- #Autá
- 6 min.
- 14.7.2023
Elektrická beštia je oficiálne tu, Hyundai IONIQ 5 N ohúri výkonom aj dizajnom
Hyundai predstavil očakávanú športovú verziu N svojho plne elektrického modelu IONIQ 5. Stvorený je pre zákruty svetových okruhov a rýchle jazdy po rovinkách, ale aj každodenné jazdy po meste.
Podobne ako to Hyundai robí aj pri svojich spaľovacích modeloch, aj v tomto prípade ide iba o prvý z mnohých modelov, ktoré sa časom dočkajú výkonnostnej prerábky.
Základná platforma E-GMP modelu IONIQ 5 údajne poskytovala Hyundaiu dokonalý základ pre vytvorenie prvého vysokovýkonného elektrického modelu s označením N. Stačilo k nej pridať technológie pochádzajúce z motoristického športu a odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs (ako napríklad štúdie RM20e, RN22e a N Vision 74.
Nebudeme tak príliš dlho chodiť okolo horúcej kaše a prejdime rovno k tomu najpodstatnejšiemu. Jeho elektromotory ponúkajú so zapnutým „systémom na rozšírenie úsmevu“ s názvom N Grin Boost výkon 478 kW (650 k) a 21 000 ot./min. Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie. Z nuly na 100 km/h sa dostane za 3,4 sekundy.
N Grin Boost je iba prvý z mnohých exkluzívnych funkcií nového modelu IONIQ 5 N, ktoré ho pripravujú na športovú jazdu. Funkcia N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart, zatiaľ čo funkcia N Battery Pre-conditioning pripraví články batérie na energeticky efektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie na viac kôl.
O automatický výpočet spotreby batérie na kolo sa postará funkcia Track SOC a funkcia N Race zatiaľ umožní vodičovi upraviť si výdrž vozidla priamo na okruhu tak, aby mohol dosiahnuť čo najlepšie časy. Režim Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskom okruhu a režim Sprint naopak uprednostní pred výdržou viac maximálny výkon vozidla.
Súčasťou Hyundai IONIQ 5 N sa stal aj systém N R-MDPS, teda elektrický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Riadenie tak má byť priamejšie a vodičovi má poskytovať lepšiu spätnú väzbu.
Podobne je to aj pri práci s plynom, kde má N Pedal riešiť prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov tak, aby IONIQ 5 N ponúkal rovnako citlivé jazdné vlastnosti, ako model i20 N WRC. Táto softvérová funkcia má poskytovať okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. Energetická účinnosť tak poklesne, no rýchlosť prejazdu zákrutou sa vďaka nemu naopak zvýši.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
Premenou napokon prešla aj štruktúra základnej karosérie, ktorá dostala 42 dodatočných zváracích bodov a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu sú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA), aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Kvôli prirodzenej hmotnosti elektromobilu dostane IONIQ 5 N do výbavy doposiaľ najvýkonnejší brzdový systém, aký kedy Hyundai použil. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Ako primárny zdroj brzdnej sily slúži rekuperačný brzdový systém, zatiaľ čo v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu mechanické brzdy. Špeciálny brzdný režim N Brake Regen, ktorý ponúka brzdnú silu na úrovni 0,6 G, vytvorili inžinieri Hyundai N na legendárnom okruhu Nürburgring Nordschleife.
Komu by chýbal pri elektrickej jazde nejaký športový zvuk, spoľahnúť sa bude môcť na funkciu N Active Sound +, ktorý má generovať futuristický zvuk elektromobilu, ale aj zvuky motora a výfuku podobné spaľovákom. Prítomná tu bude dokonca aj funkcia N e-shift, ktorá simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) spaľovacích modelov N, aby mali vodiči za volantom elektromobilu pocit, že od neho dostávajú rovnaké množstvo spätnej väzby, ako od bežných spaľovákov.
Popri všetkých športových funkciách Hyundai nezabudol ani na spomínané každodenné jazdy a tak v interiéri nájdeme aj USB-C konektor, bezdrôtovú nabíjačku na smartfóny či držiaky na nápoje. Rovnako si z tradičných modelov IONIQ 5 N prepožičal aj dôraz na ochranu životného prostredia a tak mnoho súčastí jeho interiéru bude vyrábaných z BIO PET priadze z cukrovej trstiny, recyklovaných PET fliaš, BIO TPO z cukrovej trstiny a ekologicky spracovanej kože či pigmentovú farbu z recyklovaných pneunatík a recyklovaný poťah sedadiel poly Alcantara.