Výhody
- ponuka moderných technológií
- v prípade potreby vie byť ekonomické
- výkonný motor
Nevýhody
- výfukovému systému chýba prejav
- málo rozdielov oproti štandardnej verzii
- malý objem palivovej nádrže
Takmer každý chlapec sníva o rýchlom aute, ktoré dobre vyzerá, hneď na prvý pohľad zaujme, robí dostatočný hluk a keď už sa vodič osmelí, ponúkne mu to, čo žiadne iné auto. Problémom však ostáva, že väčšinou sú podobné mimo finančné možnosti a tak často najmä začínajúci vodiči, ktorí sa chcú vo svojej jazde zlepšovať siahnu po jazdenkách.
Tu však hrozí drahý servis, neznáma história auta, ktorému už pred vami niekto slušne nakladal a podobne. Nakoniec sa môže ľahko stať, že budete mať svoje vysnívané auto viac v servise, ako si ho buďte užívať.
Je tu však aj iná možnosť. Volá sa Suzuki Swift Sport. Áno, Suzuki, to malé Suzuki, čo má váš sused. Toto však nie je len taká obyčajná atmosféra, ktorá sa horko-ťažko snaží, aby nezbrzdila premávku. Prívlastok Sport totiž v tomto prípade znamená niekoľko vecí, ktoré tohto drobca predurčujú na zábavu. Že neveríte? Tak sledujte.
V prvom rade musí mať auto, ktoré vás má baviť dobrú farbu. Túto kolónku môžete smelo preskočiť. „Swiftík“ sa na vás usmeje nádhernou žltou, ktorá je v materiáloch označovaná ako Champion Yellow. Po mojich skúsenostiach vám môžem len potvrdiť, že aj napriek tomu, že je to malé auto, určite si vás každý všimne.
Ďalšou kolónkou je zmenený dizajn. Ok, na to, aby ste rozpoznali inú mriežku chladiča sa musíte naozaj postaviť vedľa susedovho Swifta. On však možno nebude mať tie namakané LED svetlá, ktoré má Suzuki Swift Sport. Tie totiž svietia neskutočne dobre a navyše sami a spoľahlivo prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými.
Pri pohľade zboku mu nezabudnite pripomenúť, že vy máte bezkľúčové otváranie a samozrejme, ako sa na auto so športovým duchom patrí aj „akože“ karbón na prahoch dverí. Špeciálne sa pozastavte pri tých krásnych 17“ diskoch kolies, ktorým nechýba stredový znak v rovnako žiarivej žltej farbe.
Keď absolvujete predok a boky, príde to hlavné. Postavte sa za Suzuki Swift Sport zozadu a bum! Hneď je jasné, ktorá verzia je tá obyčajná a ktorá je určená pre vaše potešenie. Nie, nemyslím ten nápis Sport, ani karbón, ale tie krásne dve koncovky výfuku, ktorých priemer je až prehnane veľký vzhľadom na rozmery celého auta.
Fakt sa vydarili a na tohto drobca sadnú ako uliate. Škoda len, že akosi postrádajú ten nahnevaný zvuk, ktorý by sa k podobnému autu hodil. Výfukový systém je tak až príliš civilizovaný a chýba mu duch, ktorý napríklad ponúka Hyundai i30N. Na druhú stranu nebude na vás sused nadávať, keď sa s veľkou pompou ráno dovalíte domov.
Ale ešte jedno upozornenie. Kapotu mu zatiaľ neotvárajte! Počkajte s tým. Radšej otvorte vodičove dvere. Jasné, aj dozadu sa dá sadnúť, ale nezabudnime na to, že Swift je kompaktné auto, takže to bude skôr iba na také krátke trasy. Miesta je tam tak akurát, len kolenami budete skúmať zadnú stranu sedadiel podrobnejšie, ako by bolo pohodlné.
V momente, keď otvoríte vodičove dvere, nečakajte žiadny wau efekt. Oproti bežnému Swiftu sa toho zas tak veľa nezmenilo. Nejaké tie červené dekory si možno na prvý pohľad ani nevšimnete. Rovnako možno vašej pozornosti ujde aj tachometer, ktorého posledná palička konči na čísle 260. Naozaj! Malou nápovedou možno bude len červený otáčkomer. Ten bežnému Swiftu chýba.
