Pravdou je, že elektromobily počas zimných mesiacov, resp. v zime, keď klesá teplota k nule, alebo aj hlboko pod ňu, majú menší dojazd ako klasické spaľováky, no ani tie na tom nie sú o nič lepšie.
Naopak, sú na tom ešte horšie. Spaľováky totiž málokedy majú nezávislé kúrenie, ktoré by bolo schopné vyhriať kabínu a motor a tak studené štarty zažíva drvivá väčšina z nich. V prípade elektromotorov nič také nehrozí.
Zima negatívne vplýva iba na samotnú batériu, nie na elektromotor. Zároveň však zima negatívne vplýva na celé pohonné ústrojenstvo automobilov s klasickým pohonom na benzín, naftu či iné fosílne palivá. Motor je vždy mechanický, vyžaduje mazanie olejom, ktorý v zime stráca viskozitu a v motore sa dejú viaceré ďalšie negatívne zmeny. O nich už viac písal kolega v článku o studenom štarte.
„Testy ADAC však preukázali, že vozidlo sa pri stojacom spaľovacom motore veľmi nezohreje. Po 4-minútovom zohriatí motora, pri vonkajšej teplote mínus 10 °C, dosiahol motorový olej len teplotu mínus 7 °C. Ani kúrenie v interiéri neprinesie výrazné oteplenie, dosiahnete len zhruba 13 °C. Počas testu však spálilo približne 0,1 litra paliva,“ napísal kolega v článku.
To neznie vôbec dobre. Naopak. Spaľováky majú v tomto obrovskú nevýhodu. Ak nejaký používate aj v týchto chladných dňoch, určite ste si všimli, že máte o čosi vyššiu spotrebu. Nie je to tým, že by cesty zrazu zmenili sklon a vy jazdíte iba do kopca, hoci hustejším zimným vzduchom sa naozaj auto prediera o čosi náročnejšie.
Váš motor v klasickom automobile v studených štartoch vyžaduje viac pohonných hmôt a vyžaduje ich viac až kým sa nezahreje na optimálnu prevádzkovú teplotu. Ak sa mu to vôbec podarí a o 5-10 minút ho nevypnete, lebo ste už došli do cieľa cesty (obchod, škola, škôlka, krúžky, práca pár minút od domu…).
Zima je pre elektromobily zlá iba preto, že batéria potrebuje na optimálne fungovanie optimálnu teplotu. Tá ak klesne veľmi nízko, je potrebné batériu ohrievať. A na to potrebuje elektromobil energiu. Energiu navyše, ktorú nemá odkiaľ získať ak nie z batérie. Plusom je určite existencia teplených čerpadiel, ktoré za zlomok energie dokážu dodať batérii viac tepla, no nie každý elektromobil tepelné čerpadlo aj naozaj má.
Viac energie vyžaduje tiež kúrenie kabíny elektromobilu. Kým v klasickom spaľováku sa na to využíva zbytkové teplo z motora, v prípade elektromobilu veľa tepla z elektromotora nezískate. Preto elektromobil potrebuje opäť viac energie.
Najvýhodnejšie je v prípade elektromobilov nechať si kabínu vyhriať ešte kým sú pripojené k nabíjačke. Ak napríklad nabíjate v noci a každé ráno odchádzate do práce či kamkoľvek inam v aspoň zhruba v pravidelnom čase, drvivá väčšina elektromobilov má možnosť si naplánovať vyhriatie (ale aj vychladenie) kabíny.
Funguje to, samozrejme, aj cez mobilnú appku, no tú nemusí nutne mať každý nainštalovanú. Výhodou je, že kým sa auto nabíja, resp. je pripojené k nabíjačke a začne strácať energiu vyhrievaním v zime či chladením kabíny v lete, okamžite sa začne aj nabíjať. Vy po zhruba pol hodine prídete k plne nabitému, ale zároveň rozmrazenému autu, ktoré má podstatne lepší dojazd, akoby ste ho nevyhriali či nevychladili vopred. Stratili by ste totiž značné množstvo energie iba na ohrev.
Samozrejme, toto je možné aj s klasickým spaľovacím automobilom, no to musí mať nezávislé vykurovanie. A to nie je vôbec bežnou súčasťou automobilov, ide o príplatkovú výbavu za nemalé peniaze. Práve preto nezávislé vykurovanie často nenájdete ani v jazdených automobiloch. Našťastie existujú spôsoby, ako si nezávislé vykurovanie môžete do auta namontovať aj dodatočne. Existujú viaceré firmy, ktoré to robia aj do nových či starších automobilov.
A keďže kolega (a aj ADAC) potvrdili mýtus, že nie je dobré pri škrabaní zamrznutých skiel nechať auto na voľnobehu, odporúčame pri veľmi častých studených štartoch pouvažovať nad nezávislým vykurovaním.