Reklama

Lilium použije pre svoj eVTOL výnimočné batérie Ionblox

Zdroj | Lilium
Juraj Procházka
Zdroj | Lilium
Zdroj | Lilium

Elektrické lietadlo s kolmým štartom a pristávaním (eVTOL) spoločnosti Lilium vyzerá pôsobivo, akoby sa koncept známy zo sci-fi stával realitou. Ale stroj vybavený množstvom malých vrtúľ bude mať extrémne nároky na výkon vo fázach vzletu a pristátia.

Naopak, pri horizontálnom lete budú malé rotory oproti veľkým vrtuliam výhodou, lebo znížia odpor vzduchu.

Pozrite si

Lilium dosiahlo ďalší míľnik. Hybridný eVTOL Phoenix 2 je opäť bližšie

Obsah pokračuje pod reklamou

Stúpanie pri štarte a klesanie počas pristávania si však vyžiada možno až dvojnásobok výkonu oproti VTOL s veľkými vrtuľami. Preto Lilium plánuje svoj eVTOL nasadzovať skôr na dlhšie trasy, kde bude väčší podiel horizontálnej fázy letu. Napriek tomu budú nároky na batérie extrémne.

Zdroj | Lilium

Pre lety na dlhšie vzdialenosti sú potrebné batérie s vysokou energetickou hustotou na kilogram. Ale tieto batérie budú musieť zvládnuť aj dodávanie vysokého výkonu vo vertikálnych fázach letu, čiže schopnosť rýchleho vybíjania. A to všetko musia zvládať, aj pri nízkom stave nabitia (20-30%), keď bude stroj letieť na rezervu. Bezpečné vertikálne pristátie, ktoré vyžaduje vysoký výkon z batérie, môže trvať až 45 sekúnd.

Bežné batérie používané v elektromobiloch takéto náročné parametre nespĺňajú. Lilium však investovalo značný kapitál do spoločnosti Ionblox, predtým známej ako Zenlabs, ktorá vyvinula špeciálnu batériu  s kremíkovou anódou pre lietadlá eVTOL.

Zdroj | Lilium

Väčšina súčasných Li-ion batérií používa v anódach grafit. Oproti grafitovým sú kremíkové anódy schopné vysokej rýchlosti nabíjania/vybíjania a dosahujú nárast špecifickej energie až o 25%. Majú však „malý“ problém s krátkou životnosťou, pretože kremík pri nabíjaní napučiava až o 400%. Pri opakovaných nabíjacích cykloch sa následky týchto zmien kumulujú, čo spôsobuje praskanie a poškodenie anódy.

Ionblox je však držiteľom viacerých patentov, ktoré majú tieto nedostatky eliminovať. Malé guľôčky kremíka sú uložené v matrici z oxidu kremičitého s uhlíkovým kompozitom, takže sa môžu nafúknuť a spľasnúť bez toho, aby robili problémy. Ionblox tvrdí, že pri pomalom nabíjaní dosiahnu jeho batérie energetickú hustotu 340 Wh/kg, čo je o 15 – 25 % viac, než dosahujú batérie v elektromobiloch Tesla Model 3. Tie majú v súčasnosti gravimetrickú hustotu energie 272-296 Wh/kg.

Zdroj | Lilium

Batéria Ionblox (Zenlabs) sa vyznačuje vysokou energetickou hustotou a schopnosťou dodávať vysoký výkon.

Slušné sú aj výkonové parametre batérií Ionblox. Výrobca uvádza, že články dokážu dodať výkon 3,8 kW/kg pri 50 % stave nabitia, počas 30-sekundového impulzu a pri teplote 12 °C.  Keď klesne nabitie batérie na 30% kapacity, stále je schopná dodať výkonový impulz 3 kW/kg po dobu 30 sekúnd, takže nároky eVTOL počas štartu a pristátia by mali byť pokryté.

Pozrite si

Slovenský InoBat Auto bude vyvíjať batérie do eVTOL strojov Lilium

Ani životnosť nových batérií nevyzerá zle, aj keď oproti špičkovým Li-ion batériám s pevným elektrolytom ťahajú za kratší koniec. Ionblox testoval životnosť svojich článkov pre použitie v elektromobiloch a tvrdí, že po 1000 nabíjacích cykloch s veľmi rýchlym nabíjaním (úplné nabitie za 15 minút) mali stále viac ako 80% pôvodnej kapacity. To by elektromobilu umožnilo najazdiť minimálne 500 000 km.

Letecké články ešte takéto testy neabsolvovali, ale Ionblox tvrdí, že vydržali viac ako 700 cyklov nabíjania a vybíjania v trvaní 60 minút.

Zdroj | Lilium

Realita bude vo finále pravdepodobne lepšia, pretože Lilium odhaduje ukončenie certifikačného procesu svojho eVTOL na rok 2025. Keď sa lietadlo dostane do výroby, budú už pravdepodobne k dispozícii batérie Ionblox  novej generácie.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.