Reklama

Slovensko je predposledné najhoršie v pripravenosti na elektromobilitu

Zdroj | JUICE
Stanislav Vinc
Zdroj | JUICE
Zdroj | JUICE

Slovensko sa prvýkrát zúčastnilo hodnotenia pripravenosti krajín na prechod zo spaľovacích motorov na elektromobilitu. Z 27 hodnotených krajín sme sa umiestnili na predposlednej priečke, horšie sa umiestnila už len Južná Afrika.

Príčinou tak nízkeho hodnotenia je spomalenie vo výstavbe nových nabíjacích bodov, ako aj absencia vládnych stimulov na nákup elektromobilov.

Index eReadiness 2024 pripravuje poradenská spoločnosť PwC na základe 14 ukazovateľov zoskupených do štyroch hlavných kategórií: vládne stimuly, infraštruktúra, ponuka a dopyt. Slovensko sa tohto hodnotenia zúčastnilo po prvý krát spoločne s Českom, Maďarskom, Švédskom a Holandskom.

Obsah pokračuje pod reklamou

Práve Holandsko spoločne s Nórskom získalo v kategórii vládnych stimulov rovnako nízke hodnotenie ako Slovensko. Znamená to teda, že ani v týchto krajinách aktuálne nakupujúci ani predajcovia nezískavajú od štátu žiadne výhody za to, ak pred kúpou auta so spaľovacím motorom uprednostnia elektromobil. Rozdiel medzi týmito krajinami je však ten, že Holandsko a Nórsko sú v rozvoji elektromobility výrazne ďalej ako Slovensko.

Zdroj | PwC

Druhý faktor nízkeho hodnotenia našej krajiny, teda pomalý rozvoj nabíjacej infraštruktúry, je priamo spojený s nízkym celkovým počtom elektromobilov na slovenských cestách. „Operátori nemajú dôvod vo veľkom stavať ďalšie verejné nabíjacie stanice, pokým sa zásadnejšie nezvýši využívanie tých, ktoré sú už v prevádzke. A to sa nestane, kým viac firiem a jednotlivcov nepresadne zo spaľovákov do energeticky efektívnych, bezpečných a bezemisných elektromobilov,“ vysvetľuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Zároveň sa ale očakáva, že krivka rozvoja by sa mala najneskôr v budúcom roku začať otáčať opäť smerom nahor a to vďaka financovaniu výstavby nových nabíjacích staníc z Plánu obnovy. „Obidve výzvy pre firmy a samosprávy, spolu v objeme viac ako 16 miliónov eur, sú aktuálne už konečne vo fáze, kedy by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. Pevne verím, že sa to odrazí na pozitívnych výsledkoch najneskôr v prvom kvartáli budúceho roka a opäť sa vrátime k silnejšiemu rastu.“, dodáva Križanský. Do polovice roka 2026 má na Slovensku navyše vyrásť aj niekoľko rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach.

Zdroj | PwC

Na Slovensku tak bolo ku koncu septembra 2 223 konektorov na 884 lokalitách, celkový inštalovaný výkon vzrástol na 107 562 kW. Podľa medziročného porovnania zdanlivo na Slovensku pribudlo najviac nabíjacích staníc z kategórie tzv. ultrarýchlych, teda tých s nabíjacím výkonom viac ako 150 kW. Jedná sa však iba o zmenu v definícii podľa európskej smernice AFIR. Najvýkonnejšie nabíjacie stanice sú po novom definované od 350 kW, preto mnoho nabíjacích bodov s výkonom okolo 300 kW kleslo o kategóriu nižšie.

Podľa prieskumu eReadiness si viac ako 60 % respondentov plánuje v najbližších 5 rokoch kúpiť elektromobil, pričom najväčší záujem PwC zaznamenalo v Číne, Indii, Indonézii, Latinskej Amerike, Strednom východe a Afrike. Najväčší podiel skeptikov voči elektromobilom je naopak v Japonsku (74 % respondentov), v Austrálii (46 %) a v krajinách východnej Európy (46 %), kde ľudia vidia prekážku najmä v cenách elektromobilov, ich dojazde, čase nabíjania a chýbajúcej infraštruktúre.

Najväčšou skupinou súčasných majiteľov elektromobilov sú mladí muži s vyšším príjmom a prístupom k súkromnému parkovaniu. Ich spokojnosť s vlastnením elektromobilu je na úrovni 93 % a to najmä vďaka rýchlemu nabíjaniu, zážitku zo šoférovania a nízkym nákladom na prevádzku. Zatiaľ len 10 % z opýtaných majiteľov kúpilo svoj elektromobil z druhej ruky, no túto možnosť by zvážilo 30 – 50 % z nich, najmä v krajinách východnej Európy, kde sú príjmy obyvateľov nižšie.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.