Elektromobil síce potrebuje podstatne menej súčiastok, ako auto so spaľovacím motorom, ale napriek jednoduchšej konštrukcii nebude prechod na elektromobilitu znamenať stratu pracovných miest. Dokazuje to aj situácia v americkej automobilke General Motors (GM).
Nakoniec, vo výrobe automobilov je už dnes množstvo pracovných úkonov automatizovaných a robotizovaných, bez ohľadu na typ pohonnej jednotky.
V General Motors momentálne vzniklo viac ako 8 000 nových technických pracovných miest a automobilka ich plánuje obsadiť náborom nových pracovníkov v priebehu tohto roku. Napomáha tomu aj diverzifikácia výroby, pretože GM po vzore Tesly pozerá aj po iných odvetviach, mimo automobilového biznisu.
Automobilka hľadá softvérových, počítačových, strojných a elektrotechnických inžinierov, vrátane odborníkov na batérie, ale aj špecialistov na kybernetickú bezpečnosť a ďalších.
GM vyhlásil, že rozširuje vývojárske tímy, ktoré pracujú na softvéri pre vozidlá, konštruujú vodíkové palivové články pre iné ako automobilové použitie a vyvíjajú nové konštrukcie batérií.
General Motors sa snaží rozšíriť svoj záber o podniky mimo predaja automobilov. Spolupracuje s partnermi na vývoji lokomotív, lietadiel a elektrických generátorov s vodíkovými palivovými článkami. V oblasti vodíka vznikla už pred pár rokmi spolupráca s Hondou a s japonskou automobilkou GM spolupracuje aj v oblasti technológie batérií a platforiem vozidiel.
Zároveň GM oznámil investíciu 7 miliárd dolárov v súvislosti s vývojom elektromobility. Expanziu automobilky sprevádza nárast zamestnancov. Ich počet sa od roku 2020 zvýšil celosvetovo o 21 000 technických pozícií. Tomu predchádzal v roku 2019 „chirurgický zákrok“ pri ktorom GM v rámci reštrukturalizácie prepustil asi 8 000 „bielych golierov“. Tento radikálny rez prispel k zvýšeniu zisku o 2,5 miliardy dolárov.
Takže na jednej strane áno – elektromobilita môže priniesť aj prepúšťanie, ale zároveň vytvára nové pozície s inou špecializáciou, pričom celková bilancia zamestnanosti je kladná. Ako sa hovorí v sci-fi klasike „Atlas mrakov“: „Jedny dvere sa zatvárajú, iné zas otvárajú.“ Viac investícií má smerovať do autonómnych systémov riadenia a elektrických vozidiel. Väčšina prepustených ľudí pracovala na komponentoch pre spaľovacie motory.
Tento typ technickej kvalifikácie prestáva byť u výrobcov áut atraktívny, o to viac žiadaní sú aj tu IT špecialisti a softvéroví inžinieri. Niet sa čo čudovať, pretože autonómne autá predstavujú skutočnú programátorskú výzvu, vrátane práce na aplikácii umelej inteligencie.