Reklama

General Motors expanduje aj vďaka vodíku a elektromobilite

Zdroj | Wikipedia
Juraj Procházka
Zdroj | Wikipedia
Zdroj | Wikipedia

Elektromobil síce potrebuje podstatne menej súčiastok, ako auto so spaľovacím motorom, ale napriek jednoduchšej konštrukcii nebude prechod na elektromobilitu znamenať stratu pracovných miest. Dokazuje to aj situácia v americkej automobilke General Motors (GM).

Nakoniec, vo výrobe automobilov je už dnes množstvo pracovných úkonov automatizovaných a robotizovaných, bez ohľadu na typ pohonnej jednotky.

V General Motors momentálne vzniklo viac ako 8 000 nových technických pracovných miest a automobilka ich plánuje obsadiť náborom nových pracovníkov v priebehu tohto roku. Napomáha tomu aj diverzifikácia výroby, pretože GM po vzore Tesly pozerá aj po iných odvetviach, mimo automobilového biznisu.

Pozrite si

Spoločnosť General Motors ukázala elektrický K5 Blazer-E pôvodne z roku 1977

Automobilka hľadá softvérových, počítačových, strojných a elektrotechnických inžinierov, vrátane odborníkov na batérie, ale aj špecialistov na kybernetickú bezpečnosť a ďalších.

Zdroj | GM

GM vyhlásil, že rozširuje vývojárske tímy, ktoré pracujú na softvéri pre vozidlá, konštruujú vodíkové palivové články pre iné ako automobilové použitie a vyvíjajú nové konštrukcie batérií.

General Motors sa snaží rozšíriť svoj záber o podniky mimo predaja automobilov. Spolupracuje s partnermi na vývoji lokomotív, lietadiel a elektrických generátorov s vodíkovými palivovými článkami. V oblasti vodíka vznikla už pred pár rokmi spolupráca s Hondou a s japonskou automobilkou GM spolupracuje aj v oblasti technológie batérií a platforiem vozidiel.

Zdroj | CNET

Zároveň GM oznámil investíciu 7 miliárd dolárov v súvislosti s vývojom elektromobility. Expanziu automobilky sprevádza nárast zamestnancov. Ich počet sa od roku 2020 zvýšil celosvetovo o 21 000 technických pozícií. Tomu predchádzal v roku 2019 „chirurgický zákrok“ pri ktorom GM v rámci reštrukturalizácie prepustil asi 8 000 „bielych golierov“. Tento radikálny rez prispel k zvýšeniu zisku o 2,5 miliardy dolárov.

Zdroj | Honda/GM

Takže na jednej strane  áno – elektromobilita môže priniesť aj prepúšťanie, ale zároveň vytvára nové pozície s inou špecializáciou, pričom celková bilancia zamestnanosti je kladná. Ako sa hovorí v sci-fi klasike „Atlas mrakov“: „Jedny dvere sa zatvárajú, iné zas otvárajú.“ Viac investícií má smerovať do autonómnych systémov riadenia a elektrických vozidiel. Väčšina prepustených ľudí pracovala na komponentoch pre spaľovacie motory.

Pozrite si

Honda a General Motors spojili sily pre vodíkový pohon

Tento typ technickej kvalifikácie prestáva byť u výrobcov áut atraktívny, o to viac žiadaní sú aj tu IT špecialisti a softvéroví inžinieri. Niet sa čo čudovať, pretože autonómne autá predstavujú skutočnú programátorskú výzvu, vrátane práce na aplikácii umelej inteligencie.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.