V dnešných autách hľadajú mnohí vodiči dávku športovosti. Aj tí, ktorí sa pozerajú skôr po rodinnom aute ako po 2-miestnom kupé, očakávajú od svojho auta aspoň nejakú mieru emócie. Potom je tu však druhá skupina, ktorá netúži po dynamických prejazdoch zákrut a chce mať počas jazdy čo najvyššiu mieru komfortu.
Ak patríte práve do tejto kategórie a navyše nemáte rozpočet na nemeckú prémiu, spozornite. Citroën C5 X je totiž auto, ktoré obetovalo každý jeden gén športovosti za to, aby ste sa v ňom cítili ako „vo vatičke“. Čomu za to vďačí a ako jazdí na všetkých možných druhoch ciest? To sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
C5 X-ko je za mňa najlepšie vyzerajúci Citroën súčasnosti. Ponúka totiž úplne nový štýl karosérie, ktorý kombinuje svetlú výšku SUV s tvarom fastbacku a miernym náznakom coupé. Nami testovaný model bol v bielej farbe, vďaka čomu pekne vynikli jednotlivé dizajnové prvky na karosérii.
Novinka disponuje pekne zapracovanými prednými LED svetlami, ktoré sú rozdelené na dve časti. V tej vrchnej sa nachádza denné svietenie a v spodnej stretávacie a diaľkové svetlomety. Predný nárazník je elegantne tvarovaný a skrýva v sebe všetky potrebné radary a senzory.
Na bočnej strane vás privítajú dobre vyzerajúce 19″ disky kolies AeroX Black Diamond, ktoré boli v našom prípade súčasťou sériovej výbavy. Najviac sa však toho deje na zadnej strane, kde si môžete okrem opäť veľmi dobre vyzerajúceho LED podpisu, všimnúť aj dva druhy spojlerov. Jeden sa totiž nachádza na streche a druhý na veku kufra. Práve tento prvok spôsobuje to, že novinka mierne klame telom a vzbudzuje na športovejšiu jazdu. Opak je však pravdou.
Presuňme sa ale do interiéru, ktorý na rozdiel od Citroënu C5 Aircross, vyzerá ako z 21. storočia. Po nastúpení doň som nadobudol pocit masívnosti a kvality. Ako prvé ma upútali sedadlá, ktoré sú už klasický veľmi pohodlné a pekne spracované. Volant je „komplikovanejší“ ako v prípade C5 Aircross a poskytne výraznejšie a treba povedať aj príjemnejšie tvarovanie.
Na jeho pravej strane sa nachádza ovládanie multimédií a na ľavo nájdete ovládanie tempomatu, ktoré patrí k jedným z najlepších vôbec. Od spolujazdca vás potom bude oddeľovať veľká stredová konzola, ktorá svojim rozložením už nejako extra neprekvapí. Pred vodičom sa nachádza plne digitálny prístrojový panel s 3D efektom, ktorý môžete poznať aj z iných modelov koncernu. Ako aj pri nich aj v tomto prípade je jeho zobrazenie na vysokej úrovni a nemám mu absolútne čo vytknúť.
Čerešničkou na torte je potom Head-up displej, ktorý je dostatočne ostrý a jasný a vie vám premietať informácie o navigácii, asistentoch či multimédiách. Posledný displej je v strede palubnej dosky a má veľkosť 12″. Tomu opäť nemám čo vytknúť, nakoľko jeho reakcie a kvalita patria k tým najlepším v triede. K intuitivnosti prispieva aj otočné koliesko na ovládanie hlasitosti či tlačidlá pod displejom, ktoré slúžia na rýchly presun do menu či nastavení vozidla.
Vec, ktorá ma však potešila úplne najviac, je samostatný panel klimatizácie. Ten sa už totiž dnes v mnohých moderných autách nevidí a som rád, že aj pri úplne novom modeli ho Citroën zakomponoval. Okrem toho je tiež veľmi kvalitne spracovaný, podobne ako celá kabína. Nikde nič nevŕzga ani nepraská, čo nie je pravidlom ani pri drahších autách.
Poďme ale na tú najzaujímavejšiu časť C5 X-ka, jazdu. Novinka totiž ponúka tzv. Citroën Advanced Comfort Active Suspension. V podstate to znamená, že C5 X je už od základu vybavený aktívnymi tlmičmi, ktoré sa vedia meniť podľa vybraného jazdného režimu. Vedia tiež reagovať na výmole a jamy v ceste a prispôsobiť sa im tak, aby cez ne auto prešlo čo najhladšie a najkomfortnejšie.
Na výber je samozrejme niekoľko jazdných režimov, medzi nimi aj Šport, Komfort či Elektrický. Rozdiel medzi nimi je naozaj minimálny a jediné čo sa pri Športe zmení je, že auto je mierne tuhšie a nezvykne sa tak nakláňať v zákrutách. Ja som si však chcel užiť plný komfort, ktorý auto ponúka a tak som väčšinu času jazdil práve v režime Komfort.
Nadpis tohto článku sme si požičiali priamo od Citroënu, nakoľko nám prišlo, že najlepšie vystihuje popis z pocitu jazdy. Akékoľvek jamy, spoje, výmole či napríklad aj spomaľovače totiž nie sú pre tlmiče problém a zhltnú ich ako nič. Občas síce počujete, že niečo dole buchlo no s autom to absolútne nepohne. Tým, že majú tlmiče pomerne dlhú dráhu pruženia, je však auto miestami až príliš náchylné na náklon. Treba si teda dávať pozor pri brzdení, rozbiehaní či prudších prejazdoch zákrut, kedy pohyby karosérie jednoducho cítiť.
Páčilo sa mi však, že či som zobral auto na nespevnenú cestu, kvalitnú diaľnicu, mestské cesty so spomaľovačmi alebo okresky, cez všetko doslova preplávalo. Navyše je aj veľmi dobre odhlučnené a tak vás ani nekvalitnejší asfalt nevytrhne z pokojného cestovania. Ak si zvolíte najvýkonnejší plug-in hybridný pohon aký sme mali aj my, to znamená verziu 225 môže sa z tohto auta stať veľmi príjemný spoločník na dlhé kilometre.
Pochváliť musím aj brzdy, ktoré sa mi zdali lepšie nastavené ako v prípade plug-in hybridnej 308-čky. Prechod medzi rekuperáciou a klasickým brzdením bol plynulejší a nemal som pocit, že ten pomer neviem ani po týždni odhadnúť. K absolútnej pohode za volantom potom prispieva aj skvele nastavený adaptívny tempomat, asistent udržiavania v jazdnom pruhu či bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto.
Čo povedať na záver? Ja som si týždeň s C5 X-kom mimoriadne užil. Po rôznych testoch, ktoré som naň videl som mal vysoké očakávania, ktoré mi boli viac ako naplnené. Ak ste teda už vyrástli zo športovej jazdy a hľadáte niečo efektívne a atraktívne na pohodovú jazdu, nemusíte sa pozerať ďalej. Tento „francúzsky Rolls-Royce“ je totiž skvelou voľbou.