Reklama

Jeep Wrangler Rubicon 4xe je vám zbytočný, no aj tak ho chcete!

Marek Šimunek

Jeep Wrangler je jedným z modelov, ktoré vždy patrili k ikonám a elektrifikácii sa vyhýbali pomerne dlho. Peklo však zamrzlo a nastal čas, kedy aj nový Wrangler vie fungovať len na elektriku.

Nie, nebojte sa, nič nie je stratené, alebo nebodaj nič nekončí. Elektrika Wrangleru svedčí a čo je najpodstatnejšie, nič neuberá na tom, kde všade sa s ním môžete vybrať. Stále totiž platí, že Wrangler prejde takmer čokoľvek.

86 %
Jeep Wrangler je jednoducho ikona a na tom nič nezmenilo ani to, že prichádza aj s možnosťou plug-in hybridného pohonu. Stále totiž v teréne dokáže všetko, čo jeho predchodcovia.

Výhody

  • nezameniteľný štýl ikony
  • prejazdnosť terénu
  • priestrannosť interiéru

Nevýhody

  • pomalé nabíjanie batérie
  • pomerne vysoká cena oproti nafte
  • neistota vo vyššých rýchlostiach
Obsah pokračuje pod reklamou

Nový Wrangler 4xe si na prvý pohľad ani nevšimnete. Teda, aby som sa poopravil, toto auto si všimne doslova každý, nie každý si však všimne to, že na jeho pohon sa nepoužíva len benzín. Automobilka totiž to, že je schopný v prípade nabitia batérií ísť iba na elektrinu zamaskovala naozaj veľmi dobre. Jediným poznávacím znamením sú totiž iba niektoré prvky karosérie, ktoré sú v decentnej modrej farbe. Nájdete ich na celom aute niekoľko, vrátane tiahla, kolies, loga a samozrejme aj na zadných dverách.

Inak sa však pozeráte na rovnaký Jeep Wrangler Rubicon, ako v prípade modelov s konvenčným pohonom. Automobilka dokonca s vlastnou gráciou ukryla aj konektor pre nabíjanie batérie. Keď už sme pri ňom tak vedzte, že vďaka integrovanej palubnej nabíjačke s maximálnym výkonom 7,7 kW ju z wallboxu nabijete za 2,5 hodiny. Bežná 230 V sieť si vypýta 5,5 hodiny bez použitia auta.

Vzhľadom na kapacitu batérie 17,3 kWh nie je možné predpokladať extrémne dlhý dojazd na elektrinu. Na výrobcom udávanú hodnotu na úrovni 45 kilometrov radšej rovno zabudnite a počítajte skôr s hodnotou mierne nad 30 km. Ono veď aj napriek tomu, že to je plug-in hybrid, stále je to poriadne veľké auto, ktoré na hodinách koeficientu odporu vzduchu chýbalo. Wrangler však nikdy nebol o spotrebe a odpore vzduchu. Je o niečom úplne inom.

Jeep Wrangler vždy bol a našťastie ešte stále je autom, ktoré jednoducho buď milujete, alebo o ňom minimálne snívate. Každý malý chlapec sníval o tom, že raz bude mať Jeep, ale taký naozajstný. Presne taký je aj Wrangler a vo verzii Rubicon je to poriadny kus. Jednoducho neprehliadnuteľný s veľkým predkusom vpredu a samozrejme obrovskou rezervou vzadu.

Nič na tom nemenia ani moderné prvky, ako je napríklad denné LED svietenie, či kompletné LED svetlá vpredu a vzadu. Tie predné si inak zaslúžia veľkú pochvalu. Svietia totiž naozaj veľmi dobre. Teda minimálne na cestách. V teréne treba predsa o niečo silnejšie svetlá, ak zostanete na nespevnenej ceste aj v noci. Samozrejme pre tento prípad sú k dispozícii konektory, prostredníctvom ktorých viete pripojiť aj prídavnú rampu.

Mne sa jeho testom Jeepu Wrangler tiež splnil sen. Jazda na ňom je doslova zážitkom. Už samotné nasadanie si vyžaduje vysokú školu, ak teda nechcete vždy svoje nohavice čistiť od blata. Toto totiž nie je žiadne mestské SUV, ktoré sa hrá na terén a má krásne prekryté prahy, toto je jednoducho stroj, ktorý sa nezľakne takmer ničoho. Veď svetlú výšku na úrovni 30 cm mu závidí každé jedno pseudoterénne auto.

Rovnako tak poriadne obutie, ktorému nebude vadiť blato, rozbitý terén a veľmi dobre vás podrží aj pri prudkom stúpaní. Jednoducho terénne vlastnosti plug-in hybridnej verzie nezaostávajú za tou naftovou v ničom. Výrobca dokonca batériu umiestnil krásne pod sedadlá a do vodotesného obalu, takže rovnako ako naftový Wrangler, aj tento elektrický sa nezľakne vody, ak jej výška nepresiahne 76 centimetrov. A vliezť do tak vysokej vody chce poriadnu dávku odvahy.

