- #E-mobilita
- 3 min.
- 14.2.2024
Kontajnerovú loď H2 Barge 2 poháňajú vodíkové palivové články s výkonom 1,2 MW
Nákladná lodná doprava po veľkých riekach je síce ekonomicky zaujímavá, no zároveň produkuje nemalé ekologické záťaže. Lode s elektrickým pohonom, zvlášť tie nákladné, sa však na batérie príliš spoliehať nemôžu, kvôli nedostatočnej energetickej hustote a tým aj kapacite. Jedným z riešení môže byť vodík, iným, hoci nie úplne „uhlíkovo čistým“, metanol.
Projekt podporovaný EÚ sa snaží demonštrovať schodnosť vodíkovej cesty. Na hlavnej nákladnej trase medzi holandským Rotterdamom a nemeckým Duisburgom bola spustená do prevádzky kontajnerová loď poháňaná zeleným vodíkom.
Prvá vnútrozemská kontajnerová loď H2 Barge 1 konzorcia Future Proof Shipping poháňaná zeleným vodíkom začala premávať medzi prístavom Rotterdam v Holandsku a vnútrozemským terminálom BCTN v Meerhoute v Belgicku už v júni 2023. Plavidlo s rozmermi 110 x 11,45 m malo pôvodne dieselový pohon, ktorý nahradili tri elektromotory, každý s výkonom 300 kW, napájané elektrinou z palivových článkov a batérie.
Prvou nákladnou loďou na vodík bola H2 Barge 1
Teraz do flotily pribudla kontajnerová loď H2 Barge 2, opäť poháňaná vodíkovými palivovými článkami. Aj v tomto prípade ide o prestavanú loď zo spaľovacích motorov na vodík, ktorá sa pôvodne plavila pod názvami Fenny 1 a FPS Waal.
H2 Barge 2 je ďalším projektom Future Proof Shipping. Rekonštrukcia, pri ktorej sa nahradili dieselové motory a palivové nádrže ekologickým pohonom na vodík, bola realizovaná v závode Holland Shipyard Group vo Werkendame neďaleko Rotterdamu. Pohonný systém využíva palivové články s výkonom 6 x 200 kW a motory s celkovým výkonom 1,2 MW.
Nové demoštračné plavidlo má kapacitu 190 kusov 20-stopových prepravných kontajnerov a bude prepravovať tovar po Rýne medzi najväčším holandským prístavom Rotterdam a Duisburgom v Nemecku, čo je hlavná nákladná trasa. Odhaduje sa, že prechod z nafty na vodík zníži ročné emisie CO2 o 3 000 ton. Áno, lodná doprava je obrovským zdrojom nepríjemných emisií, a nielen oxidu uhličitého.
H2 Barge 2
Pri hľadaní čistejšej alternatívy pohonu ťažkých vozidiel, a nákladné lode sú tie najťažšie, dáva vodík z ekologického, aj z praktického hľadiska zmysel. Horšie je to už s ekonomikou takéhoto pohonu, keďže výroba zeleného vodíka je stále pomerne drahá. Ďalšie náklady sú spojené s kompresiou, nehovoriac o skvapalňovaní, prepravou a skladovaním vodíka. Ale aj tieto náklady postupne klesajú, čo budúce pozície pohonov využívajúcich vodíkové palivové články zlepšuje.
Očakáva sa, že ďalší demonštrátor vlajkových lodí poháňaný vodíkom s názvom Zulu 06 bude spustený v Paríži koncom tohto roka. Cieľom spoločnosti Future Proof Shipping je postaviť a prevádzkovať celkovo 10 vnútrozemských a príbrežných plavidiel s nulovými emisiami v priebehu nasledujúcich piatich rokov.