Reklama

Jeep Compass 4xe sa nevzdá ani napriek hendikepu

Marek Šimunek

Nový Jeep Compass 4xe prináša ekologické myslenie a to nielen spojením moderného sveta elektromobility a konvenčného pohonu, ale aj v mnohom inom.
Navyše tento model nie je úplnou novinkou na našom trhu a jeho posledná verzia pôsobí naozaj mohutne. Je jasným dôkazom toho, ako autá medzigeneračne rastú.

Možno ste to ani nevedeli, ale Jeep Compass je najpredávanejším modelom tejto americkej značky na našom trhu. K nám sa na test dostala na prvý pohľad pomerne zaujímavá verzia, ktorá ponúka pohon všetkých kolies a to konkrétne kombináciou 1,3 litrového motora s výkonom 132 kW a elektromotora nad zadnou nápravou, ktorého výkon je 44 kW. K pohonu sa však vrátime neskôr.

Obsah pokračuje pod reklamou

Jeep Compass 4xe zaujme hneď na prvý pohľad stavbou. Tá aj napriek tomu, že sa jedná o pomerne kompaktné SUV pôsobí mohutne a svalnato. Pomáha tomu určite aj typická predná maska, ktorá postupne prechádza do pomerne malých svetlometov. Tie samozrejme, ako sa na auto dnešnej doby patrí disponujú technológiou LED.

V noci je tak jazda s najmenším Jeepom zábavná a oči nebudete mať tak rýchlo unavené. Navyše sa môžete spoliehať na automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Vyrezávanie protiidúcich áut sa v tomto prípade nekoná, ale citlivosť prepínania je nastavená dostatočne, takže nebudete nikoho oslepovať.

Pri bočnom pohľade určite zaujmú pomerne roztiahnuté blatníky, ktorým nechýba masívne plastovanie. Vďaka nemu sa 19“ kolesá takmer strácajú. Mohutnosť Jeepu Compass podtrhuje už len zadný stĺpik, ktorý je pomerne široký.

Dizajnéri sa vyhrali aj v zadnej časti, kde opätovne v obrysových svetlách nájdeme technológiu LED. Prečo sa však nedostala do smeroviek, alebo cúvacích svetiel ostáva však záhadou.

Každopádne, je nutné povedať, že Jeep Compass pôsobí na svoj vzrast naozaj mohutne a vďaka svetlej výške 201 mm nebude pre neho problém ani cesta mimo spevnenú vozovku. Testovaný model s označením 4xe v podstate predstavuje jedinú alternatívu s pohonom všetkých kolies v prípade modelu Compass. Okrem neho je k dispozícii už iba model s pohonom len prednej nápravy.

Pozrite si

Jeep vyvíja autonómny systém, aký nemá nikto iný

Testovaný kúsok bol navyše v novej výbave označovanej ako HIGH UPLAND, ktorá prináša nielen zaijímavé farebné kombinácie, či nádherné čierne disky, ale napríklad aj dôraz na ekológiu.

Výbavu HIGH UPLAND charakterizuje najmä hojné použitie bronzových prvkov na prednej maske, ktoré sú kombinované s čiernymi detailami, ako sú zrkadlá, kolesá, či celá strecha. Zaujímavým detailom je aj čierny polep prednej kapoty, ktorý skrýva nápis Jeep.

Ekologické zmýšľanie sa v prípade modelu Compass 4xe prejavuje aj v hojnom použití recyklovaných materiálov v interiéri. Napríklad poťahy sedadiel sú utkané z tkaniny vytvorenej z odpadu získaného z morí a oceánov. Rovnako aj niektoré z materiálov dverí a palubnej dosky. Ekologické myslenie v prípade nového Jeepu Compass je podtrhnuté nápisom v interiéri, ktorý hlása „There is only one Earth“ (Zem je len jedna).

Keď už sme pri tom interiéri, pochvalu si určite zaslúži jeho priestrannosť a to tak pre cestujúcich na predných sedadlách, ako aj na tých zadných. Vodič má pred sebou digitálny prístrojový panel, tvorený 10“ obrazovkou. Aj napriek tomu, že ponúka pomerne bohaté možnosti prispôsobenia, osobne mi na ňom chýbalo štandardné zobrazenie otáčkomera a rýchlomera.


Namiesto toho je na ňom množstvo údajov a prehľadné čítanie zobrazenia potrebuje určite poriadnu dávku cviku. Fanúšikovia veľkého množstva údajov a digitálneho zobrazenia rýchlosti si však prídu na svoje.

Čo sa konektivity týka, tak Jeep Compass je pripravený na modernú dobu na jedničku. Nielenže ponúka rýchly a prehľadný multimediálny systém s možnosťou pripojenia smartfónu prostredníctvom Android Auto, alebo Apple CarPlay, ale aj jeho bezdrôtovú verziu. Počas používania sa váš smartfón pritom môže bezdrôtovo nabíjať v mieste na tom vyhradenom.

Obsah pokračuje pod reklamou

Jediným problémom môže byť nabíjanie v letných mesiacoch, kedy vzhľadom na bezdrôtovú technológiu a umiestnenie nabíjačky môže pomerne rýchlo dochádzať k jeho prehrievaniu.

Pozrite si

Elektrický Jeep Avengers 4×4 vyzerá parádne. Uvidíme ho však vôbec na cestách?

Pre tieto prípady je k dispozícii nabíjanie prostredníctvom dvojice portov. Kým USB-C konektor slúži aj na priame pripojenie smartfónu k multimediálnemu systému, jeho starší súrodenec v podobe USB-A portu vám smartfón, alebo iné zariadenie iba nabije

Jeep si zaslúži pochvalu za to, že ešte nepodľahol mánii dotykového ovládania takmer všetkého. Pod obrovským displejom multimediálneho systému, na ktorom budete pravidelne utierať odtlačky prstov totiž nájdete samostatný panel pre rýchle nastavenie niektorých asistenčných systémov.

