Najúčelnejšie je znižovať emisie tam, kde sa koncentrujú najviac. V prípade dopravy sú to veľké, aj menšie mestá, pričom nehovoríme len o skleníkových plynoch. Aj to je dôvodom rôznych dieselových antikampaní a opatrení, ktoré obmedzujú vjazd starších dieselových áut do určitých mestských zón.
Významným prínosom k čistote mestského ovzdušia bude zavádzanie elektrických taxíkov a autobusov. Zaujímavú novinku z tejto oblasti predstavil Hyundai.
Veľkokapacitný a bez emisií
Dvojpodlažný elektrobus, ktorý je prvým modelom tohto druhu od juhokórejského výrobcu, predstavil Hyundai na kórejskom veľtrhu „Land, Infrastructure and Transport Technology Fair“ v závere mája.
Dvojpodlažný elektrobus Hyundai je výsledkom 18-mesačného vývoja, ktorý automobilka realizovala s podporou kórejského ministerstva pre vidiek, infraštruktúru a dopravu.
Prínosom oproti bežným autobusom pre mestskú dopravu je kapacita nového vozidla. Zmestí sa doň až 70 sediacich cestujúcich. V spodnej časti je k dispozícii 11 sedadiel a na poschodí 59 sedadiel.
Okrem toho bus disponuje dvoma miestami s upevňovacími prvkami pre hendikepovaných cestujúcich na invalidnom vozíku. Ich nastupovanie a vystupovanie uľahčí okrem nízkopodlažnej konštrukcie aj automatická výsuvná rampa.
Tým najpodstatnejším je však pohon poschodového autobusu. Zabezpečujú ho tri elektromotory napájané z kvapalinou chladených Li-pol akumulátorov s kapacitou 384 kWh. Tie umožňujú maximálny dojazd elektrobusu 300 km na jedno nabitie, pričom úplné nabitie má podľa výrobcu trvať len 72 minút. Pri danej kapacite sú na takéto časy pochopiteľne nutné rýchlonabíjačky, detaily však Hyundai nezverejnil.
Lepšia manévrovateľnosť sa v mestách hodí
Nový elektrobus má dĺžku 12,99 m a výšku 3,995 m. Prvá hnacia náprava má nezávislé zavesenie kolies, ktoré zvyšuje jazdný komfort a elektromotory s výkonom 240 kW uložené v nábojoch kolies. Tretí elektromotor poháňa druhú hnaciu nápravu, čo znižuje straty elektrickej energie.
Systém riadenia zadných kolies spolupracuje s riadením prvej nápravy pre čo najlepšiu ovládateľnosť. Vodiči to ocenia najmä v uličkách mestského prostredia.
Hyundai vybavil svoj poschodový elektrobus aj viacerými asistenčnými a bezpečnostnými systémami. Asistent pre jazdu v jazdnom pruhu LKA (Lane Keeping Assist) zabráni mimovoľnému vybočeniu z jazdného pruhu a stabilizačný systém VDC (Vehicle Dynamic Control) zachová ovládateľnosť autobusu na základe porovnávania skutočného a zamýšľaného smeru jazdy.
Na odvrátenie zrážky s prekážkou slúži systém FCA (Forward Collision-avoidance Assist), ktorý pomocou kamery deteguje riziko kolízie a v prípade potreby autonómnym núdzovým brzdením odvráti nehodu, alebo aspoň obmedzí škody.
Spustenie sériovej výroby Hyundai zatiaľ neupresnil, dopyt po elektrických autobusoch vo svete však porastie geometrickým radom.
Bezemisné autobusy chce v krátkodobom horizonte zavádzať Londýn, Paríž, New York, či celá Kalifornia. Oproti čínskym aktivitám sú to ale len začiatočnícke pokusy. Napríklad čínsky Šen-Čen (Shenzen) už vlani nahradil všetkých 16 000 autobusov elektrobusmi.