Reklama

Ktorý mobilný systém je najlepší na hry?

Dominik Fúsek

Za posledné roky stihli do svojich útrob mobily integrovať množstvo samostatných zariadení, medzi nimi aj hernú konzolu. Výkon procesorov stále stúpa, grafické jadrá sa zdokonaľujú, displeje sú stále väčšie a jemnejšie. Často nechceme veriť, že daný screenshot pochádza z mobilnej hry. A to sa ešte v našich miláčikoch neudomácnil tretí rozmer.

Snake

Legendárna hra Snake zo starých Nokií, zdroj: julsa.fr

Pre kvalitný mobilný herný zážitok sú podstatné dva atribúty – hardvér a softvér. Kúpiť si perfektne vybavený smartfón s bleskurýchlym procesorom a výkonnou grafikou dnes nie je problém. Tým by mohlo byť ovládanie – virtuálne dotykové tlačidlá nestačia každému. Ale o hardvéri inokedy. Môžete totiž mať najlepší smartfón na trhu, ale ak sa nenájde program, ktorý by využil potenciál jeho procesora, zbytočne sa budete tešiť na poradne hry. Poďme sa teda pozrieť, ako sú na hranie pripravené jednotlivé mobilné operačné systémy.

Infinity Blade

Infinity Blade (iOS), zdroj: pocketgamer.co.uk

Apple iOS: Kráľ v ohrození?

Bezpochyby je v súčasnosti najlepším herným operačným systémom na mobiloch práve iOS. Pre vývojárov je veľmi lukratívnou platformou, nakoľko sa vyznačuje malou rôznorodosťou zariadení (iPhone, iPad a iPod Touch) a proces optimalizácie sa tým výrazne skracuje. Takisto sú majitelia týchto zariadení ochotnejší nakupovať platené aplikácie, keďže výrobky Apple nepatria k najlacnejším a sú určené skôr prémiovej klientele. Procesory, ktoré do svojich výrobkov Apple implantuje, patria ku špičke (aj keď nie k absolútnej) a sú schopné spracovať obraz v dostatočnom rozlíšení a kvalite na to, aby zabezpečili Applu prvenstvo na poli mobilných hier. App Store v súčasnosti ponúka najviac titulov, ako aj najkvalitnejšie hry od takých zvučných mien, ako sú Gameloft, EA a ďalšie. iOS hrám a aplikáciám sa venujeme aj v našom seriáli (Testujeme aplikácie a hry pre iOS (3.časť)).

Táto platforma má samozrejme aj svoje problémy. Ide najmä o spomínanú vyššiu cenu prístrojov, ako aj chýbajúce akékoľvek hardvérové ovládacie prvky. Virtuálny joystick sa však dá dokúpiť na iPad (ThinkGeek Joystick-It: mobilné hry na vyššej úrovni), funguje aj na konkurenčných tabletoch. Na iPhone a iPode Touch však hry ovládate výhradne dotykovým displejom, jediná pomoc je zvyknúť si. Samozrejme toto nie je problém iOS, rovnako sú na tom takmer všetky dotykové smartfóny.

Google Android: zelený robot, ktorý berie všetko

Applu však výrazne stúpa na päty Android. V súčasnosti sa síce s iOS nemôže porovnávať, jeho Market totiž obsahuje menej titulov s vo všeobecnosti nižšou kvalitou. Otázka znie prečo? Veď androidov je viac, často sú výkonnejšie a Google dáva programátorom absolútnu voľnosť. Problémom Androidu je však jeho fragmentovanosť. Nejde ani tak o verzie systému (tento problém sa spomalením vydávania aktualizácií Googlom zmiernil), skôr o hardvér. Smartfóny s Androidom totiž dnes vyrábajú už aj spoločnosti, ktoré s mobilmi nemajú nič spoločné. A tak tu máme stovky zariadení s rôznymi uhlopriečkami a rozlíšením displeja, no predovšetkým iným procesorom a grafikou. To má svoje výhody (široký výber aj za lepšie ceny) a nevýhody, ktoré sa prejavujú predovšetkým pri hrách.

