Reklama

Pravda, alebo mýtus: Škodí viac studený štart, alebo voľnobeh v mraze?

Zdroj | Getty Images/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Getty Images/Unsplash
Zdroj | Getty Images/Unsplash

Bežný jav, ktorý vídať na našich uliciach keď v noci primrzlo, je naštartovať vozidlo a nechať ho niekoľko minút bežať na voľnobeh.

Kým sa motor zahreje, vodič zoškrabe ľad z okien, prípadne poometá sneh. Je to ale dobrý nápad, nechať zahrievať motor?

Na prvý pohľad sa zdá, že sa tým nemôže stať nič zlé, ak teda opomenieme ekologickú stránku naprázdno idúceho motora. Testy ADAC však preukázali, že vozidlo sa pri stojacom spaľovacom motore veľmi nezohreje.

Obsah pokračuje pod reklamou

Po 4-minútovom zohriatí motora, pri vonkajšej teplote mínus 10 °C, dosiahol motorový olej len teplotu mínus 7 °C. Ani kúrenie v interiéri neprinesie výrazné oteplenie, dosiahnete len zhruba 13 °C. Počas testu však spálilo približne 0,1 litra paliva.

Zdroj | Juha Lakaniemi/Unsplash

To však zďaleka nie je všetko. Ešte horšie je, že takéto zahrievanie je škodlivé pre váš spaľovací motor. Je to preto, že pri -7 °C má olej nevyhovujúcu viskozitu, čo zvyšuje trenie v motore následkom čoho sa viac opotrebovávajú piesty či steny valcov.

Pozrite si

3 najhoršie zimné pneumatiky – tieto radšej nekupujte

Ďalším negatívom je, že keď vozidlo nie je pohybe, jeho komponenty sa zahrievajú nerovnomerne. Hrozí tak opotrebovanie a vznik netesností. Aby toho nebolo málo, do studeného motora sa vstrekuje o niečo bohatšia zmes, ktorá kompenzuje kondenzačné straty. Časť paliva pri voľnobehu za studena kondenzuje na chladných stenách valcov a stávajú sa z neho opäť kvapôčky. Tie následne omývajú steny valca a odstraňujú z neho film maziva, čo znova zvyšuje opotrebovanie.

Ako je to s elektromobilom?

Elektromobil nemôžete nechať bežať naprázdno, pretože jeho motor pracuje len keď sa vozidlo pohybuje. To znamená, že elektromotor pri státí neprodukuje žiadny hluk a, samozrejme, žiadne výfukové splodiny. No aj tak môže „studený štart“ znamenať aj väčšie opotrebovanie elektromobilu. Nie však pre jeho motor, ale lítium-iónovú batériu. Ako isto viete, batérie sú citlivé na chlad, pre plný výkon musia byť najskôr v prevádzkovej teplote.

Zdroj | Getty Images/Unsplash

Dobrou správou je, že takmer všetky elektromobily majú v štandardnej výbave prídavné kúrenie, ktoré sa dá naprogramovať, resp. spustiť cez appku.

Riešením pre automobily so spaľovacím motorom môžu byť nemrznúce fólie, ktoré sa umiestňujú na sklo. Ochranné fólie však často pokrývajú iba čelné sklo, bočné a zadné okná treba ešte zoškrabať. Drahším, ale efektnejším riešením je inštalácia prídavného kúrenia. To si dokážete spustiť cez diaľkové ovládanie, alebo naprogramovať na vybraný čas. Do vozidla tak môžete nasadnúť až vtedy, keď je vyhriatie.

Ako vidíte, zahrievanie na voľnobehu nie je dobrým nápadom. Škodí to motoru i životnému prostrediu. Okrem toho, dnes sú už technológie v automobiloch na úplne inej úrovni, ako pred rokmi, kedy to malo význam. V neposlednej miere si treba uvedomiť, že zahrievanie motora na mieste je zakázané. U nás môžete počítať s pokutou do 30 €, v Čechách zhruba 80 €, rovnako ako v Nemecku, v Rakúsku to môže byť od 75 do 150 €.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.