Reklama

Ford Bronco je nemilosrdný tank s dobrým srdiečkom [test]

Marek Šimunek

Ako malý chlapec som vždy túžil potom, aby som si ako veľký mohol kúpiť poriadnu americkú legendu. Ford Bronco presne takou legendou je a ponúkne v Európe niečo, čo sa len tak nevidí.

Presne tak, nové Bronco vychádza z toho pôvodného, ktorý sa vyrábal ešte v roku 1965 a podobne, ako vtedy, ani v prípade toho nového sa nejedná o auto, s ktorým len tak zapadnete v dave. Pripravte sa teda na poriadnu dávku pohľadov.

Keď prvýkrát uvidíte nový Ford Bronco naživo, určite si hneď uvedomíte, že toto nie je žiadny drobček, ktorý ledva zvládne menšie stúpanie po nespevnenej ceste na vašu chatu. Bronco totiž je plnokrvným offroad tankom, akých je bohužiaľ na našom trhu stále menej. Snáď jedinou skutočnou konkurenciou mu je nedávno testovaný Jeep Wrangler.

Obsah pokračuje pod reklamou

Je teda hneď jasné, že toto auto nebude určené pre každého, ale jeho majitelia budú patriť do špecifickej skupiny. Každý, alebo skôr väčšina ľudí, ktorí sa o autá zaujímajú sa však za novým Fordom Bronco otočia. Naozaj si nepamätám, kedy naposledy som zažil takú veľkú dávku pohľadov okolia pri testovaní nejakého auta. Každopádne si môžete byť istí, že toto auto naozaj nebude žiadna masovka.

Na našom trhu sa Ford Bronco predáva v dvoch verziách. Tá civilnejšia nesie označenie Outer Banks a tá určená do nehostinného prostredia blata, nespevnených ciest a kamenistého terénu nesie prívlastok Badlands. Práve tú sme aj testovali. Vyznačuje sa takými prvkami, ako je napríklad oceľový predný nárazník s ťažnými okami, offoadové pneumatiky, alebo doplnková výbava v interiéri, ku ktorej sa ešte dostaneme.

Už na prvý pohľad je však jasné, že toto je auto, ktoré je stvorené do terénu a tam sa aj cíti najlepšie. Obrovská karoséria položená na rebrinovom ráme, minimálne previsy karosérie vpredu aj vzadu. Rovnako, ako náhradné koleso umiestnené na zadných dverách, ktoré sa otvárajú do boku. Ozrutné pneumatiky, ktoré by v pohode obul akýkoľvek malotraktor a vyzeral by úplne v pohode sú predzvesťou, že pre toto auto sa bude neprejazdný terén hľadať ťažko.

Pozrite si

Jeep Wrangler Rubicon 4xe je vám zbytočný, no aj tak ho chcete!

Takou drobnosťou spojenia toho minulého a toho moderného sú drobnosti, ako je napríklad LED osvetlenie. Ikonické denné svietenie v tvare kruhu v prednej časti a úzke LED svetlá v tej zadnej sú niečím, čo vám hneď povie, že to, na čo sa pozeráte je nový Ford Bronco. Ak by ste to však stále nevedeli a pritom už máte za sebou prvý stupeň základnej školy, tak vám to prezradí obrovský nápis Bronco na prednej maske.

Mne osobne sa táto kombinácia veľmi pozdáva, je to niečo, ako keď vidíte nejaký oldtimer doplnený o nové prvky. Bronco je proste autom, ktoré si na cestách len tak nezameníte s niečim iným. A aj keď pravdepodobne poriadny terén, ktorý by skúšal jeho limity budú budúci majitelia vyhľadávať ťažšie, je práve Ford Bronco dokonalým spôsobom, ako sa odlíšiť.

Pri nastupovaní si precvičíte všetky šľachy a zvýšite svoju ohybnosť rapídnym spôsobom. Nečakajú vás totiž žiadne našlapovacie prahy a podobné vecičky, takže sa poriadne chytíte madiel, ktorých je našťastie dostatok a šup dnu. Rovnakú rozcvičku zažijete, ak sa sa rozhodnete Bronco odstrojiť. Áno, čítate správne, Ford Bronco môžete doslova vyzliecť.

