Vajnory sú predmestie Bratislavy kedysi vzdialené od centra 15 minút jazdy autom, dnes tých istých 10 kilometrov trvá prejsť hodinu. Som šmatlavý bežec, ale rovnakú trasu prebehnem za 45 minút.
Keď tak sedíte hodinu v zápche a okolo seba vidíte stovky áut, v ktorých sa vezie jeden, maximálne dvaja ľudia, keď vidíte tie supervýkonné stroje, ktoré drvivú väčšinu jazdy v meste dosahujú priemernú rýchlosť bežiaceho človeka, tak sa vám do podvedomia začne vkrádať zvláštny pocit, že niekde sme (akože ľudstvo) museli urobiť fatálnu chybu.
Nie, toto nie je pointa článku, len uvedenie do deja pre tých šťastlivcov, ktorí nepoznajú bratislavské či iné zápchy. Teraz bude nasledovať zopár zaujímavých faktov a výsledkov výskumov od tých najbystrejších hláv a skutočná pointa príde v posledných dvoch vetách. Tak buďte trpezliví, nie že to celé preskočíte.
Od roku 1980 po dnešok narástol počet osobných áut registrovaných na Slovensku o 123%, celosvetovo jazdí na cestách viac ako 1,2 miliardy vozidiel, z toho dve tretiny v mestách. Auto je stále pre väčšinu ľudí plechovým symbolom spoločenského statusu, a teda logicky jednou z najdrahších vecí, aké vlastníme.
Podľa globálnych štatistík sa efektivita jeho využitia pohybuje v priemere okolo 5% (nezohľadňuje autá využívané ako pracovný nástroj). Inak povedané, priemerný obyvateľ tejto planéty využíva auto 70 minút denne.
Alebo ešte inak, 95% svojho života stojí osobné auto nevyužité a vo chvíľach, keď jazdí, tak je vyťažené na jednu až dve pätiny svojej kapacity. Úplne iracionálne. Koniec takéhoto spôsobu prepravy príde rýchlejšie, ako väčšina z nás čaká a nebude to vďaka rozhodnutiam a víziám politikov či úradníkov, ale chvalabohu že žiaľbohuTM napriek nim.
Áno, niečo zmení aj Hyperloop, na globálnu zmenu však potrebujeme dostupnejšiu technológiu – autonómne autá. No ak presadneme do samojazdiacich krabíc, dopravné zápchy to nevyrieši, povie si bystrý čitateľ. Správne.
Automobilky dnes vidia autonómne riadenie ako prémiovú výbavu, ktorú z luxusných modelov presunú do stredných a nižších tried a budú predávať rovnako veľa, či možno ešte viac áut, ako doteraz. Pravdepodobne sa mýlia.
V reálnejšom scenári budúcnosti ľudia v mestách nebudú autá vlastniť vôbec, pretože nebude mať zmysel kupovať a prevádzkovať drahý stroj, ktorý využívame 5% času, keď budú dostupné efektívnejšie riešenia. Zdieľané flotily samojazdiacich vozítiek.
Tie budú prevádzkovať firmy ako Google či Uber a my im budeme platiť len za prepravu, ktorú využijeme. Podľa analýzy Google je pri autonómnych flotilách možné dosiahnuť využiteľnosť až 75%.
„Na cestách bude oveľa menej áut – možno 30% z dnešného množstva“, predpovedá Sebastian Thrun, vedec zo Stanford University a šéf vývoja autonómnych vozidiel v Google.
Ešte odvážnejší je Luis Martinez z divízie medzinárodnej dopravy OECD. Ten odhaduje, že samojazdiace flotily nahradia v mestách všetky ostatné druhy prepravy ako autá, taxíky, aj autobusy, čo by v blízkej budúcnosti znamenalo zníženie počtu áut v mestských aglomeráciách o 80-90%.
Výsledkom bude rýchlejšia, plynulejšia a hlavne výrazne bezpečnejšia doprava. Veľká časť parkovacích plôch, ktoré dnes zaberajú 24% z rozlohy amerických miest, sa uvoľní pre zmysluplnejšie využitie, ľudia z predmestí budú dochádzať pohodlne a bez stresu.
Hlavy z Morgan Stanley vyčíslili zvýšenie efektivity v dôsledku nástupu autonómnych flotíl na 5,6 bilióna dolárov ročne! Ak uvažujete, aké čudné bude zdieľať samojazdiace auto s cudzími ľuďmi, tak skúste zabudnúť na koncept auta, aké poznáme dnes a predstavte si dopravný prostriedok, v ktorom má každý pasažier niečo ako svoju vlastnú kajutu.
Používanie autonómnych flotíl má jednoducho toľko zásadných výhod, že naše počiatočné nastavenie typu nechcem zdieľať cesty s robotmi sa bude veľmi rýchlo meniť na nechcem zdieľať cesty so šoférujúcimi ľuďmi.
Tu sa dostávame k sľúbenej pointe a dvom dôležitým otázkam na zamyslenie. Ako dokážu dnešní producenti áut typu Volkswagen, Kia, Peugeot či Land Rover prežiť vo svete, kde bude dopyt po ich produktoch o 70% nižší, ak vôbec nejaký?
A hlavne – ako politici pripravia na tieto zmeny Slovensko, krajinu, ktorá je dnes siedmym najväčším výrobcom áut na svete a suverénne najväčším v prepočte na jedného obyvateľa?
Inšpirácia: Mišo Truban – Ešte stále nemáte strach?
Prečítajte si zaujímavé články k téme autonómnych áut:
The Economist – From horseless to driverless
MorganStanley.com – Autonomous Cars: The Future Is Now
McKinsey.com – How the driverless car could transform cities
medium.com/@rorykoehler – Carpocalypse. How the robot car will kill its maker