Hyundai odhalil dva nové vysoko-výkonné elektrické koncepty. Sú ukážkou toho, čo môžeme očakávať od budúcich modelov s označením N.
Len málo automobilliek dokázalo to, čo Hyundai za posledné roky. Prísť so svojou športovou prvotinou a hneď ju dostať medzi najlepšie predávané a hodnotené športové hatchbacky súčasnosti. Bola by teda veľká škoda, keby sa DNA modelov N, neprenieslo aj do nadchádzajúcich elektrických modelov. Koncept RN22e a N Vision 74 však naznačujú, že a nie je čoho obávať.
Hyundai RN 22e
Len pred pár dňami bol svetu predstavený nový Hyundai IONIQ 6. Elektromobil, ktorý už v základe pôsobí dynamicky a športovo. Divízia N mu však pridala agresívnejší predník nárazník so zabudovaným spojlerom, rozšírené prahy, mohutnejšie zadné blatníky a veľké krídlo. Auto teda pôsobí ako okruhový špeciál, pričom jazdiť by malo aj po bežných cestách.
Podobne ako IONIQ 5 a IONIQ 6, bude postavený na platforme E-GMP. Vďaka jej modularite, je možné na nej postaviť aj takto športovo ladené vozidlo. Konštrukcia auta bude ešte tuhšia ako v prípade bežného modelu a posadené bude o niekoľko milimetrov nižšie. Spolu s elektronicky ovládaním samosvorným diferenciálom, tak bude auto pripravené na naozaj ostrú jazdu.
O pohon sa stará dvojica elektromotorov, ktorých systémový výkon je približne 580 koní a 740 Nm. Batéria v podlahe má kapacitu 77,4 kWh a z 10 % na 80 % by sa mala nabiť za približne 18 minút. Rovnaké parametre ponúka aj základný IONIQ 6, takže môžeme očakávať, že technológia batérií bude veľmi podobná. Maximálna rýchlosť bude príjemných 250 km/h.
Hyundai N Vision 74
Ak ste si niekedy predstavovali, že ako by to asi vyzeralo, keby niekto vytvorí auto na štýl Cyberpunk, tento koncept by od toho nebol ďaleko. Hranaté retro tvary striedajú tie najmodernejšie technológie, čo spolu vytvára naozaj unikátny dizajn. Toto auto vzdáva hold konceptu Pony Coupe z roku 1974, od ktorého si zobralo mnohé exteriérové elementy.
Podobne ako RN22e je toto vozidlo inšpirované motoršportom. Svedčí o tom aj výrazný predný a zadný spojler, viac prvkov aktívnej aerodynamiky a tiež športový zadný difúzor.
Ešte zaujímavejší ako dizajn je však pohon. Celkový výkon systému je 670 koní a 900 Nm. V tomto prípade ide o kombináciu elektriny a vodíka. Auto poháňajú dva elektromotory umiestnené na zadnej náprave. Vďaka tomu bude vozidlo disponovať pokročilým torque vektoringom. V praxi to znamená, že krútiaci moment bude vždy presne na tom kolese, ktoré ho bude viac potrebovať a jazda bude tým pádom rýchlejšia a zábavnejšia.
Batéria bude mať kapacitu 62,4 kWh a niekoľko chladiacich systémov, ktoré by ju mali udržať na optimálnych teplotách aj počas dlhých hodín na okruhu. Vodíkový pohon priamo spolupracuje s tým elektrickým a vďaka jeho efektivite vie výrazne predĺžiť dojazd vozidla. Ten by sa mal pohybovať na úrovni 600 km a maximálna rýchlosť by mala byť 250 km/h.
Kedy a či sa tieto koncepty dostanú do produkcie zatiaľ nie je možné predpokladať. Ak by ste však chceli Hyundai N s elektrickým pohonom, nebudete musieť už dlho čakať. V roku 2023 totiž by mal totiž prísť na trh Hyundai IONIQ 5 N s výkonom až 580 koní.