Gmail je nepochybne skvelá služba, ktorú využívajú milióny používateľov. No nebol by to Google, aby to nevyužil vo svoj prospech a nejaký ten dolár na nás nezarobil.
Google roky zhromažďuje údaje o našich nákupoch. Údaje si pohodlne nájde v našich e-mailoch z Gmailu. Spoločnosť má tak prehľad čo nakupujeme nielen cez ich prehliadač, ale aj inde, odkiaľ zvyčajne chodí doklad na e-mail.
Ako paradox sa v tomto kontexte javia slová, ktoré pre New York Times napísal generálny riaditeľ Google Sundar Pichai: „súkromie nemôže byť luxusný tovar“.
Na stránke s názvom Nákupy si môžete pozrieť zoznam položiek, ktoré ste si nakúpili. Redaktor CNBC si takto našiel množstvo vecí, ktoré si objednal od roku 2012. Všetky nákupy boli samozrejme realizované cez online služby alebo ich aplikácie (Amazon, DoorDash, Seamless alebo Macy).
Hovorca Googlu to pre CNBC vysvetlil takto: „Aby sme vám uľahčili zobrazenie a sledovanie vašich nákupov, rezervácií a odberov na jednom mieste, vytvorili sme súkromnú destináciu, ktorú môžete vidieť iba vy. Tieto informácie môžete kedykoľvek odstrániť. Nepoužívame žiadne informácie z vašich správ služby Gmail na zobrazovanie reklám, ktoré obsahujú e-mailové potvrdenia a potvrdenia uvedené na stránke Nákup.“
Napriek tomu neexistuje ľahký spôsob, ako odstrániť tieto položky. Jediným stopercentným riešením je totiž vymazať poštu a archivované správy z Gmailu. Lenže tie si ľudia odkladajú kvôli záruke, daňovému dokladu či prehľadu o výdavkoch.
Na stránke Nákupy je uvedené, že tieto informácie vidíme iba my, no tiež je tam napísané, že „Informácie o vašich objednávkach môžu byť uložené spolu s aktivitou v ďalších službách Googlu. Môžete si ich zobraziť a odstrániť na stránke Moja aktivita.“
Google tvrdí, že ich Gmail nevyužíva na zobrazovanie reklám a opakuje, nepredáva naše osobné údaje, ktoré obsahujú informácie o službe Gmail a jeho účte Google. Z akého dôvodu to teda firma ukladá na stránku, ktorú takmer nikto nepozná a roky archivuje nie je jasné. Vysvetlenie, že Google sa nám takto snaží zjednodušiť nastavenia je zaujímavé, ale nelogické.
O tom, že Google žije vďaka nám, dobre vieme. Napriek tomu nás vždy nemilo prekvapí ďalšia informácia o tom, na čom všetkom dokáže ešte zarobiť. Bolo by to však príliš krásne, aby nám niekto poskytoval špičkové služby bez toho, aby sme za to museli platiť. Pretože nič také, ako obed zadarmo jednoducho neexistuje.