- #Slovensko
- 5 min.
- 21.10.2024
Ktorí slovenskí podnikatelia môžu využiť na financovanie „lacné“ peniaze?
Začiatky bývajú ťažké, čo môžu v plnej miere potvrdiť aj podnikatelia. Čo z toho, ak je nápadov plná hrsť, keď na ich realizáciu treba nemalé peniaze a žiadna banka ich novej firme nepožičia?
Svetlom nádeje sa v poslednej dobe stalo crowdfundingové financovanie, čo zjednodušene povedané prestavuje kolektívne investovanie. Tento moderný spôsob získavania kapitálu si už vyskúšala nejedna slovenská firma.
Ukazuje sa, že to budú mať naše firmy ešte jednoduchšie. Pomôcť im teraz môže Slovenská sporiteľna (SLSP). Banka totiž vstúpila ako akcionár do investičnej platformy Crowdberry, ktorá ponúka firmám alternatívne zdroje financovania. Partnerstvo SLSP umožní slovenským firmám ľahší prístup ku kapitálu a investorom Crowdberry prinesie kvalitné služby.
Viete, čo majú spoločné firmy ako GymBeam, MultiplexDX či Boataround? Vyrástli vďaka crowdinvestingovému financovaniu a ich výsledky sú zavideniahodné.
GymBeam dosiahol vlani celkové výnosy 149 miliónov eur so 67 % medziročným rastom. Boataround sa zo stotisícovej firmy stal jednotkou v európskom v prenájme jácht, celková hodnota prenájmov je teraz zhruba 70 miliónov eur. No a napokon práve vďaka MultiplexuDX Pavla Čekana mohli prvé pacientky podstúpiť diagnostiku pre personalizovanú liečbu rakoviny.
Získať alternatívne zdroje na rozvoj firiem a ich investície do inovácií je dnes dôležité nielen pre rast trhu v EÚ, ale aj ekonomiky Slovenska. „Vplyv na konkurencieschopnosť slovenských firiem budú mať aj konsolidačné opatrenia. Do najbližších rokov je preto nutné pracovať na podpore slovenského podnikateľského prostredia,“ upozorňuje Norbert Hovančák, člen predstavenstva SLSP, má na starosti korporátne bankovníctvo.
Nedávna správa Mária Draghiho, bývalého prezidenta Európskej centrálnej banky je alarmujúca. Podľa nej musíme zrýchliť inovácie a nájsť nové zdroje rastu, no zároveň znížiť ceny energií. Aby to nebolo také jendoduché, je tiež nevyhnutné pokračovať v dekarbonizácii ekonomiky.
Notoricky známe obmedzenie krajín EÚ je, že majú príliš málo kapitálových zdrojov financovania – práve tie sú nevyhnutné, ak očakávame rozbehnutie inovatívnych projektov, tam je totiž vyššia miera rizika. Alternatívnou formou investovania je crowdinvesting, ide o prepojenie dvoch strán – podnikateľov, ktorí potrebujú peniaze na rozvoj a sú ochotní poskytnúť podiel vo svojej firme aj investorom. Koľko investorov je ochotných riskovať svoje peniaze na Slovensku?
Cez investičnú platformu Crowdberry môžu Slováci investovať priamo do preverených firiem formou ich spoluvlastnenia alebo im kapitál požičiavať. Avšak s tým, že znášajú aj riziko straty, ak sa firme nebude na trhu dariť.
Nie je novinkou, že Európa zaostáva za USA a Čínou. Slovensko je na tom však ešte horšie. Nemáme napríklad ani vlastné miesto v rebríčku celkových investícii súkromného kapitálu ako percento z HDP
„Tu podľa Invest Europe zaostávame za všetkými krajinami V4. Dokonca aj Bulharskom a Rumunskom. My sme započítaní medzi ostatné krajiny Strednej a východnej Európy s preinvestovanými 0,023 % z HDP. Už len v susednom Česku je pomer súkromných investícií k HDP šesťkrát vyšší, preinvestovaných je 0,152 % HDP, pričom priemer EÚ je až 20-násobne vyšší oproti Slovensku,” povedal Dano Gašpar z Crowdberry.
Cez Crowdberry môžu získať financovanie na svoj rozvoj aj slovenské firmy, ktoré majú iný typ potreby ako obsluhujú banky. Základným cieľom investičnej platformy Crowdberry je umožnenie priameho investovania pre verejnosť do spoločností a nehnuteľností digitálnym spôsobom, na úrovni profesionálnych investorov.
„V Slovenskej sporiteľni nám záleží na tom, aby slovenská ekonomika rástla. Na to však potrebujeme prosperujúce firmy. Všetci sa budeme mať len tak dobre, ako dobre budú prosperovať firmy v našej krajine. Preto sme sa rozhodli vstúpiť a investovať do Crowdberry ako menšinový akcionár,“ dodáva Norbert Hovančák.
Vstup SLSP do investičnej platformy Crowdberry znamená možnosť rozšíriť rastové financovanie a dosah na podnikania na Slovensku a priniesť nové technológie či digitalizáciu pri investovaní.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.