Reklama

Elektromobily dokážu obchádzať zákony, Tesla to dokazuje v Turecku i Singapure

Zdroj | Tesla
Stanislav Vinc
Zdroj | Tesla
Zdroj | Tesla

Škálovanie cenníkov poplatkov za registráciu vozidiel podľa ich výkonu je bežnou praxou a spôsobom, akým sa štáty pokúšajú znížiť dopad výkonných áut s vysokou spotrebou na životné prostredie.

V niektorých krajinách sú však podmienky nastavené tak extrémne, že nútia samotných výrobcov zaujímavým spôsobom tieto hranice obchádzať, aby svoje vozidlá dokázali predávať čo najlacnejšie.

Spomínané vyššie poplatky za registráciu výkonnejších vozidiel sa vo väčšine krajín týka iba vozidiel so spaľovacím, prípadne aj hybridným pohonom, zatiaľ čo na elektrické pohony sa zvyčajne takéto škálovanie neaplikuje. Inak je to ale v Turecku a Singapure, kde sa preto Tesla rozhodla k pomerne nezvyčajnému kroku.

Obsah pokračuje pod reklamou

Známy softvérový špecialista na elektromobily Tesla našiel v poslednej verzii firmvéru modelov Model 3 a Model Y nový režim nízkeho výkonu, čo je pravý opak toho, čo Tesla zvyčajne vo svojich autách ponúka. V Modeli 3 tento režim obmedzuje výkon na 110 kW, v Modeli Y na 160 kW.

Tesla sa podľa všetkého rozhodla tieto režimy do svojich vozidiel implementovať, aby tak podliezla špecifické hranice v konkrétnych krajinách. Výkon obmedzený na 160, resp. 159 kW, zodpovedá novej verzii Modelu Y predávaného už mesiac v Turecku, kde sa vláda rozhodla, že elektromobily s výkonom vyšším ako 160 kW, budú po novom spadať do vyššej kategórie vozidiel s drahším registračným poplatkom.

Základný Model Y so štandardným dojazdom a zadným pohonom je tak zhruba o 40 % lacnejší ako model s dlhším dojazdom a pohonom všetkých štyroch kolies. Rozdiel vo výkone oproti pôvodným 220 kW však v praxi pre väčšinu vodičov nemusí byť až tak citeľný, oproti 6,9 sekundy slabší model zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť zostáva bez zmeny stanovená na 217 km/h.

Špeciálna verzia Modelu 3 s výkonom len 110 kW vznikla pre už spomínaný Singapur, kde je kategorizácia vozidiel ešte prísnejšia a registrácia drahšia. Záujemcovia o kúpu nového vozidla si totiž na tamojšom trhu musia najprv vybaviť tzv. osvedčenie o oprávnení (COE), ktorého cena sa môže pohybovať na hranici od 65 do 85-tisíc eur v rámci kategórie A pre elektrické vozidlá s výkonom do 110 kW a necelých 100-tisíc eur pre elektrické vozidlá kategórie B s výkonom nad 110 kW.

Pozrite si

IONITY dostalo rozum, spúšta mesačné balíky s nízkymi cenami za kWh

Singapurský Model 3 je tak najpomalšou Teslou, akú si možno kdekoľvek na svete kúpiť. S výkonom o zhruba 100 kW nižším ako štandardná verzia, ktorá ponúka zrýchlene z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy, to tejto orezanej verzii trvá až 8,6 sekundy. Zaujímavé ale je, že výkonnejšia verzia bez limitu je v prepočte len o 342 eur drahšia, väčší rozdiel v cene robí práve COE, na ktorom je týmto spôsobom možné ušetriť až desiatky tisíc eur.

Tesla nemá dôvod robiť priveľké rozdiely v cenách týchto verzií na svojej strane aj z dôvodu, že konštrukčne ide o na vlas rovnaké autá. Výkon slabšej verzie je obmedzený výhradne prostredníctvom softvéru, čo zároveň znamená, že by ho komunita softvérových špecialistov mohla vedieť časom odomknúť, prípadne tak môže urobiť aj samotná Tesla, ak tomu bude v budúcnosti naklonená miestna legislatíva.

Z hľadiska snahy o zníženie emisií vyprodukovaných dopravou samozrejme nastavovanie takýchto prísnych limitov aj na elektromobily nedáva zmysel. SIngapur je ale malá mestská krajina s obmedzeným priestorom a vysokou hustotou obyvateľstva, ktorá potrebuje aj týmto spôsobom regulovať počet vozidiel na cestách, aby predišla preťaženiu dopravnej infraštruktúry. Postupom času zrejme nebude v takto prísnych reguláciách jediná, s náročnou dopravnou situáciou bez ohľadu na emisie zápasia už aj mnohé iné štáty a veľké metropoly.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.