Na druhú stranu ani tento „športový“ nestratil nič z pohodlia a komfortnej výbavy. Nechýba mu totiž automatická klimatizácia, či multimediálny systém, ktorý si hravo poradí aj s Apple CarPlay, či Android Auto. Dokonca v jeho prípade nechýbajú ani asistenčné systémy. To pre situácie, keď sa rozhodnete ísť dlhšie a hlavne civilizovanejšie.
Vtedy oceníte napríklad adaptívny tempomat, alebo dokonca systém pre sledovanie opustenia jazdných pruhov. Nechýba ani brzdový asistent, ktorý vám pomôže v prípade, ak to už naozaj preženiete a budete potrebovať núdzovo zabrzdiť. Aj v takomto aute sa asistenti určite hodia, veď ani vy určite nepôjdete na hrane 24/7.
Keď už sa sused pokochal, pozvite ho, aby si kľudne sadol dnu. V tom momente nájde ďalší veľký rozdiel oproti jeho kúsku. Tým rozdielom sú samozrejme sedadlá. Aj keď to nie sú úplne škrupinky zo závodného špeciálu, bočné vedenie majú viac ako dobré. To platí tak pre sedák, ako aj opierku. Snáď len objemnejší páni vodiči budú mať problém vtesnať sa do nich.
Možno si tiež všimne volant, ale ten je rovnaký ako v bežnom Swifte, takže športová verzia prináša len drobné zmeny, ako je napríklad červené prešívanie. Treba však povedať, že ten volant je naozaj vydarený a dobre sa drží aj v situáciách, keď už skúšate limity malého Suzuki Swift Sport. Keď si už sused sadol, kľudne mi dovoľte naštartovať a povedzte mu niečo o motore.
Tento Swift poháňa štvorvalcový benzínový turbo motor 1.4 Boosterjet. Keď mu prezradíte, že má výkon 140 koní a krútiaci moment 230 Nm, pravdepodobne mu nepadne sánka úžasom. Nezabudnite mu však zdôrazniť, že celé auto váži len 930 kg! Práve toto číslo výrazne mení celú situáciu.
Ak ešte neraňajkoval, kľudne ho prevezte. Len nezabudnite na dôkladné zohriatie motora a prevodovky. O tom prvom vás bude informovať štandardný analógový budík, to druhé nájdete podobne ako tlak turba, preťaženie a iné zaujímavé údaje v palubnom počítači. Jeho informácie môžete veľmi jednoducho prepínať tlačidlom na volante. Konečne na to nemusíte používať tú malú paličku pri budíkoch. Pravdou však je, že aj tá tu ešte stále je.
Takže, čo sa dynamiky týka, v tomto smere naozaj nie je čo vytknúť. Samozrejme, že nebudete porovnávať Swift Sport s nejakým hothatchom, ktorého výkon je niekde okolo 300 koní, ale vzhľadom na kategóriu auta sa budete aj vy, aj váš sused milo usmievať. Je to také malé, zlaté nahnevané žihadlo. Len ten zvuk. Škoda ho, fakt.
Nerobia mu problémy ostré prejazdy zákrut, ani rýchle zmeny smeru. Znervóznie len v prípade, ak sa rozhodnete v zákrute brzdiť, alebo ubrať prudko plyn. Našťastie je tu stabilizácia, ktorá vás vo väčšine momentov zachráni.
Čo ma však prekvapilo je spotreba. Kým v prípade litrového trojvalca som mal priemer hlboko pod piatimi litrami, tu ani v prípade dynamickej jazdy nepresahoval viac ako sedem litrov. Ďalšie veľké plus, ktorým susedovi vybijete agrumenty. Veď v akom podobne zábavnom aute budete jazdiť s takouto spotrebou?
Len nezabudnite stále tankovať! 37 litrová nádrž nepostačí na nejaké dlhé jazdenie na hranici možností auta. Ostatné aj pri ekonomickej jazde sa budete s maximálnym dojazdom pohybovať niekde na úrovni maxima 500-600 kilometrov. Pri agresívnejších zákrutách a prudkých rozbehoch môžete smelo toto číslo vydeliť dvomi.
Suzuki Swift Sport je určite auto, ktoré veľmi rád odporučím komukoľvek, kto sa chce zdokonaliť vo svojej jazde a posunúť svoje jazdecké umenie ďalej, ale nechce pritom investovať obrovské prostriedky. Tento drobec je najmä v žltej farbe doslova neprehliadnuteľný a určite vás bude baviť a to nielen pri pohľade na neho.