„Umožňujeme elektrickým vozidlám nabíjať sa tak rýchlo, ako pri tankovaní paliva do nádrže“. S takýmto odvážnym tvrdením prichádza kanadská spoločnosť GBatteries, ktorá sľubuje revolúciu v nabíjaní batérií.
V hre pritom nie sú (ako obvykle) „zázračné“ batérie s novým chemickým zložením, ktoré fungujú v laboratóriách a slúžia ako téma vedeckých článkov v odborných časopisoch, ale v realite by ste ich hľadali márne. Naopak, firma tvrdí, že ich technológia funguje s existujúcimi lítiovými batériami. To si už zaslúži pozornosť.
Patentovaný nápad
Startup, ktorý má na konte už desať patentov súvisiacich s rýchlym nabíjaním, vyvinul prvý prototyp rýchlonabíjacieho systému v septembri 2016. V auguste 2018 úspešne otestoval rýchlonabíjanie batérie elektromobilu a na tohtoročnom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2019 demonštroval svoj nabíjací systém so zostavou komerčných batérií.
Poviete si, čo je na tom také prevratné? Veď výkonné rýchlonabíjačky má už viacero firiem, vrátane Tesly, či Porsche a rozvodné spoločnosti a ďalšie subjekty už budujú celé siete takýchto staníc.
Dve stanice Tesla Supercharger máme aj na Slovensku a koncom roku otvorila ZSE na čerpacej stanici na R1 pri Budči v okrese Zvolen aj prvú ultra rýchlu nabíjaciu stanicu.
Aj tu sa však diabol skrýva v detaile, pretože najvýkonnejšie nabíjačky s bežnými elektromobilmi nevyužijete. S extrémnym nabíjacím výkonom by ste ich batérie zničili.
GBatteries to napriek tomu dokáže. Ich patentovaný systém využíva umelú inteligenciu (UI) na optimalizáciu nabíjacích procesov v elektrických vozidlách a špeciálne elektronické obvody.
„Väčšina spoločností sa zameriava na vývoj novej chémie, alebo materiálov, aby sa zlepšila rýchlosť nabíjania batérií. Vývoj nových materiálov je však náročný a zvyšovanie produkcie pre potreby automobiliek vyžaduje miliardy dolárov“, uviedol letecký inžinier Kostya Khomutov, jeden zo spoluzakladateľov GBatteries.
Funguje s bežnými Li-ion batériami
Väčšina nabíjačiek používa pomerne primitívne systémy na dobíjanie batérií. Rôzne faktory – vrátane teploty – môžu nabíjanie spomaliť, alebo dokonca zastaviť. Riešenie GBatteries to eliminuje nastavením špecifického modelu nabíjania, ktorý „spomaľuje“ a „zrýchľuje“ nabíjanie podľa potreby. Umožňuje tak optimalizovať proces nabíjania, ktoré je potom oveľa rýchlejšie.
„Naša technológia je kombináciou softvérových algoritmov UI a elektroniky, ktorá pracuje s batériami Li-ion, ktoré už boli overené, testované a sú produkované výrobcami batérií“, uvádza sa v stanovisku firmy. GBatteries už získala kapitál od spoločností ako Airbus Ventures, Initialized Capital, Plug and Play a SV Angel.
Firma vyvinula inteligentnú technológiu správy batérií ActiveBMS, ktorá zlepšuje životnosť Li-ion batérií a zvyšuje aj rýchlosť nabíjania bez toho, aby bolo nutné zmeniť ich chémiu, alebo výrobný proces.
Kanadský startup sľubuje, že dokáže za 5 minút nabiť do batérií energiu na dojazd 190 km. Elektromobil s kapacitou batérie 60 kWh ako Opel Ampera-e, Nissan Leaf e+ (62 kWh) alebo Hyundai Kona Elektro a Kia e-Niro s kapacitou 64 kWh by sa tak dobili za päť minút na polovičnú, alebo za 10 minút na plnú kapacitu.
Technológia pracuje s lítium-iónovými batériami, ktoré sú bežne dostupné a používa existujúcu infraštruktúru rýchlonabíjacích staníc prostredníctvom patentovaného samostatného adaptéra. Ten sa pripojí do nabíjacieho portu automobilu.
Otázniky zostávajú
Na nabíjanie elektromobilu s novou technológiou má stačiť pripojiť do jeho nabíjacieho portu tento špeciálny adaptér a potom ho nabíjať z bežnej rýchlonabíjačky. Ale také jednoduché to nebude. Nabitie batérie 60 kWh za deklarovaných desať minút by si vyžiadalo trvalý nabíjací výkon 360 kW.
Taký z bežných rýchlonabíjacích staníc nedostanete. Súčasný Tesla Supercharger dodá maximálne 120 kW a nestíhala by ani rýchlonabíjačka Ionity, alebo NEXT-E, akú spustili pri Budči – obidve s výkonom 350 kW.
Aj pri súčasných rýchlostiach nabíjania sa v článkoch generuje veľa tepla, ktoré sa musí rozptýliť. Teplota je dôležitým faktorom pri aktuálnom nabíjacom výkone, aby nedošlo k nevratných reakciám počas nabíjania. Častým rýchlonabíjaním sa napriek súčasným opatreniam chémia buniek zhoršuje a maximálna kapacita batérie klesá.
GBatteries sľubuje, že jeho technológia dokáže kontrolovať tieto chemické reakcie v bunke, ale firma neodhalila, ako to dosiahne. Nie je preto jasné, či je ich technológia ochrany buniek účinnejšia ako mechanizmy ochrany batérií vyvinuté výrobcami elektromobilov. Dúfajme, že áno.