- #Bezpečnosť na internete
- 3 min.
- 21.8.2023
Google spustil Centrum transparentnosti. Čo to je a prečo by vás malo zaujímať?
Google má vo svojom portfóliu desiatky služieb, na ktoré sa viažu rozdielne podmienky používania či nástroje na nahlasovanie škodlivého obsahu. Hoci sa chce pýšiť transparentnosťou, nájsť tieto webové stránky a vyznať sa v ich obsahu bolo doposiaľ poriadne náročné.
Spoločnosť preto spustila tzv. Centrum transparentnosti, kde tento typ obsahu pre všetky svoje služby zhromažďuje, aj v slovenčine.
Podmienky používania služieb, správy o transparentnosti či dlhšie texty, v ktorých by Google vysvetľoval svoje dôvody, prečo v rámci svojich služieb nastavil také a onaké pravidlá, boli doposiaľ publikované v článkoch podpory jednotlivých služieb.
Nové Centrum transparentnosti tento obsah, ktorý vznikal po dobu posledných 10 rokov, združuje na jednej webovej stránke, ktorá je prehľadná a používateľsky prívetivá. Keďže Google mal už tieto jednotlivé texty na samostatných stránkach lokalizované do rôznych jazykov, o zmieňovaných témach v novom webovom centre nájdete články aj po slovensky.
Stránka konkrétne obsahuje procesy tvorby politík Google, zásady rozdelené podľa produktov a služieb, nástroje na podávanie správ a odvolania, správy o transparentnosti či princípy Google pre ochranu súkromia a využívanie umelej inteligencie v jeho produktoch.
Používatelia tak môžu prostredníctvom centra spoznať dôvody, prečo Google robí niektoré veci tak, ako ich robí. Napríklad, v časti o Vyhľadávaní Google spoločnosť vysvetľuje, aký postoj a postup má pre zmanipulované médiá, lekársky obsah či nenávistný obsah, ktorý sa často šíri spolu s nepravdivými správami.
Google v centre uvádza, že len v roku 2022 zo svojej platformy Google Ads odstránil 5,2 miliárd neprípustných reklám, obmedzil 4,3 miliardy reklám a zastavil 6,7 milióna reklamných účtov. Z platformy YouTube len v prvej polovici roka 2022 odstránil 11 miliónov videí, ktoré porušovali pokyny komunity a v druhej polovici roka 2022 z výsledkov vyhľadávania Google odstránil viac ako 437-tisíc adries URL nahlásených pre výskyt obsahu súvisiaceho so sexuálnym zneužívaním detí (CSAM).
Jednoduchšie vďaka novému centru transparentnosti bude nahlasovanie takéhoto (ale aj iným spôsobom) problematického obsahu. Vďaka stránke pre nahlasovanie nevhodného obsahu je možné rýchlo nájsť správny nástroj pre nahlasovanie, podľa toho, či sa jedná o obsah šírený prostredníctvom Google Ads, Nákupy Google, YouTube, Google Play, Vyhľadávanie alebo Mapy Google.
Prvý dojem z novej webovej stránky je, akoby sa Google vracal ku svojmu dnes už takmer zabudnutému (a oficiálne už nepoužívanému) mottu „Don’t be evil“. Na druhej strane je však z pragmatického hľadiska taktiež možné, že Google týmto krokom iba nadbieha legislatíve EÚ či USA, ktorá môže časom prevádzku podobných stránok vyžadovať od všetkých spoločností.