Reklama

Jazdili sme Lexus RZ 450e, elektromobil z budúcnosti

Roman Calík

Lexus naplno vstúpil do sveta elektromobilov. Ukázal nám najnovší, od základu nanovo navrhnutý, elektromobil Lexus RZ 450e.

Spoznajte s nami, ako chutí budúcnosť. Jazdili sme ho totiž v okolí francúzskeho Marseille aj vo verzii s „volantom“, ktorý príde na náš trh až v roku 2025.

Lexus to s hybridnými či plug-in hybridnými modelmi vie, o tom nás presvedčil mnohými generáciami pohonov, ktoré doslova vyšperkoval do dokonalosti. Teraz je čas ukázať sa aj s poriadnym elektromobilom. Ten prichádza s karosériou SUV, tak ako je v dnes trendom. Je to však správna cesta?

Obsah pokračuje pod reklamou

Na naše prvé dojmy sme zaleteli až do francúzskeho Marseille, kde sme mali jedinečnú možnosť novinku jazdiť ešte predtým, ako prvé kusy dorazia aj na Slovensko. Ak sa vám nechce číťať, rovno si pozrite naše video z prvej jazdy. Tu s nami precítite naše bezprostredné prvé dojmy z novinky a pocitu v kokpite, ktorý akoby prišiel z búdocnosti.

Lexus svoj elektrický model pomenoval RZ 450e, čo tieto čísla ukrývajú? Tak v prvom rade ide o čistý elektromobil s pohonom 4×4. Dvojica elektromotorov na prednej (150 kW) a zadnej náprave (80 kW) dáva spoločný výkon 230 kW alebo v číslach koní – presne 313! Z 0 na 100 km/h to tak novinka zvládne za 5,3 sekundy a verte nám, ten výkon poriadne cítiť. Je to doslova raketa na kolesách.

Ak sa o elektromobily zaujímate, budete chcieť poznať kapacitu batérie. Tá je 71,4 kWh a mala by vám vystačiť na dojazd 440 km, podľa metodiky WLTP. Povedzme si ale fakt, že toto platí pre verziu s 18″ kolesami, totiž ak si obujete krajšie 20-ky, dojazd podľa WLTP klesne na 395 km. To by ste sa však museli priblížiť kombinovanej spotrebe 16,8 resp. 18,7 kWh/100 km.

Lenže dojazd podľa metodiky WLTP je skôr z ríše snov, ako tomu býva zvykom aj pri elektromobiloch iných výrobcov. V praxi sme sa pohybovali so spotrebou na úrovni 25 – 30 kWh/100 km, čomu prislúcha reálny dojazd 250 – 300 km. Samozrejme tieto hodnoty netreba brať úplne vážne, to kam až elektrické RZ-ko dôjde si vyskúšame na Slovensku pri týždňovom teste. Zo skúseností vieme, že čím viac sa s elektromobilom zžijete, tým ďalej s ním zájdete.

Čo treba oceniť je mimoriadne kvalitne spracovaný interiér. Luxus je to pravé slovo pre tento elektrický Lexus. A to aj v prípade, že napríklad výplň dverí, sa vám bude javiť „prázdna“, no v praxi oceníte ten minimalizmus a vhodne zvolené materiály. Nehovoriac o tom, že namiesto podsvietenia si v noci budete užívať efektnú projekciu grafických prvkov práve na dverách.

Prečítajte si tiež

Nový Lexus RX prekvapuje cenou! Toto dostanete za 69 900 eur

Elektronické kľučky e-latch sú štandardom, a tak je o bezpečnosť postarané. Rovnako nechýba celá paleta asistenčných systémov vrátane praktického hlasového ovládania fungujúceho v slovenskom jazyku. Ale to je už u moderných modelov Lexus štandard, za ktorý považujeme aj obrovskú 14-palcovú dotykovú obrazovku uprostred palubnej dosky.

Zdroj | Lexus

To, čo elektrický Lexus odlišuje od svojich súrodencov sú dve technológie z budúcnosti. Prvou je samotné vyhrievanie interiéru. Tu sú totiž použité infra panely, ktoré nielen šetria energiu, čo je v prípade elektromobilu vítané, ale zahrejú interiér rýchlejšie a navyše vaše nohy budete mať pekne v „teplúčku“. Totiž veľký infrapanel je aj pred spolujazdcom na mieste, kde zvyčajne býva priehradka na odkladanie vecí a dokumentov. Na tie sa našiel priestor v stredovej konzole.

Obsah pokračuje pod reklamou

A potom je tu One Motion Grip steer-by-wire ovládanie elektromobilu! Priatelia, toto keď sme si vyskúšali, ocitli sme sa v budúcnosti. A to žiaľ aj doslova, lebo tento typ ovládania volantom ako z počítačovej hry príde na trh až v roku 2025. Však sa pozrite ako vyzerá interiér RZ-ka s volantom bez časti venca…

Tento volant z búdúcnosti nemá žiadne priame prepojenie s prednou nápravou, celá komunikácia prebieha elektronicky. Viete si to vôbec predstaviť? To treba jednoducho zažiť. Točíte ním len do pravého uhla na jednu alebo druhú stranu a to úplne stačí. Napriek tomu, že nám na prezentácii spomínali komunikáciu aj „naopak“, t.j. odozva z kolies, nič sme necítili.

Je to úplne nový level šoférovania, taká predzvesť autonómneho automobilu, kedy už volant ani nebudeme potrebovať. Keby nám takéto niečo dali do bežnej, trebárs aj hybridnej motorizácie, asi by sme si nerozumeli. Tu, v elektromobile, to ale sadlo. Ticho v interiéri, ovládanie ako v počítačovej hre, takto sme pocítili budúcnosť šoférovania.

Pozrite si

Strhne Lexus RZ 450e lavínu medzi elektromobilmi?

Zaujímavé je, že aj páčky na smerovky či stierače sa otáčajú spolu s volantom. Tiež tu nechýbajú pádla pod volantom pre rekuperáciu. Celé je to tak futuristické, až sa nám to počas jazdy zapáčilo. Po presadnutí do RZ-ka s bežným volantom sme mali pocit, akoby sme sedeli v „obyčajnom“ Lexuse, nie v tom z budúcnosti.

Lexus RZ 450e je zaujímavý elektromobil, ktorý si vzal všetko to najlepšie zo súčasných nových modelov Lexus NX či RX. Pridal k tomu absolútne ticho v interiéri, nový prístup k vyhrievaniu či ovládaniu pomocou One Motion Grip volantu. Škoda len slabšieho reálneho dojazdu, inak by sa dalo povedať, že ide o elektromobil z budúcnosti, ktorý si budete môcť dopriať aj vo vašej garáži. Cenu žiaľ ešte pre náš trh nepoznáme, no už je to len otázkou pár dní, kedy sa odhalí aj tá. Tešíte sa?

Zdroj | Lexus
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.