Reklama

Francúzske parkoviská budú mať povinne solárne panely

Zdroj | Tesla
Juraj Procházka
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Francúzsko, ktoré sa do značnej miery spolieha na jadrovú energiu, bolo v roku 2020 jedinou krajinou EÚ, ktorá nesplnila svoje záväzky v oblasti rozvoja obnoviteľnej energie.

To sa ale má v najbližších rokoch zmeniť. Francúzsky senát totiž schválil návrh zákona, ktorý zavedie povinnosť pokryť solárnymi panelmi parkoviská s viac ako 80-timi parkovacími miestami.

Parkoviská s 80 až 400 miestami budú musieť od júla 2023 splniť túto povinnosť do piatich rokov, väčšie parkoviská budú mať čas iba tri roky.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Solárne strechy Tesla sa postupne presadzujú. Pomôže im aj zvýšený výkon

Solárne panely budú musieť pokryť minimálne polovicu plochy parkoviska a zámer cieli hlavne na parkoviská mimo diaľnic a hlavných ciest. Vláda dúfa, že realizáciou plánu fotovoltaických parkovísk sa vytvorí celková kapacita solárnych elektrární s výkonom až 11 gigawattov. To je zhruba výkon 23 blokov jadrových reaktorov VVER 440, aké sú použité napríklad v JE Mochovce.

Zdroj | Tesla

Otázka je, ako sa podarí projekt uvádzať do praxe, pretože už dnes sú stanovené viaceré výnimky, kde solárne panely povinné nebudú. Povinnosti sa vyhnú parkoviská pre nákladné autá a tie, ktorých plocha je aspoň spolovice tienená stromami. Výnimku budú mať aj parkoviská, ktoré majú „technické, bezpečnostné, architektonické, dedičské a environmentálne obmedzenia, alebo ak inštaláciu panelov nemožno splniť za ekonomicky prijateľných podmienok“. Do takto voľne definovaných výnimiek sa zmestí takmer čokoľvek.

Solárne parkoviská pritom vôbec nie sú zlý nápad. Obrovské asfaltové plochy vedľa hypermarketov a inde predstavujú ekologicky značne nevhodné prostredie. Solárne panely by tento environmentálny dlh mohli do veľkej miery znížiť, pričom by nezaberali poľnohospodársku pôdu a v letných mesiacoch by navyše vhodne tienili zaparkované autá.

Zdroj | Xinhua/Zhang Cheng

Podobné projekty sa zatiaľ objavujú len sporadicky, ale príklady existujú. Jedným z najväčších je parkovisko pri známej ZOO Pairi Daiza v belgickej obci Brugelette so 7 000 parkovacími miestami, ktorých 70 % pokrývajú fotovoltaické panely. Zhruba 62 000 solárnych panelov na tomto parkovisku generuje v špičke výkon až 20 MW. To je oveľa viac, než potrebuje samotná ZOO.

Zaujímavá referencia však vzniká aj vo Francúzsku. Solárne parkovisko s výkonom 17 MW buduje Disneyland v Paríži (obr. nižšie).

Zdroj | Disneyland

Francúzska vláda sa pri podpore obnoviteľných zdrojov neobmedzí len na parkoviská. Vláda uvažuje aj o výstavbe veľkých solárnych fariem na voľných pozemkoch vedľa diaľnic, železníc a poľnohospodárskych oblastí. Železničný dopravca SNCF tiež plánuje do roku 2030 nainštalovať viac ako milión štvorcových metrov solárnych panelov, ktorých energetická produkcia by mohla pokryť možno až štvrtinu jeho spotreby.

Pozrite si

Solárny strom SolarBotanic, ako budúcnosť nabíjania elektromobilov?

Krajina Galského kohúta chce v budúcom období zvýšiť produkciu elektriny zo slnka desaťnásobne na viac ako 100 GW, takže parkoviská pokryjú len zlomok tejto kapacity. Okrem toho chce Francúzsko masívne investovať aj do veterných elektrární, čo je oblasť, v ktorej oproti svojmu susedovi za kanálom La Manche výrazne zaostáva. Plánovaných 50 pobrežných veterných fariem s celkovým výkonom 40 GW by mohlo túto bilanciu podstatne vylepšiť.

Hoci dnes Francúzsko produkuje z obnoviteľných zdrojov len okolo 25% elektrickej energie, vďaka veľkému počtu jadrových reaktorov nie je zďaleka také závislé na fosílnych palivách, ako iné krajiny EÚ. Po realizácii plánovaných solárnych a veterných zdrojov bude táto odkázanosť na ropu, plyn, prípadne uhlie, ešte podstatne nižšia.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.