Reklama

Goldhofer podporuje elektromobilitu v lietaní trochu inak

Zdroj | Goldhofer
Juraj Procházka
Zdroj | Goldhofer
Zdroj | Goldhofer

Ťažké lietadlá môžu predbežne na elektromobilitu zabudnúť, ale nie tak úplne. Na mníchovskom letisku sa budú čoskoro pohybovať bez emisií a to vďaka nemeckej spoločnosti Goldhofer, ktorá sa okrem iného zaoberá pozemnou podporou lietadiel na letiskách. Spoločnosť EFM GmbH, ktorá sa špecializuje na zoraďovanie lietadiel, ich odmrazovanie a klimatizáciu totiž objednala od firmy Goldhofer 14 plne elektrických ťahačov lietadiel »PHOENIX« E pre mníchovské letisko. Tieto elektrické ťahače sú dimenzované na ťahanie lietadiel so vzletovou hmotnosťou až 352 ton pri rýchlostiach do 32 km/h.

Pozrite si

Na Slovensku budú lietať tiché elektrické lietadlá Pipistrel

Častým návštevníkom letiska v nemeckom Mníchove sa teda bude čoskoro dýchať o niečo ľahšie, aj keď dodávka bude kompletná až v roku 2028. Spoločnosť EFM GmbH, ktorá zadala objednávku na elektrické ťahače Goldhofer »PHOENIX« E, sa špecializuje na zoraďovanie lietadiel, odmrazovanie a klimatizáciu a v posledných rokoch sa stala priekopníkom v oblasti bezemisných letiskových pozemných manipulačných zariadení (ground handling equipment, GHE).

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Goldhofer

S tímom viac ako 150 operatívnych zamestnancov premiestňuje EFM viac ako 200 000 lietadiel a každoročne vykoná až 15 000 odmrazovacích operácií podľa najvyšších štandardov kvality a udržateľnosti.

Goldhofer »PHOENIX« E je technologicky sofistikovaný stroj. S radom konfigurácií batérií a výkonným systémom pohonu poskytuje okamžitú dostupnosť krútiaceho momentu, ktorý je nevyhnutný pre presné a efektívne zoraďovanie lietadiel. Technológia batérií použitá v »PHOENIX« E je navrhnutá pre dlhú životnosť a vysokú cyklickú stabilitu. To znamená, že batérie si zachovávajú vysokú úroveň nominálnej kapacity aj po mnohých nabíjacích cykloch.

Zdroj | Goldhofer

Konkrétne parametre batérií, ani údaje o ich životnosti výrobca neuvádza. Elektrifikované ťahače sú však pre použitie na letiskách ideálne. Pohybujú sa na krátkych trasách počas krátkych intervalov, takže ich dojazd nie je rozhodujúci. Na druhej strane však musia vyvinúť vysoký výkon, keďže ťahajú ťažké lietadlá.

Aktívny systém tepelného manažmentu Goldhofer, ktorý je súčasťou modelu »PHOENIX« E, optimalizuje spotrebu energie a maximalizuje dojazd s rekuperáciou energie v procese regeneratívneho brzdenia. »PHOENIX« E vyniká z hľadiska účinnosti a minimalizovaných prevádzkových nákladov. Je tiež vybavený telemetrickým systémom »LINK«, ktorý zabezpečuje nepretržité monitorovanie systémov vozidla a uľahčuje preventívne opatrenia údržby.

Pozrite si

Joby demonštrovala vodíkovo-elektrický eVTOL s doletom viac ako 840 kilometrov

Robustná konštrukcia ťahača »PHOENIX« E je zárukou vynikajúcej spoľahlivosti aj v náročných podmienkach letiskového prostredia. S intuitívnym užívateľským rozhraním a ergonomickým dizajnom spája »PHOENIX« E pokročilú technológiu s jednoduchou manipuláciou.

Keďže dopyt po fosílnych palivách v cestnej doprave postupne klesá, letiská a letecké spoločnosti, ktoré sú údajne historicky zodpovedné približne za 4 % globálneho otepľovania Zeme, produkujú relatívne čoraz vyšší podiel emisií skleníkových plynov. Udržateľné letecké palivo (SAF) z recyklovaného oleja a biozložiek tento problém asi nevyrieši. Elektrifikácia, a to aj pri manipulácií s lietadlami na letiskách, môže naopak prispieť k zlepšeniu tejto bilancie.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.