Mladá automobilka DS je možno pre vás stále neznáma, avšak svoje korene má veľmi hlboké. Ako súčasť koncernu Stellantis zastrešuje prémiový segment automobilov s odvážnym prístupom takmer v každom smere. Tento prístup sa však automobilke Citroën osvedčil už v 50. rokoch s modelom DS.
Od tohto momentu sa označenie DS považovalo sa symbol prémiového spracovania a unikátneho prístupu s inováciami. Táto vízia sa nakoniec pretavila až do vytvorenia samostatnej automobilky s rovnomenným označením, ktorá prináša na trh rovnako unikátne vozidlá. Ako prvé sa na slovenský trh dostali modely DS3 a DS7, ktoré už posledné mesiace dopĺňa DS4 a sedan DS9. Nedávno sa k nám do redakcie dostala prvá z noviniek – DS4.
Dostupná je v motorizácii s výhradne spaľovacím motorom, ale aj v kombinácii s elektrickým motorom s označením E-Tense vo verzii plug-in hybrid. V prípade štandardnej motorizácie máte na výber z troch motorov, a to s trojvalcovým benzínovým motorom s objemom 1,2 l a výkonom 96 kW, štvorvalcovým benzínovým motorom s objemom 1,6 l a výkonom 133 kW, ale aj so štvorvalcovým naftovým motorom s výkonom 96 kW.
Plug-in hybridná verzia využíva výkonnejší benzínový motor v kombinácii s 81 kW elektrickým motorom, vďaka čomu sa systémový výkon dostáva až na 167 kW. Nám sa do rúk dostala najvýkonnejšia verzia bez elektrifikácie, ktorej vyšší výkon bol cítiť, avšak pomoc elektrického motora by sme v tomto prípade určite ocenili pre ešte lepšiu dynamiku.
DS4 sa stáva agilnejšie, ak prepnete na športový režim, kedy zo sériovej 8-stupňovej automatickej prevodovky dostanete o niečo lepšie reakcie, no stále môžete prepnúť aj do manuálneho režimu. DS4 síce nie je o výkone či prípadných skrytých športových prednostiach a dôležité sú úplne iné parametre – unikátny dizajn a celkový štýl, ktorý si získava pozornosť na cestách.
Ako som už spomenul, modely DS dokážu zaujať na prvý pohľad vďaka jedinečnému dizajnu, ale aj precíznemu spracovaniu a prvkom umiestnených v interiéri. Pri DS4 to samozrejme nie je inak, nakoľko pri pohľade z každej strany má čo ponúknuť. Predná časť pôsobí agresívne vďaka výraznej prednej maske a ostrým líniám, ktoré sú základným kameňom dizajnu.
Nájdete ich skutočne všade – vo vzore masky, tvarovaní línií nárazníka, svetlách či dokonca samotnom logu. Svetlá tvoria naozaj výrazný svetelný podpis nielen v noci, ale aj cez deň vďaka efektne tvarovaným LED svetlám. Svetlomety nielenže vyzerajú dobre, ale aj veľmi dobre svietia, pričom nechýba matrix funkcionalita. Pri pohľade z boku vyniká „pričupený“ postoj, ktorý príjemne dopĺňa charakter modelu.
Zozadu oslovia výraznejšie krivky, tie sú decentne dopĺňané dizajnovými svetlami v tvare diamantov. Karosériou ide o obľúbený crossover, ktorý v kombinácií so skvelým podvozkom zabezpečí naozaj veľmi komfortnú jazdu. Priestorovo je veľmi dobre zvládnutý, ako vodič som sa vôbec necítil stiesnene a priestor vzadu bol stále luxusný. To isté platí aj o kufri, kde máte k dispozícii 430 litrov.
V prípade, že máte nad 190 centimetrov, využiteľnosť priestoru na zadných sedadlách či priestor nad hlavou odporúčam vyskúšať osobne, aj keď nepredpokladám výrazné problémy. Línie v ostrom uhle samozrejme neobchádzajú ani súčasti interiéru a opäť ich nájdete v každom detaile – v prešívaní sedadiel, ktoré sú kombinované s kožou a alcantarou, tak aj v tvarovaní dverí či na displeji infotainmentu alebo vo všetkých ovládacích prvkoch.
Na použitých materiáloch si DS dalo viditeľne záležať, a síce sa tu nevyhnete klavírnemu laku, ktorý síce pôsobí dobre, no z dlhodobého hľadiska nie je až tak praktický, väčšinou máte na dotyk kožu s pekným prešívaním, kovové prvky či už spomínanú alcantaru, ktorá naozaj dominuje na palubnej doske a aj stredovom tuneli. Pozitívne môžem hodnotiť tiež infotainemnt, a to najmä z hľadiska dizajnu, ale aj funkčne.
Zatiaľ čo iné automobilky sa snažia zväčšovať displeje na prístrojovej doske, DS na to ide inak a skôr sa zameriava na zlatú strednú cestu. Digitalizácie sa tu nevyhýba, ale pristupuje k nej vyvážene. Osobne nepotrebujem mať väčší displej pred sebou, takže som bol s takýmto spracovaním stotožnený. Čo mi mierne prekážalo bola väčšia vzdialenosť displeja infotainmentu od vodiča.
V rámci segmentu je DS4 veľmi zaujímavý model, ktorý poteší najmä tých, ktorí hľadajú neobyčajné tvary. Pre tých, ktorí sa radi odlišujú a zároveň majú radi prémiovejšie spracovanie s citom pre detail a estetiku. Samozrejme, za takéto parametre si musíte priplatiť, keďže DS4 začína na sume 35 490 €, avšak pri najvyššej konfigurácii sa môže vyšplhať na 57 390 €. Nami testovaná verzia bola v cene 43 940 €.