Reklama

Jeep vyvíja autonómny systém, aký nemá nikto iný

Zdroj | Jeep
Richard Pliešovský
Zdroj | Jeep
Zdroj | Jeep

Čo sa vám vybaví pri slove Jeep? Klasický tereniak, ktorý ste možno ako prvý videli v dobrodružných filmoch z Afriky?

Aj keď už dnes Jeep prináša svoje modely najmä do civilizácie a mesta, s off-roadom sa nemieni rozlúčiť. Dokazuje to aj technológia, ktorú testuje.

Značka začala testovať niekoľko prototypov upravených Grand Cherokee. Sú vybavené experimentálnou technológiou umožňujúcou týmto vozidlám jazdiť po náročných off-roadových cestách vďaka autonómneho systému.

Obsah pokračuje pod reklamou

„Riešime výzvy, ktoré sú v istom zmysle väčšie, než aké zažívate v cestnej autonómii,“ vysvetlil Neda Cvijetic, šéf oddelenia umelej inteligencie a autonómneho riadenia v Stellantis, počas jazdy v jednom z prototypov na konci Moabu (Utah).

Jeep o svojej off-roadovej autonómnej technológii veľa neprezradil, nepoznáme dokonca ani názov systému. Výrobca vysvetľuje, že túto technológiu vyvíja výlučne pre automobily vo svojom portfóliu, čo naznačuje, že sa systém neobjaví ani v RAM. Prototypy, ktoré testuje v Moabe, vyzerajú na prvý pohľad ako bežné predajné modely. Hlavným rozdielom medzi testovacími SUV založenými na Grand Cherokee a ponukou v autosalóne je ten, že v obchode nedostanete vozidlo prešpikované senzormi a ďalším hardvérom nainštalovaným na streche.

Zdroj | Jeep

Vo vnútri získate obdobný pocit. Prototyp vyzerá ako klasické Grand Cherokee, výnimkou je veľký displej umiestnený nad dotykovou obrazovkou pre infotainment. Na jednom z obrázkov, ktoré koncern zverejnil, je Grand Cherokee v zelenom boxe označenom ako „olovo“, čo zdanlivo potvrdzuje, že systém dokáže okrem rôznych prekážok v stope rozpoznať aj iné autá. Dokáže vraj aj sledovať, resp. ísť za inými vozidlami.

Na videu vidíte Neda Cvijetica s tabletom, ktorý prináša viacero možností súvisiacich s riadením. K dispozícii je živý videostream a ovládací panel s funkciami označenými ako cieľová rýchlosť, rýchlosť vozidla, cieľový bočný uhol a bočný uhol vozidla. Nechýba modré tlačidlo pre núdzové zastavenie – to pre prípad, že by sa niečo pokazilo.

Jeep počíta s niekoľkými variáciami použitia novej technológie. Inžinieri chcú vytvoriť systém, ktorý bude užitočný nielen v režime off-road, ale i na spevnených cestách.

Zdroj | Jeep

„Tieto funkcie a technológie budú mať reálne aplikácie na ceste aj mimo nej v širokom rozsahu jazdných podmienok,“ povedal SEO spoločnosti Christian Meunier. Dobrou správou je, že Jeep plánuje zverejniť viac podrobností o systéme už v lete 2023.

Jeep nie je v tomto segmente jediný. Land Rover testoval autonómnu off-roadovú technológiu takmer pred desaťročím, no systém nikdy neprešiel do sériovej výroby. Nejde vôbec o jednoduchú technológiu, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Je tam síce menšia premávka, ale na druhej strane musia technici naučiť systém nové parametre špecifické pre danú lokalitu. Samotní vodiči majú mnohokrát problém určiť, cez ktorý balvan môžu prejsť a ktorý treba obísť. Naučiť terénny automobil rozumieť geológii je totiž ťažšie, ako rozpoznať mestský autobus.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.