spríjemnia cestu vám aj vašim pasažierom.

Jediným negatívom by mohla byť cena, ktorá sa v našom prípade pohybovala na úrovni 25 000 €, čo je dosť veľká suma za takto malé auto. Treba sa však na to pozrieť aj z druhej strany. Aké iné auto v tejto cenovej hranici ponúka tak dobrý balík všetkého? Možno len Toyota Yaris.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.