Kto by nepoznal neprehliadnuteľné obrovské rodinné elektrické SUV Kia EV9? Na Slovensko však už dorazila aj menšia verzia, tentokrát kompaktné SUV s identickým dizajnovým jazykom – EV3.
Mali sme možnosť si ju vyskúšať a pozrite sa, čo sme zistili. Prešli sme s ňou takmer 200 kilometrov, aby sme vám vedeli napísať, že…
Kia EV3 nadväzuje na cenovo dostupnejšie elektromobily výrobcu. Mimochodom, verili by ste, že prvý elektrický model Kia Niro prišiel na náš trhu už pred 10-rokmi? Dnes tu máme ďalšie zástupcu dôležitého segmentu B-SUV, ktorý je v Európe mimoriadne obľúbený. Tvorí totiž 28% všetkých predajov, čo je takmer tretina nových predaných áut. Kia tu nechce chýbať ani s elektrickým modelom a tak je EV3 pripravená zaujať zákazníka o ekologické a moderné auto. Po príchode väčšieho no lacnejšieho modelu Škoda Elroq to však EV3 nebude mať u nás ľahké.
To, čím vie EV3-ka zaujať je rozhodne dizajn. A dalo by sa napísať, že doslova klame telom. Na fotografiách vyzerá ako väčšie SUV, pritom ide o skutočne kompaktný model ideálny do mesta. Na dĺžku má totiž Kia EV3 4,3 metra. To však nebráni tomu, aby ste vo vnútri dostali doslova kráľovský priestor, aspoň teda papierovo. Rázvor je totiž až 2 680 mm (identický s modelom Sportage), pričom batožinový priestor má 460 litrov a nechýba ani predný kufor napríklad na káble s objemom 25 litrov. Pocitovo však musíme skonštatovať, že v interiéri je priestoru menej. Najmä na strane vodiča sa budete cítiť stiesnenejšie, to platí aj pre priestor vzadu. Čakali sme viac.
Vráťme sa k dizajnu, ten vychádza z už známeho modelu EV9 a novinke mimoriadne sadol. Je to auto, za ktorým sa obzriete, predné a zadné LED svetlá sú taktiež so známou grafikou. Nevýhodu je len to, že na LED Matrix svetlá zabudnite. Prekvapuje aj nízky koeficient odporu vzduchu (0,263), ktorý model dosiahol aj vďaka 3D krytu podvozku, ktorý zabezpečuje ideálne obtekanie vzduchu či vďaka špeciálnym krytom kolies. Napriek tomu vo vnútri nie je tak ticho, ako by ste predpokladali. Môže za to horšie odhlučnenie najmä od podvozku a citeľný aerodynamický hluk od spätných zrkadiel.
Interiér je plný moderných línií a materiálov. Kia v rámci zodpovedného dizajnu ponúka 10 materiálových riešení z recyklovaných materiálov, a to pre každý svoj model. V zásade máme recyklované materiály radi a tak je tomu aj v prípade modelu EV3. Väčšina nielen vyzerá dobre, ale poteší aj na dotyk. To, si však výrobca mohol odpostiť je tvrdý plast vo vrchnej výplni dverí. Vzhľadom na cenu elektromobilu (v našom prípade testovanej verzie presne 54 370 €) ide o nemilé prekvapenie. Kazí to dojem z inak moderne riešeného a nápaditého interiéru. Napríklad aj také sedadlá zaujmú doslova futuristickým dizajnom a mimoriadnym komfortom.
Pochvalu si rozhodne zaslúži až trojica displejov v jednej línii, všetko po vzore EV9. Dvojica displejov vpravo je ovládateľná dotykom, menší uprostred slúži pre ovládanie klimatizácie. Celkovo je systém modelu EV3 svižný, prehľadný a rýchlo sa v ňom zorientujete. Samozrejmosťou je možnosť ovládania vybraných funkcií cez aplikáciu a dokonca nechýba možnosť využívať smartfón ako digitálny kľúč (kľúčov môžete mať až 7!). Žiaľ ak máte Samsung zariadenie, digitálny kľúč vám fungovať nebude, na ostatných Android, ale aj na iOS zariadeniach áno.
