Automobilová doprava dnes stojí zrejme na prahu najväčších zmien vo svojej histórii. Či už hovoríme o bezemisných pohonoch , alebo o autonómnej jazde, ktorá je komplexne naviazaná na umelú inteligenciu a pokročilé technológie mobilných komunikácií.
Úspešne zvládnuť tieto výzvy v celej šírke „frontovej línie“ je náročná úloha a môže byť nad sily aj významných producentov. Vznik rôznych aliancií preto dáva zmysel – pomôžu urýchliť vývoj, a nájsť priame cesty k praktickému nasadzovaniu nových technológií.
Kórejská automobilka Hyundai Motor Group preto oznámila v uplynulých dňoch uzatvorenie viacerých dôležitých partnerstiev, ktoré budú mať významný vplyv na vývoj automobilov v najbližšej budúcnosti.
Elektrina v každom prípade
Ak odložíme polemiku o výhodách a nevýhodách batériových vozidiel – elektromobilov, aj plug-in hybridov a vodíkových áut, ich spoločným menovateľom je elektromotor, ktorý auto poháňa. A ten má oproti spaľovacím motorom a súvisiacemu príslušenstvu toľko výhod, že diskusia je zbytočná.
Pseudoargument, že elektromotor je priveľmi jednoduchý, takže jeho výroba zníži zamestnanosť, nebudeme brať vážne. Oba hlavné smery mobility s nulovými emisiami sa nakoniec presadia zrejme súbežne a v oboch oblastiach je Hyundai aktívny.
Napriek tomu, že vo vývoji vodíkových automobilov prešiel Hyundai významnú cestu a na trh nedávno uviedol nový model poháňaný vodíkovými palivovými článkami, Hyundai Nexo FCV, oznámil nedávno uzatvorenie dohody s nemeckou automobilkou Audi, o čom sme vás informovali v samostatnom článku.
Druhý život akumulátorov
Je známe, že kapacita akumulátorov sa po absolvovaní veľkého množstva nabíjacích cyklov znižuje. Môže to mať nepríjemný dopad na znižujúci sa dojazd automobilu, ale takýto akumulátor ani po výmene nemusí smerovať na zošrotovanie.
K tomu smeruje aj dohoda medzi Hyundai Motor Group a fínskou spoločnosťou Wärtsilä. Tá je globálnym lídrom v oblasti smart technológií a energetickej recyklácie. Spolupráca je zameraná na využívanie akumulátorov z elektromobilov v zariadeniach na skladovanie elektrickej energie, čím sa zužitkujú takpovediac v novom živote.
Vstupom do projektu opätovného využívania akumulátorov Hyundai prezentuje svoje zameranie na vytváranie čistých technológií. Zámerom spolupráce je vytvorenie globálnej siete úložísk elektrickej energie. Je to dôležité hlavne v súvislosti s využívaním obnoviteľných zdrojov – slnka a vetra, ale stabilizácia rozvodných sietí má svoje potreby a problémy aj bez týchto nových výrobných kapacít.
Masová elektromobilita v blízkej budúcnosti vytvorí úplne nové nároky na rozvodné siete. Schopnosť skladovania obrovského množstva elektrickej energie bude v budúcnosti z dôvodu jej nerovnomerného odberu kľúčová.
Pre samojazdiace autá a umelú inteligenciu
Autopilot 5. úrovne sa bez umelej inteligencie nezaobíde, Hyundai má však s jej využitím širšie ambície. Spoločnosť plánuje umelú inteligenciu využívať v štyroch hlavných oblastiach – vo výrobe, maloobchode, ochrane životného prostredia a pri poskytovaní plynulej mobility.
Dohodu, zameranú na využívanie umelej inteligencie v automobiloch budúcnosti uzatvoril Hyundai s čínskym startupom DeepGlint. Od bohatých skúsenosti spoločnosti DeepGlint s implementovaním umelej inteligencie Hyundai očakáva prínosy pre vyšší komfort automobilov a, samozrejme, lepšie a bezpečnejšie autonómne riadenie.
V tejto oblasti vytvoril Hyundai ďalšiu kooperáciu, keď sa rozhodol investovať do spoločnosti Autotalks s centrálou v Izraeli, ktorá patrí k lídrom v danej problematike. Vývoj novej generácie komunikačných čipov, ktoré tvoria základ technológie V2X, otvára cestu k bezpečným a pohodlným automobilom (blízkej) budúcnosti.