Na zoznámenie mu viete odstrániť strechu nad vodičom a spolujazdcom pomerne jednoducho. Navyše ju hravo umiestnite aj v batožinovom priestore. Keď si trúfnete, odložíte aj diel nad cestujúcimi vzadu. Ale úplní frajeri dajú dole aj časť nad batožinovým priestorom a dvere. To si potom užijete Safari aj niekde v podunajskej nížine. Priznám sa, že ja som ostal pri prvom kroku a to aj napriek tomu, že v kufri nájdete náradie potrebné na túto rozcvičku.

Ak otvoríte prednú kapotu, nájdete tam malý zázrak spoza veľkej mláky. Dva celá sedem litrový šesťvalec do „V“, ktorý síce nesie označenie Ecoboost, ale jediným eco riešením v jeho prípade je tlačidlo štart&stop, ktoré je našťastie veľmi pohodlne prístupné a vždy po naštartovaní ho okamžite stlačte. To len preto, aby vám na križovatke robil spoločnosť ten nádherný zvuk, ktorým Bronco disponuje.

To bublanie je jednoducho návykové! Navyše motor sám si zaslúži ozaj veľkú pochvalu. Samozrejme je smädnejší, ako väčšina áut, ktoré aktuálne nájdete na cestách, ale smelo sa budete pohybovať pod hranicou 13 litrov na sto. Jeho chod je však neskutočne plynulý až sametový a neprekazí ho ani 10 stupňový automat, ktorý občas vie zavibrovať. Navyše pri rozbehu sa budete pri 10-tich stupňoch cítiť minimálne ako kamionista, alebo skôr herec známeho autíčkárskeho filmu, kde majú autá bez problémov aj 16 stupňové prevodovky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak si potrpíte na čísla a slová vám hovoria menej, tak vedzte, že Bronco má motor, ktorý disponuje výkonom nádherných 246 kW (335 k) a na zadnú nápravu, teda za predpokladu, že nezapnete tú prednú posiela krútiaci moment 563 Nm. Samozrejme, že prednú nápravu zapnete úplne jednoducho vďaka systému GOAT (jazda akýmkoľvek terénom). Ak by vám ani to nestačilo, tak nechýbajú uzávierky diferenciálov, redukovaný prevod a dokonca aj odpojenie predného stabilizátoru. A to sú už potom zážitky, ktoré vám nedopraje len tak hocijaké auto.

Jazda s Fordom Bronco je doslova zážitkom. Normálne som rozmýšľal nad biznis plánom, že budem vyberať vstupné za prevezenia sa v tomto tanku. Väčšina ciest je pre neho doslova malá a budete potrebovať pár kilometrov, aby ste precítili tú ozrutnú zbraň, ktorou sa presúvate. Samozrejme vzhľadom na obutie budete zákruty rezať s väčším rešpektom a v prvom momente, keď vás začne predbiehať zadok a len elektronika ho vráti späť pochopíte, že koňa, ktorých nájdete v Bronco niekoľko treba skrotiť.

Raz som si dokonca dovolil na voľnom priestranstve vypnúť stabilizačný systém a Bronco nesklamalo. Motor, ktorý má výkonu za dvoch smelo poslal krútiaci moment na zadné kolesá a ja som mohol vyraziť dverami napred. Na tom návale endorfínu sa ľahko stanete závislí, takže opatrne s ním. Platí však, že Ford Bronco klame telom a aj keď vyzerá ako nabúchaný bodybuilder, dokáže sa premeniť na šprintéra jednoduchým zošliapnutím pedála akcelerátora.

Keď sa už dosýta vyšantíte a konečne sa pokojne vyberiete na cestu, budete si užívať výhľad, ako z horného poschodia dvojposchodového autobusu v Londýne. Jednoducho budete sedieť nad väčšinou okolitej premávky a o tom, čo sa deje na ceste pod vami nebudete mať príliš veľa vedomostí. Obrovské kolesá v kombinácii s naozaj vydareným pružením veľmi dobre filtrujú nerovnosti.

Samozrejme, že priečne diery kvalitne otestujú váš sluch a citlivosť na rezonácie, ale inak si budete užívať jazdu na extrémne nízkych otáčkach, keďže motor disponuje pružnosťou, akú by ste hľadali ťažko. Občasné vlnenie, či náklony už nejakým spôsobom patria k podobnému autu a za ten pocit z jazdy to Broncu verím prepáčite, tak ako som urobil ja ja.

Keď poriadne rozcvičený podľa postupu, ako som napísal vyššie nastúpite do interiéru nového Fordu Bronco, zbadáte palubnú dosku, ktorá je kolmá. To sa predsa hodí. Na volante samozrejme nechýba kôn na predných, ktorému sekunduje aj ten na voliči automatickej prevodovky. Drobné detaily dotvárajú celok a tak samozrejme nesmie chýbať výrobný štítok elegantne prinitovaný pred volič prevodovky. Proste toto je niečo, čo sa len tak nevidí.

