Toyota uviedla na trh model Corolla Cross už minulý rok, teraz k výkonnejšej hybridnej verzii postavenej na základe dvojlitrového benzínového motora pribudla aj slabšia motorizácia. Postačí jej?
Nová Toyota Corolla Cross odzrkadľuje aktuálne požiadavky zákazníkov, ktorí chcú vyššie postavené auto aj napriek tomu, že sa počas svojho života pravdepodobne nikdy neocitne v teréne. Navyše tento model sa náramne ponáša na väčšiu sestru v podobe RAV4.
Výhody
- piata generácia hybridného pohonu
- viac priestoru pre posádku
- moderné asistenčné systémy
Nevýhody
- chýba členenie batožinového priestoru
- umiestnenie priehradky na nabíjanie smartfónu
- rozlíšenie multimediálneho systému
Možno si položíte otázku, prečo automobilka priniesla auto, ktoré sa tak veľmi podobá na obľúbený model RAV4, keď sa Corolla už niekoľko desiatok rokov teší takej obľube aj vo svojich pôvodných verziách hathback, sedan a kombi.
Odpoveď je pomerne jednoduchá, Zákazníci jednoducho chcú auto, ktoré je vyššie, či budí dojem SUV a to aj napriek tomu, že jeho revírom je často len mesto a asfaltové cesty. Toyota si je toho vedomá a preto tu máme nový model Corolla Cross.
Aj napriek tomu, že meno majú rovnaké, s Corollou má tento model pramálo spoločné. Skôr sa ponáša na nedávno testovaný model RAV4. Najmä pri pohľade spredu si ho veľa ľudí pomerne jednoducho spletie. Toyota v tomto jednoducho vie, čo robí. Corolla Cross tak predstavuje niečo, ako cenovo dostupnú RAV4.
Oproti bežnej Corolle je verzia Cross aj o niekoľko centimetrov väčšia a vyššia. Profituje z toho nielen posádka, ale aj batožinový priestor, ktorý v prípade testovanej verzie s pohonom prednej nápravy a slabším motorom ponúkne pomerne zaujímavú hodnotu 490 litrov. Obrovskou škodou je však absencia akéhokoľvek delenia batožinového priestoru. Jednoducho, ak budete mať v kufri iba niekoľko drobností, budú sa vám počas jazdy zbytočne pohybovať a nebudete ich vedieť nijako zabezpečiť.
V prednej časti nájdete už v základe LED svetlomety. Tie úplne najjednoduchšie sú štandardné a šošovku ponúkajú až vyššie verzie výbavy. Ako napríklad testovaná verzia Style. Ak by ste si chceli užívať LED svetlá s funkciou vyrezávania okolitých áut, budete musieť siahnuť po najvyššej výbave.
Čo sa však samotných svetiel týka, tak sú veľmi dobré. Stretávacie a diaľkové svietia naozaj pomerne ďaleko a tiež široko. Nechýba ani režim automatického prepínania diaľkových a stretávacích svetiel, ktorého ovládanie je neštandardne umiestnené naľavo pod volantom. Osobne som ho však po prvom vyskúšaní radšej vypol. Diaľkové svetlá vypína na môj vkus príliš neskoro a často proti idúcim autám zbytočne svietite, aj keď to už nie je vhodné.
Rovnako ako batožinový priestor, profituje z mierne väčších rozmerov aj interiér. Nielenže máte o niečo viac miesta nad hlavou, ale aj medzi stredovou konzolou a palubnou doskou je o niečo väčší priestor. Jasným znakom, ktorý nový model Corolla Cross radí práve do rodiny Corolla sú najmä striedmejšie a hladšie línie na palubnej doske.
Cieľom je čo najlepšia ergonómia a funkčnosť, čo sa japonskej automobilke naozaj podarilo. Corolla Cross rovnako nepodľahla modernej dobe dotykového ovládania a tak nájdete nielen na palubnej doske, ale aj na volante štandardné tlačidlá, ktoré ponúkajú dokonalú odozvu.
Snáď len to ovládanie hlasitosti multimediálneho systému by mohla automobilka prehodnotiť. Dvojica tlačidiel je totiž zbytočne tvrdá. Našťastie rovnakú funkciu zvládnete aj na samotnom volante. Takže nadávať bude iba spolujazdec, ak bude chcieť hlasitosť upraviť.
