Reklama

Hyundai Kona Electric dostáva do vienka nielen krásu, ale aj inteligenciu

Marek Šimunek

Pri dizajne Hyundai Kona ste mali len dve možnosti, buď ste mu hneď prepadli, alebo vám prišiel príliš odlišný. Druhá generácia toho zmenila naozaj veľa a to nielen po stránke dizajnu. Aký je výsledok?

Druhá generácia Hyundai Kona narástla nielen rozmermi, ale pridala aj množstvo nových technológií, ktoré vám budú počas jazdy na tomto zaujímavom elektromobile pomáhať.

98 %
Nový Hyundai Kona Electric prináša nielen zmeny v dizajne, ale aj úplne nové asistenčné systémy, komfortné prvky a možnosť ovládania na diaľku.

Výhody

  • vyššia kapacita batérie a tým aj dojazd
  • moderné asistenčné systémy
  • možnosť ovládania na diaľku

Nevýhody

  • pomalšie reakcie multimediálneho systému
  • chýba bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto
  • pomerne vysoká cena
Obsah pokračuje pod reklamou

Druhá generácia obľúbeného modelu Hyundai Kona bola už od počiatku vyvíjaná ako elektromobil a až následne bola implementovaná hybridná technológia. Je to patrné už pri dizajne novinky, ktorý je jednoducho nezameniteľný. Podľa prvých reakcií, ktoré som počas spoločne stráveného týždňa mal možnosť navnímať však platí, že novinka pôsobí atraktívnejšie, ako predchodcovia.

Prednej strane dominuje pás svetiel, ktorý sa tiahne po celej šírke. Počas dňa svietia však iba jeho okraje, čo v prípade novinky predstavuje denné svietenie. V noci sa rozsvietia oddelené hlavné svetlomety, ktoré používajú technológiu LED. Musím výrobcu pochváliť za ich svietivosť, ktorá je vynikajúca a to aj napriek tomu, že nová Kona nedisponuje dynamickými svetlami, ako poznáme z iných automobiliek. Budete si musieť vystačiť s jednoduchým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel. Každopádne platí, že svetelný podpis Hyundai Kona prichádzajúceho v noci je jednoducho nezameniteľný.

Pozrite si

Hyundai KONA Electric – elektromobil, ktorý dáva zmysel aj s menšou batériou

V prípade elektromobilu, akým Hyundai Kona Electric je, samozrejme nesmie chýbať ani konektor na nabíjanie. Ten výrobca ponecháva v prednej časti a pridáva k nemu vyhrievanie, takže sa nestane, že by vám dvierka na ňom zamrzli. Nechýba samozrejme ani indikácia stavu batérie prostredníctvom diód. Toto stále nie je štandardom a majiteľa elektromobilu poteší. Pri parkovaní k nabíjačke však musíte v úzkych priestoroch počítať s tým, aby ste si pred vozidlom nechali dostatok priestoru na otvorenie dvierok a pripojenie nabíjačky. Párkrát sa mi stalo, že som musel Hyundai Kona posunúť, lebo som jednoducho nebol schopný pripojiť nabíjačku.

Rovnako to platí aj o zadnej časti, kde výrobca opätovne použil prepojený LED pás ako hlavné svetlo. Brzdové osvetlenie, smerovky a cúvacie svetlomety sa dostali do krajov karosérie a sú tak úplne oddelené. Miernym prekvapením bolo pre mňa to, že napriek tomu, že sa jedná o nový model, Hyundai namiesto LED technológie pri cúvacích a hmlových svetlách použil štandardnú halogénovú žiarovku. Prečo je tomu tak, vie snáď iba výrobca.

Bočný pohľad poukazuje na množstvo tvarov, ktoré sa tu stretávajú. Pozornosť si určite zaslúžia oplastované hranaté blatníky, ktoré pôsobia masívne a pridávajú svaly tomuto kompaktnému crossoveru. Bočný pohľad najviac pripomína nový Hyundai Tucson, ktorý sa teší veľkej obľube. Preto je možné predpokladať, že rovnako úspešná bude aj Kona. Každopádne platí, že Kona si požičiava rôzne prvky zo sesterských modelov a ako kombinácia pôsobí naozaj vyvážene a dynamicky.

