Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý

Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý
Zdroj | SkyFly
Juraj Procházka
Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý
Zdroj | SkyFly
Zdroj | SkyFly

Dvojmiestne lietadlo eVTOL Axe od londýnskej firmy SkyFly vyzerá elegantne bez nadbytočných rekvizít, ktoré sú bežné u podobných strojov.  

Je zaujímavé, že Axe používa iba štyri vrtule, pričom iné lietajúce stroje tejto kategórie ich majú minimálne šesť. Napríklad Air One ich má osem a zďaleka to nie je strop. Viac rotorov sa pridáva aj kvôli bezpečnosti. Redundancia zabezpečí let, aj pri poruche niektorého z motorov. Väčšina eVTOL má redundantné zálohy pre všetky kritické systémy.

Pozrite si

Volkswagen vstupuje do ringu eVTOL s „Lietajúcim tigrom“

Obsah pokračuje pod reklamou

To ale neznamená, že SkyFly ignoruje koncept redundancie. Každá zo štyroch vrtúľ má dva motory s výkonom 35 kW, takže zvládne prípadnú poruchu jedného z nich. V systéme riadenia letu je podľa SkyFly štvornásobná redundancia a stroj má tiež dve samostatné batérie pre prípad, že by jedna zlyhala.

Zdroj | SkyFly

Výhodou je, že drak stroja má krídla, ktoré majú ovládacie plochy, umožňujúce konvenčné pristátie ako pri klasickom lietadle, v prípade, že Axe letí dostatočne rýchlo.

eVTOL Axe, ktoré sa má začať dodávať zákazníkom v roku 2024, sľubuje maximálnu rýchlosť 160 km/h a dolet až 320 km.

Zdroj | SkyFly

Batéria s kapacitou 48 kWh však dopraví dvoch pasažierov do maximálnej hmotnosti 172 kg len na vzdialenosť 160 km. Dvojnásobný dolet dosiahne len verzia s hybridným pohonom, kde menšiu batériu dopĺňa generátor (pravdepodobne benzínový. Maximálna vzletová hmotnosť je 600 kg.

Zdroj | SkyFly

Stroj má dvojicu 5-metrových krídel, ktoré sú pri parkovaní na zemi (na trojkolesovom podvozku) zvláštne naklonené nahor, čo dodáva Axe neobvyklý vzhľad. Nie je to však konvenčné lietadlo. Vertikálne stúpa na štyroch veľkých vrtuliach s priemerom 1,5 m a podobne ako bežný dron sa následne nakláňa dopredu, aby vyvinul horizontálny ťah. Keď dosiahne rýchlosť pre dostatočný vztlak krídel, je lietadlo naklonené dopredu a krídla sú počas letu vo vodorovnej polohe.

Axe vyzerá zaujímavo, menej už poteší jeho cena. SkyFly prijíma predobjednávky za základnú cenu 150 000 £ (175 140 €), ale za verziu s predĺženým doletom si bude treba priplatiť ďalších 50 000 £ (58 300 €) a ďalších 20 000 £ (23 300 €) si výrobca vypýta za balistický padák. Plne vybavený eVTOL Axe s predĺženým doletom tak vyjde pri aktuálnom kurze na 256 740 €, takže nepôjde o lacný špás.

Pozrite si

Český eVTOL s doletom až 720 km? Vďaka hybridnému pohonu áno

SkyFly predpokladá, že cieľoví zákazníci budú z tej spoločenskej vrstvy, ktorá si aj dnes môže dovoliť súkromné lietadlá a Axe by mal nájsť uplatnenie aj pri výcviku pilotov.

Zdroj