Francúzske spojenie SUV a fastbacku v podobe Citroen C5 X, sme si mali možnosť v redakcii vyskúšať už v závere minulého roka. Dojem na nás urobil fantastický, najmä vďaka svojmu mimoriadne komfortnému podvozku.
Po plug-in hybride sme sa k tomuto modelu tentokrát vrátili v čisto spaľovacej verzii, aby sme sa bližšie pozreli na technológie, ktoré na spomínaný podvozok dokonale nadväzujú.
Citroen C5 X môžete milovať na prvý pohľad, alebo mu prepadnete až po prvej jazde, iná možnosť neexistuje. Nadšenie z komfortu, ktorý mi kolega počas svojho testovania opisoval, som pochopil až počas svojho testovacieho týždňa s týmto modelom a musím sa pod jeho slová dvakrát podpísať. „Akékoľvek jamy, spoje, výmole či napríklad aj spomaľovače totiž nie sú pre tlmiče problém a zhltnú ich ako nič“.
Na ktoromkoľvek mieste v interiéri tak budete mať pocit, že jazdíte v perinke, v ktorej je všetko komfortné, príjemné a bezpečné. Až za volantom na mieste vodiča však pochopíte, že pod tieto tri piliere sa v prípade C5 X do veľkej miery podpisujú aj technológie.
Volant modelu C5 X je už tradične hranatejší a zvyknúť si pri ňom budete musieť na vyplnenú spodnú časť ramena. Drží sa však perfektne a tak vďaka nemu budete mať aj perfektnú kontrolu nad autom. Jeho pravá strana patrí ovládaniu multimédií, hlasitosti a hovorov, zatiaľ čo ľavá je rezervovaná pre ovládanie adaptívneho tempomatu, ktorý som počas testovacieho týždňa využíval možno až príliš často.
Jeho používanie je však návykové a zatiaľ čo pri väčšine áut má zmysel zložito si ho zapínať iba na dlhších trasách, Citroen to má vymyslené pekne a kombináciou tlačidiel s ikonami Play/Pause a nápisom OK som si dokázal tempomat hravo zapínať a upravovať v rámci neho rýchlosť aj v meste. Ani raz som pritom nezaváhal, či má systém skutočne situáciu pod kontrolou.
Citroen C5 X využíva na sledovanie cesty kameru pod predným sklom a senzor umiestnený v dolnej časti prednej masky. Okrem inteligentného adaptívneho tempomatu tieto senzory využívajú aj ďalšie systémy, vrátane núdzového brzdenia v prípade detekcie prekážky či systému sledovania dopravných značiek.
Na dianie okolo auta a za ním, sú určené ďalšie kamery, na ktoré sa zas spolieha napr. systém sledovania mŕtveho uhla či systém upozornenia na premávku za vozidlom. V rámci týchto systémov by sa niečo dalo vytknúť snáď iba systému sledovania mŕtveho uhla, ktorý výsledky svojej práce musí premietať na príliš nenápadnú malú diódu v spätnom zrkadle, ktorú som si celkom úprimne všimol až po pár dňoch testovania.
Spomínaná zostava štyroch kamier, ktoré Citroen nazýva Visio Park 360°, je perfektná a svojou kvalitou obrazu má v rámci svojej triedy len pramálo konkurencie. Z tejto zostavy C5 X perfektne skladá panoramatický pohľad, čím vytvára ilúziu kamery umiestnenej nad ním. Aj keď fotografia nižšie možno napovedá opak, s takýmto pohľadom zaručene nebudete mať problém trafiť do parkovacieho miesta.
Ako ste to už mali možnosť vidieť na niektorých záberoch, dominantou interiéru modelu C5 X je (okrem hranatého volantu) najmä 12″ displej infotainment systému, ktorý je skutočne špičkový. Hoci by som mu vedel vytknúť na môj vkus trochu nudnejší vzhľad používateľského prostredia, svojou kvalitou a rýchlosťou odozvy ma veľmi potešil.
Podpora platforiem Android Auto a Apple CarPlay je už samozrejmosťou, no vyzdvihnúť v rámci nich musím skvelo nastavený pomer medzi uhlopriečkou a rozlíšením, vďaka čomu na ňom CarPlay vyzerá mimoriadne luxusne.
Trochu iný dojem som mal z digitálnej prístrojovej obrazovky za volantom. Jednoduché informácie zobrazené na čiernom pozadí sú z pohľadu čitateľnosti informácií za volantom a teda aj bezpečnosti pozitívom. Intuitívnosť tejto obrazovky sa však rozpadá vo chvíli, ako si na nej budete chcieť nechať zobraziť viacero prvkov.
Úpravu tejto obrazovky môžete vykonať prostredníctvom infotainment systému. Ak to však ako ja preženiete, výsledkom toho je takýto chaotický zhluk widgetov, ktorých umiestnenie nedáva v podstate žiaden zmysel. Našťastie, na tomto displeji vo výsledku až tak nezáleží.
Citroen C5 X je totiž vybavený špičkovým head-up displejom, vďaka ktorému môžete na displej za volantom úplne zabudnúť. Zobraziť totiž dokáže vašu aktuálnu rýchlosť, aktuálnu predpísanú rýchlosť, rýchlosť z tempomatu, bezpečnú vzdialenosť tempomatu a sledovanie čiar. Špica.
Všetky dôležité aspekty jazdy tak budete mať takpovediac rovno pod nosom a o to menej dôvodov budete mať na spúšťanie zraku z vozovky. Podobne sa pod dobrý pocit z bezpečia za volantom podpisuje aj taká banalita, akou je klimatizácia.
Citroen C5 X je vybavený automatickou dvojzónovou klimatizáciou. Tou podstatnejšou informáciou pre nás však je, že na jej ovládanie slúži samostatný panel pod infotainment systémom, na ktorom nájdete staré dobré otočné ovládanie a fyzické tlačidlá pre rýchle ovládanie tých najdôležitejších funkcií klimatizácie.
Podporu Android Auto a Apple CarPlay som spomínal, no so smartfónmi súvisí ešte jedna dôležitá funkcia a tou je bezdrôtové nabíjanie. Musím oceniť, že Citroen tu preň pripravil aj jasne viditeľnú zelenú ikonku, ktorá bude svietiť nad vašim smartfónom v prípade, že jeho nabíjanie prebieha v poriadku. Keď teda v zhone rýchlo hodíte smartfón do tejto priehradky, nebudete naň musieť klepať a pozorne sledovať, či sa nabíja.
Summa summarum? Citroen C5 X sa pre mňa zaradil medzi autá, v ktorých som sa necítil bezpečne iba vďaka ich rozmerom, ale aj dômyselnému inžinierstvu a technológiám, na ktoré sa dá spoľahnúť. Perfektnou správou na záver je, že mnoho týchto prvkov nájdete už aj v základnej výbave FEEL, ktorá začína na cene 29 990 €. Nami testovaná verzia SHINE PACK vychádzala v čase testovania na 45 790 €.