Reklama

Elektromobily nemusia byť ekologicky čistejšie, ako spaľováky, tvrdí Green NCAP

Zdroj | Electrek
Juraj Procházka
Zdroj | Electrek
Zdroj | Electrek

Green NCAP je nezávislá iniciatíva, ktorá podporuje vývoj energeticky účinných áut, s cieľom zlepšiť kvalitu ovzdušia, maximalizovať využitie zdrojov pre osobnú dopravu a znížiť globálne otepľovanie. Pomôcť by k tomu mali práve elektromobily, ale analýzy naznačujú, že počas celého životného cyklu, vrátane výroby, nemusia byť také priateľské k životnému prostrediu, ako sa nazdávame.

Pozrite si

Sú požiare elektromobilov skutočným strašiakom?

Štúdia pod záštitou Green NCAP sledujúca záťaž elektrických vozidiel (EV) počas celého životného cyklu (Life Cycle Assessment – LCA) – od ťažby surovín, cez výrobu, po recykláciu – ukázala, že ich ekologická záťaž je porovnateľná s autami so spaľovacím motorom. Na štúdiu upozornil magazín Živé.sk.

Pochybnosti o idealizovaní EV nahrávajú odporcom elektromobility a lobistom klasických pohonov, ale zadosťučinenie pocítia aj realisti, ktorým je proti srsti neprimerané nadšenie a „hurá systém“, s akým sa začína na elektromobilitu tlačiť zo strany inštitúcií.

Komplexný pohľad

Fakt je, že takáto „zelená“ politika má veľmi často nevinné obete v podobe poškodených spotrebiteľov (neúčinné vysávače, nevhodné zdroje osvetlenia, najmä v podobe žiariviek, atď.) a na druhej strane otvára brány extrémnemu plytvaniu energiou (bezdrôtové nabíjanie a napájanie, vodíkový pohon). Prílišný tlak na elektromobily, ktorý reálne existuje nielen v EÚ, skutočne nemusí byť iba prínosom.

Štúdiu pre Green NCAP skúmajúcu vplyvu rôznych áut na životné prostredie na vzorke 61 vozidiel vykonal rakúsky ústav Joanneum Research. Pri hodnotení ich eko-záťaže výskumníci počítali so 16-ročnou životnosťou a nájazdom 240-tisíc km. Sledovaná flotila zahŕňala elektromobily a spaľovacie autá na všetky používané druhy paliva – benzín, naftu, aj plyn. Vodíkové autá sa zatiaľ do prieskumu nedostali, ale na cestách sa tiež veľmi nevyskytujú.

Pozrite si

Plug-in hybridy sú spotrebiteľský podvod, tvrdia (nielen) Švajčiari

Štúdia sa snažila podchytiť nielen množstvo CO2 vypúšťaného počas jazdy, ale aj znečistenie a ekologické dopady počas celého životného cyklu, od ťažby surovín, výroby auta, údržbu, až po recykláciu, pričom porovnávala v každej kategórii automobily približne rovnakej veľkosti, ale s rôznymi pohonmi.

Zdroj | Green NCAP

V základnej päťke z hľadiska emisií CO2 síce dopadol najlepšie  elektrický Volkswagen ID.3 PRO pred plug-in hybridom Toyota Prius 1.8, ale rozdiel oproti plynovému Seatu Ibiza 1.0 TGI a dieselovej Škode Octavia Combi 2.0 TDI nebol veľký.

Zdroj | Green NCAP

Najhoršie dopadol benzínový BMW 1 Series 118i. Výskum, akokoľvek vyzerá komplexne, však nebral do úvahy ďalšie záťaže, ktoré do prostredia emitujú spaľováky, ako sú oxidy síry a dusíka, alebo pevné častice.

Dôležitý je energetický mix, lokalita, aj spôsob používania

Určite treba súhlasiť, že pri posudzovaní ekologických dopadov rôznych druhov áut sa treba pozerať na celý komplex faktorov počas ich životnosti, nielen na spotrebu paliva a emisie prúdiace z výfuku. Trochu zarážajúce je však zistenie Green NCAP, že elektromobily majú vysoký diel emisií spojený s údržbou.

Pozrite si

Aká je ekonomika elektromobilov? Tesla sa nedá zahanbiť

Keďže elektropohony sú podstatne jednoduchšie a spoľahlivejšie ako spaľovacie motory, je takéto konštatovanie v rozpore s logikou, aj so zistením v rámci iných prieskumov.

Jednu z prvých analýz elektromobilov poskytlo mesto New York na základe údajov o svojom autoparku osobných vozidiel už za rok 2018. Vyplýva z nich, že náklady na údržbu bežných vozidiel boli niekoľkonásobne vyššie oproti najnáročnejšiemu elektromobilu Ford Focus.

Zdroj | Quartz

Elon Musk raz žartoval, že elektromobily Tesla potrebujú v servise pravidelne meniť len šesť vecí – štyri pneumatiky a dve gumičky do stieračov. Je to síce hyperbola, ale vývoj batérií a ďalších komponentov za posledné roky natoľko pokročil, že údržba EV bude naozaj lacnejšia, než klasických áut. Výmena batérie počas životnosti vozidla by čoskoro nemala byť témou.

Štúdia Green NCAP tiež konštatuje, že komplexné emisie EV výrazne závisia aj od energetického mixu zdrojov, z ktorých pochádza používaná elektrina. Tým pádom sú relevantné aj geografické reálie. Je jasné, že v Nórsku, kde takmer všetka elektrina pochádza z obnoviteľných zdrojov, hlavne z hydroelektrární, budú mať elektromobily menšiu uhlíkovú stopu, ako napríklad v Poľsku a dnes aj v Nemecku, kde je veľký podiel tepelných elektrární na uhlie a plyn.

Zdroj | Green NCAP

Green NCAP priznáva, že metodiku pre podobné analýzy bude potrebné ďalej zdokonaľovať a rozšíriť o ďalšie aspekty, ale úsmevné je konštatovanie, že ručičky váh v prospech vylepšenia čistoty spaľovacích pohonov by mohli priniesť rôzne syntetické palivá a biopalivá.

Tie síce môžu byť „uhlíkovo neutrálne“, ak by sme brali ohľad len na množstvo emisií prúdiacich z výfukov, ale ak vezmeme do úvahy aj emisie spojené s ich výrobou, distribúciou a skladovaním, dostávame sa k podstatne nepríjemnejším hodnotám. S podobnými nevýhodami je spojený aj vodík, ale ten má zároveň iný súbor premenných.

Green NCAP sprístupňuje podrobnosti hodnotenia životného cyklu na informačné účely, bez hodnotenia lepších alebo horších áut. Čoskoro však má spustiť interaktívnu platformu LCA, ktorá spotrebiteľom umožní skúmať výsledky LCA na základe ich vlastných miestnych parametrov a používania auta.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.