V praxi to znamená, že vývojár musí hru optimalizovať na tri rozlíšenia displeja (QVGA, HVGA, WVGA, prípadne ešte pre tablety), a ak chce, aby plynulo bežala aj na 600 MHz procesoroch, nemôže použiť príliš detailnú grafiku. Potenciál 1 GHz procesorov tak zostáva nevyužitý. Darmo má napríklad aj starší Samsung Galaxy S lepšiu GPU ako iPhone 4, jeho hrám sa nevyrovná. Alebo opačný extrém – programátor vyvinie hru určenú pre high-endy, na slabších smartfónoch si ju ale nezahráte a príjmy vývojára tak výrazne klesajú.

V poslednom čase ale svitá na lepšie časy. NVIDIA (NVIDIA Tegra 2: prvotina postavená na novej platforme) predstavila špecializovaný obchod Tegra Zone, ktorý združuje hry optimalizované pre jej Tegru 2. Sony Ericsson predstavil zaujímavú službu (PlayStation Suite: hry z PS čoskoro aj na mobile!) a svoj herný smartfón (Sony Ericsson Xperia Play: Herný smartfón konečne oficiálne!) neponechal bez pomoci – už pri jeho predstavení mal uzavreté dohody s viacerými významnými tvorcami mobilných hier a v predaji by mal byť dokonca až so 60 hrami (väčšinou pravdepodobne demo verzie). V kombinácii s hardvérovými ovládacími prvkami z Xperie Play výrobca urobil najlepší herný android súčasnosti, smelo konkurujúci aj iPhonu. Práve vďaka Sony Ericssonu sa špičkové tituly z iOS pomaly dostávajú aj na Android.

Deer Hunter 3D

Deer Hunter 3D (WP7), zdroj:wp7connect.com

Microsoft Windows Phone 7: môže zamiešať karty

Operačný systém Microsoftu je síce ešte mladý, no rýchlo naberá skúsenosti a rastie. Počet aplikácií v Marketplace takisto rýchlo stúpa a objavili sa v ňom aj zaujímavé herné tituly. Kvôli obmedzeniam Microsoftu musia výrobcovia používať minimálne 1 GHz procesor a veľký jemný displej, čo má negatívny vplyv na cenu, ale pozitívny na kompatibilitu hier. WP7 zariadenia sa svojou homogenitou približujú iOS, čo je pre hráčov len dobrá správa. Kým sa však na svojich konkurentov systém dotiahne, ešte nejaký čas potrvá.

Angry Birds Seasons

Angry Birds Seasons, zdroj: reviews.cnet.com

Symbian: dožívajúca legenda

Kde sú tie časy, keď bola platforma N-Gage 2.0 synonymom najlepších mobilných hier. Vtedy však Nokia zaspala a z tvrdého spánku sa zobudila až nedávno. Smartfóny so Symbianom S60 5th obsahujú pomalý procesor (väčšinou len 434 MHz) bez grafického jadra, čo má za následok nekonkurencieschopné výkony. Aktuálny Symbian (Symbian^3) je na tom lepšie, aj keď za konkurenciou nestíha.

Asphalt 5

Asphalt 5 (Samsung Wave), zdroj: samsungwaveapplications.com

Ostatné systémy: takmer nestoja za reč

Medzi ostatnými OS je situácia podstatne horšia. webOS smartfóny u nás veľmi rozšírené nie sú, BlackBerry začalo hry brať vážne až s príchodom tabletu PlayBook (BlackBerry PlayBook: Najnovší iPad killer z Kanady?). Samsung Bada je zasa príliš nový systém a ešte sa nestihol dostatočne rozšíriť, zopár náročnejších hier si môžete vychutnať len na vrcholových modeloch Wave/Wave II.

V súčasnosti je teda najlepšou hernou platformou Apple iOS, pokiaľ však výrobcovia androidov nezahodia výborné príležitosti a investujú do podpory, situácia sa môže veľmi rýchlo otočiť. Nezabúdajme však, že najdôležitejším atribútom každej hry je hrateľnosť, a teda samotná voľba správnej platformy neznamená zaručený úspech.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.