Prístrojový panel kombinuje niečo z roku 1963 a niečo z roku 2022. Disponuje veľkým rýchlomerom s klasickou analógovou ručičkou a digitálnym panelom, na ktorom si zvolíte zobrazenie podľa seba. Jeho grafika by síce nevyhrala žiadne významné ocenenie a najmä jemnosť je rovnaká, ako tá, ktorú zacítite pri prvom pohľade na nové Bronco. To však nebráni tomu, aby ste tam mali zobrazené všetky potrebné údaje, či už sa jedná o teplotu prevodovky, tlak turba, alebo v prípade terénu náklony, či aktuálne fungovanie systému pre pohon všetkých kolies.

K pracantovi sa doslova hodia ovládacie prvky tej veľkosti, ako nájdete v novom Forde Bronco. Všetko je obrovské, navyše tlačidlá sú pogumované a to aj na volante. Takže aj v rukaviciach ich budete stláčať s istotou namakaného chirurga. Ako sa na poriadny offroad patrí, aj Bronco ponúka všetkých pomocníkov do terénu a ich ovládanie si našlo svoje miesto na vrchole palubnej dosky.

Nad nimi nájdete na strope ešte šesť samostatných ovládačov pre prípad, že sa utrhnete z reťaze a svoje vlastné Bronco ešte tak trochu dovybavíte. Hravo tak budete ovládať svetelnú rampu, naviják, alebo príslušenstvo, ktoré budete nutne potrebovať. Chvíľku zvyku po vás bude chcieť ovládanie bezrámových okien, ktoré je umiestnené pri stredovej opierke. Je to logické, ak patríte k frajerom, ktorí sa chystajú Bronco vyzliecť donaha. Prezradím vám však, že aj keď to urobíte, obrovské spätné zrkadlá, za ktoré by sa nehanbil menší kamión budete mať k dispozícii aj keď dvere dáte dole. Sú totiž pripevnené mimo dverí. Len pozor na parkovanie v úzkych priestoroch. Sklopiť ich musíte manuálne.

V strede prístrojového panelu nastupuje už rok 2022. Je tu priestor pre 12“ multimediálny systém SYNC 4. Je až zázrakom, kam Ford došiel so svojim systémom. Keď si spomeniem na prvú verziu SYNC, až ma zamrazí. Táto posledná je však na míle vzdialená tomu, čím automobilka trápila vodičov vtedy. Rýchle, intuitívne, dostatočne veľké ovládanie, jednoducho mňam.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejme nechýba ani bezdrôtový Apple CarPlay, či Android Auto, ktorému sekunduje napríklad audio systém B&O s 10 reproduktormi a subwooferom. Osobne som z neho však bol tak trochu sklamaný a väčšinou som ho radšej nechal vypnutý. Oveľa lepším audiom pre mňa bol zvuk toho šesťvalca vpredu. Zvuk z audia bol totiž často moc prebasovaný a nevyvážený, ale tak nejakú tú párty na pláži zvládnete.

Ak sa rozhodnete, že budete skúšať aj bežnú premávku, tak vedzte, že Bronco vám pomôže radou asistenčných systémov. Patrí sem napríklad adaptívny tempomat, alebo vedenie v jazdných pruhoch, ktoré buď upozorňuje, alebo vraj vie aj pomáhať. Aj keď mne sa zdalo, že mi do riadenia iba zbytočne kecá a nepomáha. Nechýba samozrejme zobrazenie okolia prostredníctvom kamier, sledovanie mŕtveho uhla a potom tona kamošov do terénu. Napríklad riadený zjazd, ovládanie auta jedným pedálom a podobne.

Ford Bronco je iný, iný ako všetko, čo ste doposiaľ skúsili, ale to je jeho veľká výhoda. Je dokonalou kombináciou retra a nového a ak sa chcete odlíšiť určite mu dajte šancu. Zamilujete sa, ako som sa zamiloval aj ja. Cena za odlíšenie je síce trochu vysoká, ale 84 000 EUR bude pre vás znamenať to, že ak tam nebude cesta, tak si ju so svojim Broncom jednoducho vytvoríte. Je to proste auto, ktoré budete milovať celým srdcom, aj keď vám bude rozum diktovať, aby ste navštívili radšej terapeuta.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.