Inak tomu nie je ani v interiéri, kde v prípade testovanej výbavy Electric+ nájdete niekoľko zaujímavých prvkov. Už pri prvom nasadnutí pocítite priestrannejší interiér. To je práve jeden z prínosov toho, že Hyundai Kona bola od počiatku vyvíjaná ako elektromobil. Vďačiť za priestor budete najmä kratšej palubnej doske, takže tak vodič, ako aj spolujazdec budú mať pred sebou dostatok priestoru.

Spracovaniu, ani použitým materiálom nemám čo vytknúť, jednoducho sa tu budete cítiť spokojne a komfortne. Teší ma aj to, že napriek modernizáciu Hyundai nepodľahol módnej vlne dotykových tlačidiel. Väčšinu nastavení klimatizácie, vozidla a takisto prvkov na volante budete naďalej ovládať prostredníctvom štandardných tlačidiel s výbornou odozvou.

Pred vodičom nájdete už známy C-Pad, teda dvojicu prepojených 12,3“ displejov. Ten priamo pred vodičom ponúka všetky potrebné informácie o stave vozidla, rýchlosti, nabití batérií a tiež informácie od asistenčných systémov. Samozrejme ponúka možnosť personalizácie, avšak nejaké rozsiahle nastavenia zbytočne nečakajte. Zmeniť si môžete farebné zobrazenie podľa zvoleného režimu, alebo zobrazenie štandardných analógových, či digitálnych budíkov.

Obsah pokračuje pod reklamou

Oveľa viac možností ponúka doplnkový 12,3“ displej multimediálneho systému, prostredníctvom ktorého môžete ovládať nielen základne multimediálne funkcie, alebo pripojenie smartfónu prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto. Na moje prekvapenie však v tomto prípade iba drôtové. Škoda, k tak modernému autu by sa jednoducho hodilo bezdrôtové pripojenie. Okrem toho však ponúka tento systém aj prístup k nastaveniam všetkých parametrov vozidla, alebo dokonca online príručku, ak by ste si s niečim nevedeli rady.

V premiére prichádza technológia Connected Car Navigation, vďaka ktorej máte online prístup k rôznym vyhľadávaniam bodov, alebo nabíjacích staníc. Funguje naozaj prekvapivo dobre a bez problémov. Poteší aj aktualizácia softvéru online bez potreby návštevy servisu. Zamrzeli ma len občasne pomalé reakcie, najmä po prvom spustení systému, kedy sa pravidelne musíte prostredníctvom tlačidla rýchlej voľby dostať k nastaveniam asistenčných systémov, aby ste vedeli vypnúť otravné notifikácie niektorých systémov. K tomu sa však dostanem neskôr.

Pozrite si

Elektrická beštia je oficiálne tu, Hyundai IONIQ 5 N ohúri výkonom aj dizajnom

Zvyknúť si asi budete musieť aj na spôsob ovládanie prevodovky. Volič si totiž našiel svoje miesto priamo pod volantom a namiesto pohybu celej páčky v podstate iba otáčate jej koncom. Trvalo mi niekoľko dní, kým som si na toto ovládanie zvykol, ale následne sa s pribúdajúcimi kilometrami eliminovala moja chybovosť v zaradenom prevodovom stupni. Pod volantom síce nájdete „pádla“, tie však v prípade Hyundai Kona slúžia na ovládanie stupňa rekuperácie. Ak zvolíte ten najvyšší, automaticky sa vám aktivuje režim i-Pedal. Vďaka nemu dokážete celé vozidlo ovládať len prostredníctvom jedného pedálu. Rekuperácia je totiž v tomto prípade tak silná, že je schopná vozidlo zastaviť.

V Hyundai Kona nechýba ani systém Bluelink, ktorý umožňuje prostredníctvom aplikácie nielen sledovanie stavu vozidla na diaľku prostredníctvom smartfón, ale napríklad aj zasielanie pokynov na diaľku. Z pohodla domova si tak veľmi jednoducho aktivujete vyhrievanie sedadiel, nastavíte klimatizáciu, alebo skontrolujete polohu, či zamknutie vozidla.

Hyundai prichádza dokonca aj so službou digitálneho kľúča, takže svoj Hyundai Kona budete vedieť odomknúť prostredníctvom smartfónu, inteligentných hodiniek, alebo karty. Určite si sami viete predstaviť niekoľko situácií, v ktorých sa podobné riešenie hodí a ponúkne vám dostatok komfortu navyše. Samotná aplikácia, nastavenie a ovládanie je naozaj intuitívne a zvládne ho aj menej technicky zdatný používateľ.