Ostatne poriadnu dávku odvahy chce aj rýchla jazda na Wrangleri po bežných cestách. Vzhľadom na stavbu a hmotnosť 2400 kg je až prekvapujúca jeho dynamika. Na stovke ste za 6,5 sekundy, ale aj napriek veľmi dobrej životnej poistke som sa rozhodol maximálnu rýchlosť 156 km/h neskúšať. Jeep Wrangler sa vie rýchlo rozbehnúť, ale stabilitu od neho pri prejazde zákrut až tak veľmi nečakajte.

Inak si však v interiéri užijete pohodlie a pomerne kráľovský priestor a to aj na zadných sedadlách. Ako sa na poriadny Jeep patrí, dotykom v ňom ovládate len multimediálny systém. Na všetko ostatné sa používajú poriadne veľké a hlavne ľahko nahmatateľné tlačidlá. Perfektné! Rovnako perfektný je aj volant, ktorý má dostatočnú hrúbku a tiež na ňom nájdete len štandardné hardvérové tlačidlá.

Ak sa ale rozhodnete vybehnúť mimo cesty, prekvapí vás kombinácia elektriny a dvojlitrového benzínového štvorvalca. Práve v teréne je totiž oveľa podstatnejšie niečo iné, ako výkon. Správne, najdôležitejší je krútiaci moment a ten v prípade Jeepu Wrangler 4xe dosahuje nádhernú hodnotu 637 Nm. Navyše vďaka dvojici elektromotorov ho máte k dispozícii veľmi skoro. Spoznávanie blatistých cestičiek na elektrinu má svoje obrovské čaro.

Obsah pokračuje pod reklamou

Je pritom jedno, či máte naftový, alebo plug-in hybridný Jeep Wrangler. Samozrejmosťou je totiž redukčná prevodovka, ktorá umožňuje prepnúť pohon len zadnej nápravy na automatickú, alebo stálu štvorkolku. Tí odvážnejší určite využijú aj redukovaný prevod, či uzamknutie predného, alebo zadného diferenciálu. A ozajstný majstri si užijú odpojenie predného stabilizátora, takže kríženie náprav dostane úplne novú úroveň.

Je mi až trápne rozoberať v prípade Jeepu Wrangler spotrebu, ale nedá mi to. Takže ak beriem, že budete jazdiť ako človek a moc toho nenabijete, tak počítajte so spotrebou 11,4 l/100 km. Ak však budete pravidelne Jeep Wrangler nabíjať, môžete úplne s prehľadom jazdiť za podstatne menej. Samozrejme čím viac terénu sa vo vašich jazdách objaví, tým bude spotreba vyššia. A ak mávate príliš veľa jázd po diaľnici, tak sa skôr obzrite po niečom inom. Prípadne teda počítajte s tým, že tempomat si nastavíte na 120 km/h a spokojne budete pokračovať.

Inak je až prekvapujúce, že aj takéto ikonické auto, do ktorého sa okamžite zamilujete a určite nie je určené na dlhé trasy disponuje množstvom asistenčných systémov. Nechýba napríklad predná a zadná kamera, pričom keď tú prednú zašpiníte, viete ju aj ostriekať, sledovanie mŕtveho uhla, alebo dokonca ani adaptívny tempomat. Jeep Wrangler však je najmä o pocitoch. A tých vám bude dávať neúrekom.

A to som ešte nespomenul takú vychytávku, akou je napríklad strecha, ktorú si môžete odmontovať a vyskúšať tak, aké to je jazdiť s vetrom vo vlasoch. Dokonca si môžete demontovať aj všetky dvere a čelné okno. Na to som sa však úplne neodvážil. Strechu som však dole dal. To je aj hlavný dôvod, prečo sú všetky reproduktory skryté v palubnej doske a ochrannom ráme. Ak teda dáte dole strechu, môžete si s kamošmi spraviť aj poriadnu diskotéku.

Na moje prekvapenie som priamo v kufri našiel všetko potrebné náradie na to, aby som vedel strechu odmontovať a to vrátane návodu, ako na to. To však stále nie je všetko. Keď som začal dávať dole prvé skrutky, tak som rozmýšľal kam ich mám dať, aby sa nestratili a čuduj sa svete, oni mysleli aj na to. V kufri totiž nájdete priamo otvory na umiestnenie skrutiek a to ešte aj s popisom, ktoré máte kam uložiť. Dokonalosť v priamom prenose.

Jednoducho platí, že Jeep Wrangler je o emóciách. Toto auto si všimne každý a drvivú väčšinu ľudí zaujme. Ak niekedy budete mať možnosť Jeep Wrangler šoférovať, určite to nepremeškajte, je to zážitok. Platí totiž, že to je presne to auto, ktoré väčšina z nás nikdy nebude potrebovať, ale každý, kto ho má, ho jednoducho miluje. Teda minimálne, ak má k dispozícii 82 000 €, čo bola cena testovaného kúsku.

Musím však uznať, že aj napriek elektrifikácii Jeep Wrangler 4xe nestratil nič zo svojho ducha a nič zo svojich schopností v teréne. Je to proste tank, ktorý prejde takmer všetko, pred čo ho postavíte a teraz to vie veľa krát prejsť potichu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.