Najväčšia kontajnerová spoločnosť na svete spolupracuje s IBM na vytvorení celoplošnej obchodnej platformy, ktorá má ambíciu zrýchliť medzinárodný obchod a ušetriť miliardy dolárov.
Najväčší progres od začatia kontajnerovej dopravy
IBM a dánsky dopravný konglomerát Maersk oznámili, že spustia spoločný podnik vytvárajúci novú, revolučnú formu globálneho námorného obchodu založenú na platforme blockchain.
Blockchain je špeciálny druh distribuovanej decentralizovanej databázy uchovávajúcej narastajúci počet záznamov. Tie sú chránené proti neoprávnenému zásahu z vonkajšej strany, aj zo strany samotných uzlov siete peer-to-peer. Častou aplikáciou technológie blockchain je použitie ako účtovná kniha kryptomien (napr. Bitcoinu), ktorá uchováva transakcie vykonané užívateľmi. V kombinácii s kryptografiou umožňuje zabezpečiť anonymitu operácií a zamedziť neoprávnené transakcie.
Odvetvie celosvetovej lodnej nákladnej dopravy zaznamenalo v posledných dekádach len nepatrné inovácie. Poslednou revolúciou bolo zavedenie lodných kontajnerov, ktoré sa objavili v päťdesiatych rokoch minulého storočia. Medzinárodný obchod je pritom stále poznačený obrovským množstvom formálnych povinností a byrokracie.
Preprava chladeného tovaru z východnej Afriky do Európy môže podľa firmy Maersk prebiehať cez takmer 30 pracovníkov v rôznych organizáciách a zahŕňa viac ako 200 rôznych druhov komunikácie. Dokumentácia a byrokracia môžu predstavovať až pätinu celkových nákladov na dopravu kontajnera.
Zákazníci a dodávatelia to vnímajú a prejavujú silný záujem o zmenu. Niektoré subjekty zapojené do transakčného reťazca však môžu klásť spočiatku voči zmene odpor.
Úspech platformy, ktorá bude k dispozícii odvetviu transoceánskej prepravy okolo polovice roku 2018, závisí od toho, či Maersk a IBM dokážu presvedčiť dodávateľov, špeditérov, námorníkov, prístavy a colné orgány, aby sa zaregistrovali a zapojili do systému.
Úspory nákladov, aj oživenie obchodu
Spoločnosť Maersk a IBM pracujú na novej platforme od júna 2016. V rámci pilotného projektu sa do riešenia zapojili firmy a organizácie DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, Port Houston, Rotterdam Port Community System Portbase, Colná správa Holandska a U.S. Customs and Border Protection.
„Účastníci pilotného projektu potvrdili predpoklady, že v celom odvetví existuje značný dopyt po zvýšení efektívnosti. Zároveň sú tu príležitosti na racionalizáciu a štandardizáciu informačných tokov,“ povedal Michael J. White, bývalý prezident spoločnosti Maersk Line v Severnej Amerike a generálny riaditeľ pripravovaného spoločného podniku Maersk a IBM.
„Teraz táto práca pokročila do bodu, keď môžeme spustiť beta verziu zahŕňajúcu všetkých hráčov ekosystému pozdĺž konkrétneho obchodného segmentu. Dôvodom, prečo chceme vytvoriť spoločný podnik, je uvedenie týchto riešení na trh,“ uviedol White.
Podľa tlačovej správy Maersk novú technológiu plánujú preskúmať spoločnosti Procter & Gamble, agentúra Agility Logistics, peruánska colná agentúra, globálny terminálový operátor APM Terminals, Guangdong Inspection and Quarantine Bureau a ďalšie subjekty.
Colné a prístavné orgány v Spojených štátoch, v Singapure, v Holandsku a v provincii Kuang-tung v Číne tiež prejavili záujem o využitie novej platformy a zaujímajú sa o ňu aj niektoré ďalšie spoločnosti z oblasti námornej dopravy.
Podľa Svetového ekonomického fóra sa môže globálny obchod znížením prekážok v rámci medzinárodného dodávateľského reťazca zvýšiť takmer o 15 percent. Pomôže to posilniť ekonomiky štátov a vytvoriť nové pracovné miesta.
Ak nová spoločnosť s centrálou v New Yorku získa regulačné povolenie pre svoje aktivity, zjednodušený spôsob medzinárodného obchodovania by mal byť k dispozícii do šiestich mesiacov od ich vydania.