Po stránke asistenčných systémov toho nový Hyundai Kona ponúkne tiež viac než dosť. Už za takmer povinnú jazdu je možné považovať sledovanie mŕtveho uhla, ktoré Hyundai posunul ešte na vyššiu úroveň. Vždy, keď zapnete smerovku sa vám totiž v prístrojovom panely zobrazí obraz bočnej kamery, ktorý presne ukazuje, čo sa za vozidlom deje. Nechýba však ani varovanie pred opustením jazdného pruhu s aktívnym držaním v jazdnom pruhu, alebo asistentom pre jazdu na diaľnici, ktorý umožňuje čiastočne automatizovanú zmenu jazdného pruhu.

Adaptívny tempomat je v tomto prípade už takmer štandardom a Hyundai Kona Electric ho má zvládnutý veľmi dobre. Poteší však varovanie pred prekážkami za a pred vozidlom, čo oceníte pri parkovaní. Hyundai Kona Electric+ disponuje aj asistentom pre rozpoznávanie rýchlosti, ktorý budete pravdepodobne pravidelne vypínať. Jednoducho príliš agresívne upozorňuje na prekročenie rýchlosti už o pár km/h. Navyše systém rozpoznávania značiek občas nevie presne, aká je maximálna povolená rýchlosť. Tento systém sa zapne vždy po naštartovaní, takže podobne ako pri konvenčných autách vypíname štart&stop, tu som vypínal tento systém.

Hyundai Kona Electric+ navyše disponoval aj systémom pre rozpoznávanie pozornosti vodiča. Na stĺpiku volantu je totiž umiestnená malá kamera, ktorá sleduje vaše oči. Postačí, ak sa chvíľku zapozeráte mimo vozovky a zvukové upozornenie vám dá najavo, že by ste sa mali venovať riadeniu. Našťastie aj tento systém viete v prípade potreby vypnúť. Občas sa totiž stane, že ak sa pozeráte v križovatke na prichádzajúce vozidlá. Zbytočne vás bude upozorňovať.

Keďže sa jedná o úplne nový model, modernizáciou samozrejme prešiel aj samotný pohonný systém. Na test sme dostali Hyundai Kona Electric+ s výkonnejším motorom (160 kW) a batériou s vyššou kapacitou (65,4 kWh). Táto kombinácia vytvára z Hyundai Kona pomerne dynamické auto, s ktorým si užijete nielen ticho, ale aj pomerne veľa zábavy. Ostatne pružnosť a dynamika sú poznávacím znakom väčšiny elektromobilov. Kona v tomto nie je žiadna výnimka.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Mesiac s Hyundai KONA Electric. Oplatí sa kúpa elektromobilu?

Táto kombinácia by podľa Hyundai mala postačovať na 490 km, realita je však o niečo odlišná. V skutočnosti sa pri úspornej jazde, ktorá predstavuje spotrebu niekde na úrovni 15 kWh/100km viete dostať tesne nad 420 km na jedno nabitie. Zámerne som však počas testu používal Hyundai Kona skôr v dynamickom režime a neobmedzoval sa počas presunov, čo v konečnom dôsledku znamenalo reálny dojazd na úrovni 390 km a priemerná spotreba po viac ako 800 km jazdy ukazovala 18,7 kWh/100km.

Hyundai Kona Electric búra aj mýtus o tom, ako sa s elektromobilom nedá ísť na dlhú cestu. Podľa výrobcu nabitie z 10% na 80% vám zaberie 41 minút. Osobne som počas testu Konu ani raz nevybil na túto úroveň, ale z 35% som na skoro 80% dostal za o niečo viac ako 30 minút a to je zastávka, ktorú takmer každý vodič po absolvovaní 350 – 400 km rád absolvuje.

Nový Hyundai Kona Electric je tak jasným znakom toho, že elektromobily sú budúcnosťou, či sa vám to pozdáva, alebo nie. Automobilku musím pochváliť za zmeny v dizajne, ktoré sa podpísali pod to, že som sa za novým modelom niekoľkokrát na parkovisku otočil.

Ten dizajn sa im jednoducho naozaj podaril. Navyše sústava moderných asistenčných systémov, priestrannosť interiéru, komfort a zvýšená kapacita batérie sú parametre, ktoré budete milovať. Už len popracovať na cenovej politike, keďže 52 800 EUR za testovaný model je stále pomerne veľa. Rozhodne si však od nás model odnáša ocenenie TIP REDAKCIE.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.