Návrh zákona je v pripomienkovom konaní, do platnosti by mal vstúpiť do konca roku 2019. V štáte je registrovaných viac ako 60 spoločností, ktoré by zmenu dokázali využiť.
Podľa zákona, ktorý predstavil kalifornským orgán pre správu dopravy a dopravných prostriedkov, by sa v americkom štáte mohli testovať menšie autonómne nákladné vozidlá na verejných komunikáciách. Nový zákon načrtá akým spôsobom by spoločnosti, ktoré majú záujem autonómne vozidlá testovať, mohli dostať povolenie. Nesmú však v rámci testovania účtovať poplatky za služby a budú potrebovať ďalšie povolenie pre zavedenie do premávky.
Podľa amerických zákonov ide o vozidlá do 4,5 tony, teda 1. a 2. triedy, kam patria mini-vany, pick-upy, úžitkové vozidlá a niektoré dodávky. Úprava zákona pomerne jasne hovorí, že nebude priestor pre výnimky na automobily 3. až 8. kategórie, kam patria napríklad autobusy, nákladné dodávky, či stavebné stroje.
Nový zákon je aktuálne v 45. dňovom verejnom pripomienkovaní, ktoré končí 27. mája 2019. Počas neho príslušný orgán zasadne pre vypočutie pripomienok a návrhov k zákonu. Zákon by mal mať konečné znenie do konca tohto roku.
Kalifornia je testovaniu autonómnych vozidiel naklonená. V súčastnosti je tu registrovaných 62 spoločností, ktoré majú spolu registrovaných 678 autonómnych vozidiel. Avšak, iba autonómny projekt od Google, Waymo, môže testovať na verejných komunikáciách.
Očakáva sa, že po nadobudnutí platnosti nového zákona nepotrvá dlho, kým sa rozšíri aj o autonómne automobily 8. triedy a ich testovanie na verejných komunikáciách. Do tejto triedy spadajú ťažké stavebné stroje.
Waymo aktuálne testuje ťahače v Atlante, nový zákon by bol zaujímavý aj pre Daimler a TuSimple, ktorí tiež pracujú na autonómnych ťahačoch.
K slovu sa však najprv dostanú spoločnosti s menšími autonómnymi nákladnými automobilmi ako je, napríklad, Nuro, Udelv alebo Ford. Konkrétne tieto spoločnosti už majú tiež štátne povolenie na testovanie svojich projektov.
Menšie nákladné autonómne automobily majú podľa odhadov obrovský potenciál a do roku 2027 by mal byť v tomto segmente obrat okolo 65,3 miliardy dolárov. Podľa inštitútu McKinsey budú mať autonómne automobily riešenej triedy 85 % zastúpenie v segmente do roku 2025.