Navyše priamo pod ním je samostatný panel pre ovládanie klimatizácie, kde rovnako nájdete hardvérové tlačidlá. Dotykové ovládanie klimatizácie síce vyzerá efektne, ale v praxi skôr predstavuje komplikáciu v pohodlnosti, presnosti a najmä rýchlosti ovládania.

Potešilo ma aj to, že hardvérové tlačidlá sa nachádzajú aj na volante. Pravá strana slúži na nastavenie adaptívneho tempomatu, ktorý pracuje až do úplného zastavenia a disponuje aj aktívnym vedením vozidla v jazdnom pruhu. Na ľavej strane zas nájdete ovládanie prístrojového panelu pred vodičom, vrátanie možnosti prepínania rôznych zobrazení, ako aj možnosť ovládania hovorov na telefóne.

Prekvapením pre mňa bola dvojica tlačidiel na spodnej strane volantu, ktorá neslúži pre rýchlu voľbu prevodových stupňov, ale na ovládanie prehrávanej skladby, či nastavenie hlasitosti rádia. Chcelo to síce trochu zvyku, ale po niekoľkých kilometroch som si toto ovládanie pochvaľoval.

Keďže Jeep Compass 4xe patrí do značky, ktorá sa nikdy nebála vyraziť mimo spevnené cesty, pod voličom 6-stupňovej automatickej prevodovky nájdete kompletné ovládanie pohonu 4×4. Nechýba teda možnosť uzamknutia výkonu medzi nápravami v pomere 50:50, alebo dokonca redukovaný prevod. V teréne príde určite vhod aj asistent pre rozjazd do kopca, či dokonca asistent pre kontrolovaný zjazd z kopca.

Kameňom úrazu v prípade nového Jeepu Compass 4xe je však jeho pohon. Tým nemyslím samotnú kombináciu spaľovacieho motora s objemom 1,3 litra, ktorý poháňa prednú nápravu a elektromotora s výkonom 44 kW, ktorý sa stará o pohon zadnej nápravy. Technicky teda kombinovaný výkon na úrovni 180 koní znie pomerne zaujímavo, v praxi si však Jeep Compass 4xe užijú skôr defenzívnejší vodiči.

Keďže sa jedná o auto s hmotnosťou takmer dve tony, príliš veľkú dynamiku od neho naozaj nečakajte. V prípade vybitej batérie sa navyše ozve aj veľký smäd benzínového motora. Počas jazdy po diaľnici tak nebude pri vybitej batérii pre Jeep Compass 4xe problémom prekročiť hranicu 9 litrov na 100 km.

Ak si k tomu pripočítame obrovský hendikep v podobe palivovej nádrže s objemom len 36,5 litra paliva, sami si pomerne rýchlo spočítate, že Compass 4xe nebude primárne určený na dlhé presuny. Jednoducho pri ceste na dovolenku budete až príliš často stáť na čerpacích staniciach.

Obsah pokračuje pod reklamou

Naopak, kde svoje využitie Jeep Compass 4xe nájde je určite doprava v meste a z niektorého zo satelitov do mesta do práce. Ak patríte medzi šťastlivcov, ktorí môžu elektromobil nabíjať aj v práci, začína mať hybridný pohon Jeep zmysel.

Jeho batéria sa totiž doplna nabije za menej ako 2,5 hodiny a potom máte podľa výrobcu k dispozícii takmer 50 km čisto elektrickej jazdy. Štandardne som tak počas testu Jeep nabil, prostredníctvom prepínača jazdných režimov naľavo od volantu prepol režim hybrid na čisto elektrický a užíval si ticho. Realita dojazdu samozrejme v značnej miere závisí od okolitých podmienok.

Počas letných mesiacov nebol problém dosahovať 40 km až 42 km čisto elektrickej jazdy v meste a dôchodcovskom tempe mimo mesta. Samozrejme ak by boli teploty nižšie, s veľkou pravdepodobnosťou by sa dojazd rovnako znížil.

Čo sa týka samotného hybridného pohonu, tak ten funguje veľmi dobre. V prípade ak zvolíte elektrický režim, bude Jeep Compass 4xe naozaj na svoju jazdu využívať výhradne elektrinu. V prípade hybridného režimu, sa zas bude snažiť o maximálne zníženie spotreby paliva.

Spaľovací motor teda použije iba v prípade zrýchlenia. Tretí režim e-Save slúži na zachovanie nabitej batérie, alebo jej dobíjanie nad stanovenú hranicu. V prípade jeho použitia sa teda primárne bude využívať spaľovací motor. Musíte teda počítať s vyššou spotrebou.

Jeep Compass 4xe je zaujímavým počinom, ktorý spája modernú elektromobilitu a svet spaľovacích motorov v elegantnom a svalnato pôsobiacom dizajne. Hybridný pohon je riešený pomerne dobre, jediným jeho mínusom je naozaj malá palivová nádrž, ktorá pri úplnom natankovaní a maximálnom nabití batérie v kombinácii poskytuje dojazd niekde nad hranicou 450 kilometrov.

Ak teda nemáte možnosť pravidelného nabíjania a Jeep Compass sa vám pozdáva dizajnom a inými vlastnosťami, odporučil by som pozrieť sa po kúsku s pohonom len prednej nápravy a benzínovým motorom 1,5 MHEV, ktorý ponúkne väčšiu nádrž.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.