- #Autá
- 5 min.
- 14.5.2022
Lucid dorazil do Európy, obzreli sme si jeho elektrický Air za 200-tisíc eur!
Kalifornská automobilka Lucid otvorila tento piatok v Mníchove svoju prvú kamennú predajňu v Európe. My sme mali možnosť obzrieť si ju medzi prvými už o deň skôr a okrem jej priestorov si priamo na mieste obzrieť aj luxusný elektromobil Lucid Air v absurdne drahej verzii Dream Edition. Aký je naživo?
Na príchod luxusného elektrického sedanu od novej americkej automobilky Lucid Group sme čakali už od roku 2016, no korene jeho vývoja siahajú ešte ďalej. Spoločnosť totiž vznikla ešte v roku 2007, kedy sa pod názvom Atieva pustila do vývoja batérií a pohonov pre elektromobily. Vedenie spoločnosti si však pravdepodobne uvedomilo potenciál svojich technológií a tak došlo k zmene názvu, aj primárneho zamerania. Tak vznikol nový Lucid Air.
Po prijatí viacerých bývalých zamestnancov konkurenčných automobiliek, medzi nimi aj Audi a Tesla, sa Lucid pustil do vývoja a napokon výroby obrovskej konkurencie pre americkú Teslu Model S. Na americký trh napokon Lucid Air dorazil až v septembri 2021 a teraz prichádza na rad Európa.
V základnej verzii Pure ponúka Lucid Air pohon všetkých štyroch kolies s výkonom 480 koní a oficiálny dojazd zhruba 653 kilometrov. Verzia Grand Touring tieto čísla dvíha na 800 koní a 845 kilometrov, no dve verzie Dream Edition, s ktorými americká automobilka prichádza na európsky trh, tieto čísla posúvajú do úplne inej dimenzie.
Na nemecký, holandský, nórsky a švajčiarský trh Lucid prináša Air vo verziách Dream Edition Performance a Dream Edition Range. Ako to už vyplýva aj z ich názvov, prvá verzia sa bude sústrediť na výkon, zatiaľ čo tá druhá na dojazd.
Verzia Performance poháňa zostava elektromotorov s celkovým výkonom 1 111 koní, resp 828 kW a krútiacim momentom 1 390 Nm. Z 0 na 100 km/h sa dostane za 2,7 sekundy a maximálne dosiahne rýchlosť 270 km/h.
Verzia Range ponúka rovnaký krútiaci moment s výkonom „len“ 696 kW, čo sa podpisuje aj pod pomalšie zrýchlenie na 100 km/h za 2,9 sekundy. Ako už ale asi tušíte, kompenzuje to obrovským dojazdom až na úrovni 900 kilometrov.
Obe verzie majú na európskych trhoch rovnakú cenu. V Nemecku je to 218 000 eur, v Holandsku kvôli 21 % dani až 222 000 eur. Ak by ste sa aj uskromnili so základnou verziou Pure, pripraviť si budete musieť stále zhruba 100-tisíc eur.
Lucid sa však nikdy netajil tým, že neplánuje vyrábať vozidlá s ľudovými cenami. Jeho prvotina je (podobne ako svojho času Tesla Model S) určená pre nadšencov nových technológií, ktorí sa nepozerajú na cenu, ale exkluzivitu a budúci potenciál značky. Navyše, naživo si Air obhájiť svoju cenovku aj bez slov.
V rámci návštevy výstavy Intersolar v Mníchove sa nám podarilo navštíviť predajňu Lucid deň pred jej oficiálnym otvorením, kedy automobilka predvádzala Air svojim VIP zákazníkom. Mimochodom, predajňa sa nachádza na námestí Odeonsplatz, len kúsok od predajne Mercedes-Benz či Cupra, ako aj krachujúceho amerického výrobcu smart strojov na cvičenie Peloton.
Hoci je Lucid často prirovnávaný práve ku svojmu lokálnemu americkému konkurentovi Tesla, naživo Air pôsobí skôr ako model vyvinutý európskou automobilkou – priestranná luxusná loď na štyroch kolesách, ktorá by sa nestratila ani vedľa EQS či nového BMW i7.
S rázvorom 2 960 milimetrov má Lucid Air na dĺžku takmer 5 metrov a na šírku aj so spätnými zrkadlami 2 198 milimetra. Vďaka zaobleniu a svetlometom horizontálne sa tiahnúcim cez celú prednú i zadnú stranu, ako aj ich hranice, pôsobí Air ešte mohutnejšie. Tieto rozmery sa však prenášajú aj do interiéru.
Vodič vpredu je obklopený tzv. UX Glass kokpitom, teda trojicou displejov s celkovou uhlopriečkou 34“. Ľavý dotykový displej vedľa dverí slúži na ovládanie svetiel či stieračov, stredný displej plní štandardné funkcie digitálneho kokpitu a displej vpravo funkcie infotainmentu (navigácia, multimédia, telefón a pod.). Pod nám sa nachádza ešte jeden displej, prostredníctvom ktorého sa dá ovládať otváranie dverí, nastavenie sedadiel, klimatizácia či dokonca masáž.
Priestor pre cestujúcich vzadu nie je pretechnizovaný, ako tomu je v prípade spomínanej konkurencie. Namiesto toho tu prevládajú luxusné materiály, dostatok priestoru, ale aj svetla vďaka panoramatickej streche Glass Canopy. Lucid je v interiéri špeciálne hrdý aj na svoj zvukový systém zostavený z 21 reproduktorov, ktorým nechýba ani podpora Dolby Atmos.
Kým Lucid nerozšíri svoje portfólio o cenovo dostupnejšie modely, je len málo pravdepodobné, že sa dočkáme jeho oficiálneho príchodu na náš trh. V roku 2024 by mal Lucid priniesť na trh nové SUV nateraz známe pod konceptuálnym názvom Project Gravity. Medzitým má automobilka v pláne expandovať aj do Ázie.