Reklama

Doroni má certifikované eVTOL na lietanie. Vyvinie rýchlosť vyše 190 km/h

Zdroj | Doroni Aerospace
Juraj Procházka
Zdroj | Doroni Aerospace
Zdroj | Doroni Aerospace

V peletóne firiem súťažiacich vo vývoji elektrických lietajúcich strojov s kolmým štartom a pristávaním (eVTOL) začína byť poriadne husto, ale niektoré sú v čele, iné skôr v hlavnom poli. Väčšina výrobcov prezentuje iba vývojové prototypy ako prostriedok na získanie investorov.

Zdá sa, že mladá firma Doroni Aerospace nasadila podstatne radikálnejší kurz, keď oficiálne odhalila svoj dvojmiestny eVTOL H1-X. Ide o pokročilú predvýrobnú verziu, ktorá je blízko komerčného nasadenia. 

Doroni Aerospace so sídlom na Floride založil v roku 2016 Doron Merdinger, skúsený podnikateľ s 25-ročnými skúsenosťami v oblasti dizajnu, výroby a manažmentu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Na realizáciu svojho sna o udržateľnej leteckej doprave zostavil tím inžinierov a technikov a výsledkom tohto úsilia je „lietajúce auto“ HX-1, ako firma svoj stroj označuje. S autom má pritom spoločné akurát to, že by sa zrejme zmestil do väčšej garáže.

Pozrite si

Lilium získalo na vývoj eVTOL oprávnenie od EASA. Na certifikácii stále pracuje

Firma Doroni odhalila pomerne veľa informácií o H1-X vo videu, ktoré si môžete pozrieť nižšie. Je jasné, že ide o čistý eVTOL, ale jeho dizajn a prevedenie sa líšia od viacerých konkurenčných strojov vo vývoji. Z viacerých dôvodov je praktické, že Doroni Aerospace navrhla H1-X ako dvojmiestne osobné lietadlo, kým mnoho iných spoločností pracuje na eVTOL s väčšou kabínou, aby mohli fungovať ako aerotaxíky. Pokročilé štádium vývoja ilustruje skutočnosť, že H1-X už získal certifikáciu FAA pre letovú spôsobilosť v USA.

H1-X má jedinečnú konfiguráciu tandemového krídla so zabudovanými vrtuľami. Výrobca tvrdí, že táto konfigurácia zvyšuje zdvih a efektivitu eVTOL v porovnaní s tradičnými dizajnmi a jej krídlové bariéry dokážu lepšie riadiť prúdenie vzduchu. Kanálové vrtule sú tiež tichšie, aj keď osem elektromotorov eVTOL pracuje s vysokými otáčkami. Práve vysoká hlučnosť môže komplikovať rýchle zavádzanie eVTOL lietajúcich strojov, pretože sú určené primárne na prepravu vo veľkomestách a ďalších zastavaných územiach.

Zdroj | Doroni Aerospace

Doron Merdinger uviedol počas predstavenia nového eVTOL, že H1-X nie je len vozidlo, ale predovšetkým skok do budúcnosti, kde koexistujú sloboda pohybu a udržateľnosť. Podľa neho H1-X môže priniesť novú kapitolu v doprave.

O parametroch nového elektrolietadla zatiaľ veľa informácií neuniklo. Vieme, že H1-X váži 839 kg (1 850 libier) a unesie užitočné zaťaženie zhruba 227 kg (500 libier). Na jedno nabitie dokáže lietať 40 minút na jedno nabitie, pričom môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 193 km/h (120 mph). To je pomerne vysoká rýchlosť na tento typ lietadla.

Zdroj | Doroni Aerospace

Údaj o maximálnom dolete Doroni Aerospace neuvádza, ale určite pôjde o menšiu vzdialenosť, ako keby stroj letel 40 minút maximálnou rýchlosťou. Treba preto rátať s doletom rádovo 100 km, možno o čosi menej.

Pozrite si

Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý

Firma aktuálne vyrába niekoľko uvádzacích kusov eVTOL H1-X, ktoré koncom roka použije na rozsiahle testovacie lety. Už súčasná verzia je však takmer finálnou podobou, ktorá by mala zodpovedať sériovo vyrábanému modelu. Doroni Aerospace však nevylučuje pred spustením sériovej produkcie ešte menšie úpravy.

Očakáva sa, že sériová výroba by mala byť spustená v roku 2026 a odhadovaná cena na americkom trhu má byť medzi 300 000 a 400 000 USD. Ak sme pred rokom a pol považovali cenu 150 000 £ (175 140 €) za základnú verziu eVTOL Axe od firmy SkyFly za vysokú, Doroni Aerospace so svojím H1-X zrejme podstatne prekoná aj plne vybavený Axe s predĺženým doletom, ktorý mal v čase uverejnenia článku stáť asi 256 740 €.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.