Čo sa samotného multimediálneho systému týka, tak tu opätovne ako pri ostatných modeloch značky spomeniem snáď len to, že by som privítal možnosť nastavenia rozlíšenia, keďže ikony sú na môj vkus zbytočne veľké a to tak v prípade samotného systému, ako aj integrovaného Apple CarPlay, či Android Auto. To je však k dispozícii aj v bezdrôtovej verzii, čo určite poteší.
Miernym sklamaním pre mňa bol priestor na bezdrôtové nabíjanie smartfónu, ktorý je tak malý, že svoj iPhone 12 Pro tam ani nedostanem a to tak s krytom, ako aj bez neho. Jednoducho nie je prispôsobený pre aktuálne veľkosti smartfónov. Našťastie nechýba tlačidlo pre vypnutie bezdrôtového nabíjania a USB konektor, ktorý je hneď nad priehradkou pre smartfón.
Ako vodič sa budete počas jazdy pozerať na digitálny prístrojový panel, ktorý síce neponúka prehnané množstvo nastavení, ale na druhú stranu zobrazuje všetky potrebné informácie na jednom mieste. Pochvalu si určite zaslúži jemnosť zobrazenia.
Z miesta vodiča musím spomenúť ešte jednu vlastnosť, ktorú si okamžite všimnete a tou sú naozaj nadrozmerné spätné zrkadlá. Takto veľké zrkadlá som už dávno nevidel. Vďaka nim budete mať naozaj veľmi dobrý prehľad o tom, čo sa aktuálne za autom deje. Po prvom nasadnutí vám však ich veľkosť pravdepodobne udrie do očí.
Hlavnou otázkou v prípade nového modelu Toyota Corolla Cross a to najmä pri testovanej verzii so slabším 1,8 litrovým hybridným pohonom je, či to bude postačujúce pre tento model. Bez zaváhania musím povedať, že áno.
Samotný hybridný pohon v prípade Corolly nikdy nebol určený na prehnanú športovú jazdu a pri prudkom zrýchlení sa motor veľmi rýchlo ženie do otáčok, čo zbytočne zvyšuje hluk v kabíne, ale pri plynulej jazde a rozvážnom zrýchľovaní máte aj v prípade slabšej motorizácie viac ako dostatok výkonu a dynamiky. A to ani nie je potrebné prepínanie do športového režimu.
Jednoducho naďalej platí, že hybridný pohon je primárne určený pre pokojnejších vodičov, ktorým sa odvďačí aj príjemnou spotrebou. Bez toho, aby ste sa nejako zaoberali spotrebou paliva sa budete smelo pohybovať niekde tesne pod hranicou 5,5 l/100 km. Moja dlhodobá spotreba sa zastavila na hodnote 5,3 l/100km.
Samozrejme častejšie presuny po diaľnici však spotrebu budú dvíhať bližšie k šiestim litrom. Celkovo však musím piatu generáciu hybridného pohonu japonského výrobcu pochváliť. Na rozdiel od elektromobilov nepotrebujete riešiť úroveň nabitia, ale spokojne si užívate samotnú jazdu a hybridný systém sa stará o to, aby vaša spotreba bola o niečo nižšia.
Veľkú pochvalu si však určite zaslúži aj samotný podvozok, ktorý vynikajúco filtruje nerovnosti na našich cestách. Celkovo je skôr ladený do komfortu a predstavuje akýsi stred medzi hatchbackmi a SUV. Ani v zákrutách sa Corolla Cross nejako zbytočne nenakláňa a s istotou si drží stopu. Na ovládateľnosti sa určite pozitívne podpísala aj na dnešné pomery zaujímavá hmotnosť, ktorá sa pohybuje na úrovni 1,5 tony.
Spočítané a podčiarknuté, celkom dobre chápem, prečo sa Toyota rozhodla pripraviť aj model Corolla Cross. Oproti bežnej Corolle ponúkne pri cene 35 tisíc Eur v prípade testovaného modelu viac priestoru, vyšší podvozok, ktorý sa hodí na nespevnené cesty a podstatne viac priestoru v interiéri. Navyše to všetko skombinované s moderným hybridným pohonom a veľmi dobrou povesťou o spoľahlivosti značky. Bravó Toyota, Corolla Cross bude určite obľúbená.