Nemilo nás prekvapila priehradka pre nabíjanie smartfónu. Ten je tu uložený na tvrdom plaste a tak vám bude počas jazdy „lietať“. Naopak zaujímavým riešením je výsuvný stolík. Totiž ten je ukrytý v lakťovej opierke a napríklad počas nabíjania sa hodí, aby ste si sem položili notebook, alebo sa najedli z Drive-in reštaurácie. Vcelku nápadité riešenie, avšak takto musíte oželieť odkladací priestor v lakťovej opierke, ktorý takto chýba.
A ako EV3 jazdí? Na výber máte aktuálne jedinú motorizáciu a to elektromotor s výkonom 150 kW, čiže 204 koní. Pre kompaktné SUV ide o dostatok výkonu, pričom poháňaná je predná náprava. A to je v tomto prípade skôr kameňom úrazu. Totiž dlho sme nezažili také niečo, ako sa správala práve EV3-ka.
Pri rozbehu doslova predné kolesá prešmykovali a to na ceste nebola ani námraze. Teoretické zrýchlenie z 0 na 100 km/h v prípade väčšej batérie za 7,7 sekúnd bolo pocitovo rádovo vyššie. Pridajte k tomu mierny hluk, ktorý sme už spomínali a máte elektromobil, ktorého jazdné vlastnosti sú diskutabilné.
A ako je to s dojazdom? Aktuálne sú u nás dostupné (skladom) len verzie s väčšou batériou s kapacitou 81,4 kWh. Teoretický dojazd výrobca uvádza 605 kilometrov (WLTP). Čísla sú to skvelé, no realita je iná. Áno, jazdili sme pomerne v studenom počasí a gro jazdy po diaľnici, avšak palubný počítač nám pri štarte ukázal dojazd 442 kilometrov pri batérii nabitej na 91 %. Zaujímavý bol ale údaj nad a pod odhadovaným dojazdom. Totiž vyššia hodnota bola Max 631 km nižšia Min 267 km, netušíme ako a kedy sa dá k týmto hodnotám dostať, no tá vyššia by metodike WLTP zodpovedala skvele.
Aká však bola naša reálna skúsenosť? Po prejdení 215 km so spotrebou 25,0 kWh/100 km nám v batérii zostalo ešte 29 %. Odhadovaný dojazd zostal 115 kilometrov. Dá sa povedať, že počasie 5°C a prevažne diaľničná rýchlosť si vypýtali svoju daň. I tak však bez problémov prejdete aj v zime 300 km, a to vôbec nie je zlá správa. Vieme si predstaviť, že v letných mesiacoch a s menším počtom diaľnicných kilometrov sa dostanete na reálny dojazd 450 – 500 kilometrov.
A ako je to s nabíjaním? Počas trasy sme nenabíjali, avšak v prípade verzie s väčšou batériou dostanete model EV3 s výkonom DC nabíjania na úrovni 128 kW. Nie je to síce hodnota, za ktorú by sme dali palec hore, ale vzhľadom na cieľovú skupinu majiteľov modelu bude takéto nabíjanie úplne postačujúce. Do 80 % kapacity batérie by ste sa mali dostať do 31 minút. Zaujímavé je, že v roku 2026 príde zlepšenie palubnej AC nabíjačky z 11 kW na 22 kW. A dočkáme sa aj verzie GT, ktorá ponúkne pohon 4×4.
Kia EV3 si rozhodne svojich fanúšikov nájde. Futuristický no pôsobivý dizajn chytí za srdce. Rovnako poteší nápaditý interiér, moderné technológie vrátane všetkých aktuálne dostupných asistenčných a bezpečnostných systémov. Otázkou bude, či sa s niektorými negatívami modelu vysporiadate, najmä ak sa pozriete na cenu modelu, ktorá jednoducho s väčšou batériou a slušnou výbavou atakuje resp. presiahne sumu 50 000 eur.