Ako to má vo zvyku, už pred niekoľkými dňami Elon Musk na Twitteri vypustil skúšobné balóniky o „ďalšej veľkej veci“, ktorú sa chystá odhaliť. Takéto napínanie nervov je dobré pre vývoj akcií, pretože „trhy“ sa riadia hlavne očakávaniami.
Ako sme mali možnosť zistiť, na akciovom boome Tesly Motors si chcú prihriať polievočku aj slovenskí obchodníci s cennými papiermi.
Prvú časť „Veľkého plánu“ odhalil Musk pred desaťročím. Načrtol v ňom predstavy, ktoré sa skutočne naplnili a zodpovedali vývoju a výrobe elektromobilov Tesla Roadster, Model S a Model X, vrátane výroby lacnejšieho rodinného auta (Model 3), ktoré príde na trh koncom budúceho roku.
Energeticky autonómne domácnosti
O druhej časti Veľkého plánu sa šéf Tesly hmlisto zmienil už pri zverejnení zámeru o odkúpenie sesterskej firmy SolarCity.
A skutočne, solárne panely sú logickým doplnkom batérií Tesla Powerwall. Estetická fotovoltaická strecha so záložnou batériou má otvoriť cestu k energeticky nezávislým domácnostiam (v rodinných domoch).
Ďalším kľúčovým bodom 2. fázy „Veľkého plánu“ je pokrytie všetkých druhov pozemnej dopravy. K osobným elektromobilom má čoskoro pribudnúť aj elektrický pick-up, alebo malý nákladný automobil.
Musk je presvedčený, že je potrebné zamerať sa aj na mestskú dopravu. Tam už ale operuje niekoľko etablovaných firiem, vrátane americkej spoločnosti Proterra vyrábajúcej elektrobusy, o ktorej sme nedávno písali.
Čosi v súvislosti s nákladnou dopravou naznačuje výraz „Tesla Semi“. Malo by ísť o elektrické dodávky schopné zásobovať odberateľov v poloautomatickom režime. „Polo-robotické“ riadenie by malo znížiť náklady na logistiku, nie je však presne jasné, ako.
Za veľmi dôležité považuje Musk rýchle zvyšovanie výroby. Dopyt momentálne mnohonásobne prevyšuje výrobné kapacity Tesly, preto ďalšie zlacňovanie oproti Tesle Model 3 zrejme tak skoro nepríde. Tesla sa však sústredí na vývoj automatických výrobných liniek, ktoré pomôžu zvýšiť kapacitu produkcie.
Autopilot ako jeden z pilierov
Fatálna nehoda Tesly Model S v režime autonómnej jazdy je ešte pomerne čerstvá a vyvolala veľký mediálny rozruch. Zrejme nezaslúžene veľký. Aj keď Tesla odmieta zodpovednosť za tragédiu, v budúcnosť s autopilotom verí.
Za oveľa väčšiu výzvu ako vývoj hardvéru a senzorov považuje vývoj softvéru a umelej inteligencie. Rovnako dôležitým prvkom je aj vývoj legislatívy.
https://www.youtube.com/watch?v=nTnntWcvB9w
Podľa Muska sa autopiloty masovo rozšíria, keď budú 10x spoľahlivejšie, ako priemerný vodič. Regulátori sa údajne rozhodnú povoliť plne robotické autá až potom, keď najazdia 10 miliárd kilometrov, čo je viac ako 6-násobok vzdialenosti Zeme od Slnka. Zatiaľ sa testy merajú na jednotky, až desiatky miliónov km.
Plne autonómne autá však umožnia aj vznik fenoménu zdieľania vozidiel. Budete si môcť svoje auto privolať smartfónom odkiaľkoľvek a zároveň ho môžete nechať zdieľať s pasažiermi, ktorí si ho tiež budú môcť privolať cez aplikáciu a zarábať tak peniaze.
Ktovie čo na takúto robotickú verziu služby Uber povedia profesionálni taxikári. Žeby sa blížil súmrak ich remesla?
Plány Tesly sú ambiciózne. V posledných rokoch sa však stáva, že niektoré ohlásené projekty meškajú, alebo sa nedarí celkom naplniť objemové plány výroby. Model 3 bude z tohto pohľadu tiež poriadnou výzvou.
Na druhej strane základné tézy prvej časti „Veľkého plánu“ spred desiatich rokov sa Tesle podarilo splniť. Verme, že rovnako sa jej bude dariť aj s jeho aktuálnym pokračovaním.