Reklama

FLAME: Odoprave.fail

Zdroj | odoprave.info
Patrik Kimijan
Zdroj | odoprave.info
Zdroj | odoprave.info

Tento FLAME dnes píšem aj vďaka tomu, že som kedysi dávno začal písať blog o navigáciách, potom som založil GPSforum a nakoniec som so šéfredaktorom TECHBOXu o navigáciách vydával aj úplne seriózny časopis.

Dnes to znie ako čudný nápad, ale vtedy to dávalo celkom zmysel. Pamätám si staré dobré časy, keď Garmin do auta stál tridsaťtisíc slovenských korún a navigácia od Sygic-u sa volala McGuider. Boli to časy, keď na trhu nebolo GPS-ko, ktoré by sme neotestovali.

Pozrite si

FLAME: Vyskúšali sme za vás

Týmto skromným introm som chcel iba naznačiť, že mapám a navigáciám trochu rozumiem a všetko, čo som sa naučil pri písaní tých desiatok recenzií, teraz využijem na to, aby som vám napísal, aký veľký fail je projekt štátnych máp O doprave.

Zdroj | odoprave.info

Základné fakty – štát spustil systém dopravných informácií, ktoré sú dostupné nielen cez web, ale aj cez mobilnú appku. Tender vyhral Slovak Telekom s cenou 14,2 milióna EUR bez DPH plus náklady na prevádzku systému 1,5 milióna EUR ročne plus poradenstvo KPMG za 430-tisíc, no podľa vierohodných zdrojov aplikáciu v skutočnosti kódila firma Kedros, ktorá bola v minulosti zainteresovaná aj do predraženého mýtneho systému.

Naozaj nerozumiem, načo krajina rozdrbaných rozbitých ciest, nedostavaných diaľnic, deravých chodníkov, ošťatých pomočených vlakových staníc, krajina, kde nie sú peniaze na zdravotníctvo ani na školstvo, odpáli desiatky miliónov za najhoršiu kópiu Google Maps na svete.

Mohli by sme síce viesť akademické diskusie o tom, ako veľmi sa nám zídu vlastné mapové riešenia, keď Google raz tie svoje vypne, ale to by sme museli žiť vo Švajčiarsku, alebo v inom funkčnom štáte, kde sú už všetky základné problémy dávno vyriešené.

Zdroj | odoprave.info

Navyše argument o strategickom význame tohto failu sa rozpadá na prach v momente, keď si pripustíme, že ak raz svet dospeje do situácie, že Google začne vypínať svoje služby, tak to, či je práve pod Strečnom zápcha, bude to posledné, čo nás bude v tej chvíli trápiť.

Ministrom a úradníkmi donekonečna omieľaná mantra o tom, že to vlastne nie Počiatek a jeho kamoši, ale Európska únia nás donútila stvoriť takúto hovädinu, je obyčajným klamstvom, pretože sa ukázalo, že smernica EU len definuje, aké dáta by mali štáty zbierať, ako a s kým ich budú zdieľať, je už na nich.

Napríklad takí Estónci rovnakú smernicu implementovali do 22 rôznych informačných systémov vrátane aplikácie Taxify. Ak by chceli slovenskí úradníci urobiť niečo naozaj užitočné pre všetkých ľudí, nielen pre tých svojich, tak by stačilo uvoľniť dáta, aby ich mohli využívať tí, čo to naozaj vedia, teda Google, Waze, Sygic, alebo ktorýkoľvek startup kdekoľvek na svete.

A samotná appka? Zabugovaný paškvil s hodnotením 1.4 z 5 na Google Play. Najväčšou chybou je, že bez GPS signálu neurobíte v appke skoro nič, nevidíte traffic, nevypočíta vám trasu, nenahlásite udalosť. Epic fail.

Appka nepozná niektoré bežné ovládacie gestá, ako napríklad swipe, mapy nielenže vykresľuje extrémne pomaly, no ak si zobrazíte detail dopravnej udalosti a následne sa vrátite späť do mapy, tá sa prestane posúvať a ikona zobrazujúca vašu polohu jednoduchu vycestuje z displeja. Brutalita.

Môj obľúbený bug – na to, aby ste si zmenili svetlé denné farby na tmavé nočné, musíte zájsť do nastavení, pritom zmena režimu zobrazenia je elementárna vec, ktorú riešili automaticky podľa aktuálneho času navigácie už pred desiatimi rokmi.

Samotné popisy dopravných udalostí sa zobrazujú tak malým fontom, že je naozaj veľmi nebezpečné snažiť sa počas jazdy prečítať, čo mi štátna aplikácia pre šoférov oznamuje. Ak sa vám to aj podarí bez toho, aby ste rozbili auto, tak sa napríklad dozviete, že policajné kontroly sú v appke definované ako Činnosť orgánov, čo je krásnym obrazom mentálneho sveta autorov.

Bugy sa časom dajú opraviť, no ten pocit arogancie štátu nefixne nikdy nikto. Pretože keď sa po spustení appky zobrazí namiesto priateľského uvítania nekonečný elaborát licenčných podmienok, tak je to rovnaké, akoby tam niekto zavesil nápis NEKLOPAŤ!!!!!

A keď po nahlásení dopravnej udalosti aplikácia nezobrazí žiadne potvrdenie, nieto ešte poďakovanie, tak stratíte posledné zvyšky motivácie akokoľvek aplikáciu podporovať.

Kolega Hudák v recenzii trochu naivne uviedol, že aplikácia je zadarmo, v skutočnosti za ňu každý obyvateľ Slovenska vrátane batoliat a dôchodcov zatiaľ zaplatil 2,62 EUR bez DPH. Good idea, Slovakia!

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.