Honda získala patent na nový bezpečnostný systém airbagov pre motocyklistov. Ten sa pri náraze alebo páde okamžite nafúkne, ovinie okolo trupu jazdca a oddelí sa od motorky, aby chránil jazdca, aj keď padá na zem.
Ide o ďalší príspevok k zvýšeniu ochrany zdravia motocyklistov. Každému je totiž jasné, že len prilba a zapnuté svetlá zďaleka nestačia na to, aby nedochádzalo k vážnym úrazom. Honda je pritom v tejto oblasti priekopníkom, už v roku 2006 predstavila svoj prvý motocyklový airbag.
Koncern začal s výskumom a vývojom airbagov pre motocykle už v roku 1990. V roku 1996 bol na model Gold Wing nainštalovaný airbagový systém so senzormi a spustil sa program nárazových testov určených na posúdenie účinnosti motocyklových airbagov. Aj teraz je zrejme tento model jediný sériovo vyrábaný motocykel so zabudovaným airbagom.
Vývoj sa dnes totiž zameriava skôr na kvalitnú jazdeckú výbavu, do ktorej sa okrem pasívnej ochrany dá zabudovať aj airbag. Honda je však stále presvedčená, že najlepšou ochranou je airbag, ktorý je na motorke, pretože ak si ho motorkár neoblečie, má oveľa menšiu ochranu v prípade kolízie. Nové riešenie ponúkne za relatívne nízke náklady airbagovú ochranu zabudovanú priamo do motocykla. O čo ide?
Najnovší patent ukazuje zaujímavý smer. Systém má fungovať ako airbag umiestnený vo výbave jazdca. Má to nesporné výhody, pretože motocyklista pri nehode zákonite padá z motorky a zabudovaný airbag sa míňa účinkom. Jazdca dokáže ochrániť len vtedy, ak je nafúknutý airbag počas nehody medzi ním a prekážkou, ktorá ho môže zraniť. Patentové riešenie je síce umiestnené na tele motorky, ale pri náraze vystrelí a balón sa doslova ovinie okolo jazdca. Následne sa oddelí od motorky a ostáva na motocyklistovi.
Honda podala na nový systém viacero patentových prihlášok, ktoré ukazujú množstvo rôznych dizajnov, všetky však majú rovnaké vlastnosti. Nosné sú dve verzie. Prvotná umiestňuje airbag a jeho „nafukovač“ v prednej časti sedadla motorky. V prípade nehody vystrelí smerom nahor medzi nohy jazdca. Jeho tvar je navrhnutý tak, aby ovinul trup, alebo ramená.
Druhá verzia (na obrázku dole) využíva airbag umiestnený v zadnej časti sedadla. Je teda tesne za jazdcom. Pri náraze sa ovinie dopredu, prechádza popod paže a opäť chráni najmä hrudník. Druhá časť airbagu ochraňuje chrbát. Výhoda tohto riešenia je ochrana zadnej časti tela, ako i to, že nevystreľuje pomedzi nohy. Nevýhodou je, že riešenie nepočíta so spolujazdcom.
V prípade Hondy ide o patentové riešenie, ktoré má ešte ďaleko k produkčnej verzii airbagu. Na trhu nájdete napríklad výbavu od spoločnosti Alpinestars, či nohavice Cordura od francúzskej firmy CX Air Dynamics. Ide o textilné nohavice, v ktorých je zabudovaný airbag. Švédsky startup Mo’Cycle prednedávnom predstavil Airbag Jeans. Na prvý pohľad vyzerajú ako klasické rifle s veľkými vreckami po stranách, ale aj tie dokážu v prípade nehody ochrániť. Viac informácií o týchto dvoch riešeniach nájdete v našom článku.