Dacia dlhodobo dokazuje, že má čo ponúknuť nielen najmenej náročným zákazníkom. Úspech modelu Duster či Sandero je neprehliadnuteľný nielen na Slovensku, ale aj v ďalších desiatkach krajín. A nový Jogger bude doslova horúcim polienkom v ohni, konkurenta tomuto rodinnému autu budete hľadať ťažko.
Dacia dokazuje, že trafila klinec po hlavičke. Nie každý má na to, kúpiť si supermoderné auto za desiatky tisíc eur, na druhú stranu jazdenky sú často mačkou vo vreci, neviete čo vo finále dostanete. Nové auto s plnou zárukou, s modernými prvkami a za priaznivú cenu tak ocenia mnohí – aj to môže byť dôvod, prečo je Sandero vo svojej kategórii číslom 1 v 44 krajinách sveta už od roka 2017. Duster si zase drží pozíciu číslo 1 medzi SUV, a to od roka 2018.
Na Slovensku je Sandero dvojkou v kategórii B-Hatch, Duster zase dvojkou v kategórii C-SUV. A práve kategória C je jednou z najvyhľadávanejších nielen u nás, ale i vo svete. Tu chce Dacia uspieť s modelom Jogger, ktorý prináša rodinné auto s akýmsi pocitom SUV. Ten pocit SUV má zabezpečiť vyšší posed, ale aj svetlá výška – ktorá je v prípade novinky na úrovni 20 centimetrov. Ruku na srdce, s takto vysokým podvozkom Dacia schová do vrecka aj mnohé SUV, ktoré má väčšina Slovákov vo svojej garáži.
Lenže, Jogger chce ísť ešte ďalej. Patrí k najdostupnejším 7-miestnym automobilom na trhu! Sedem miest za cenu od 15 050 eur (štartovacia cena tejto verzie novinky) a navyše s pohonom kombinujúcim benzín+LPG je vlastne ponuka, akú nenájdete u žiadneho iného predajcu automobilov.
My sme mali na krátku skúšobnú jazdu najvybavenejšiu 7-miestnu verziu Extreme TCe 110 s príplatkovou výbavou vrátane asistenčných systémov či paketom Media Nav (najvyšší stupeň infotainmentu), no i tak sa cena nedostala nad 20-tisíc eur. Za nami testovaný kúsok, ktorý vidíte aj na fotografiách, by ste zaplatili 19 720 eur. Výbava tu je skutočne bohatá.
Už na prvý pohľad vyzerá Jogger moderne. Spredu je to známy kukuč Sandera, a to je dobre. Dominujú tu úzke predne svetlá s modernou LED grafikou, ale aj široká predná maska s výrazným rebrovaním. Logo Dacia tu ešte nie je v najnovšej verzii, ktorú evidujeme v komunikačných materiáloch či videospotoch – škoda. Automobil by pôsobil ešte modernejšie.
Zaujímavo sa dizajnéri pohrali s karosériou hlavne v zadnej časti, kde bolo potrebné „ukryť“ veľký kufor aj pre umiestnenie tretieho radu sedadiel. Rázvor je mimochodom úctyhodných 2 897 mm. Pri bočnom pohľade karosériu vhodne „narúšajú“ čierne prvky aj nálepka s logom Extreme za predným blatníkom. Oplastovanie blatníkov dodáva autu osobitný charakter a dáva najavo, že s ním môžete vyraziť aj mimo spevnené cesty.
Zozadu síce už tie krivky až tak nelahodia, napriek tomu oceníte „svalnatosť“ modelu aj zadné svetlá pripomínajúce kombíky známej švédskej značky. Na kufri je nápis Dacia, avšak ani tu nie v novom grafickom dizajne. Viac by sa nám hodil väčší nápis Jogger, ktorý nájdete nenápadne ukrytý v ľavej časti veka kufra. Čo oceňujeme sú výrazné čierne lyžiny, ktoré sú v tomto prípade aj s praktickou vychytávkou – sú modulárne a viete si ich jednoducho preskladať na držiak napríklad pre uchytenie strešného boxu či lyží.
To najzaujímavejšie je však po otvorení veka kufra. Veko sa otvára klasicky smerom nahor. V prípade 7-miestnej verzie máte pri vyklopených zadných sedadlách k dispozícii batožinový priestor len 160 litrov. To sa však zmení ak sedadlá sklopíte resp. ich môžete úplne vybrať. Potom už máte k dispozícii 708 litrov! Aby toho nebolo málo, tak dĺžka plochy po 1. rad sedadiel je dva metre. To už preveziete aj posteľ. Škoda len, že sedadlo spolujazdca sa sklopiť nedá, odviezť by ste mohli ešte dlhšie predmety.
Absolútnym prekvapením je jednoduchosť manipulácie so zadnými sedadlami. Ich vybratie je totiž otázkou pár sekúnd, každé sedadlo z 3. radu pritom váži len 10 kg. Vyberie ho tak ktokoľvek, nielen silný muž.
Navyše po sklopení vám takéto sedadlá nebudú zavadzať ani v garáži. Rozhodne by sme odporúčali vybrať si 7-miestnu verziu, aj keď máte menšiu rodinu, na občasný výlet vo väčšom počte pasažierov takúto možnosť určite oceníte.
Pritom vzadu je vcelku dosť miesta, najmä priestor nad hlavou je milým prekvapením. Strecha je totiž v zadnej časti vyššie a tak ak je napríklad úplne vpredu na sedadlách strecha od sedadla vo výške 923 mm, v 3. rade je to stále výborných 855 mm.
Dobrý pocit budete mať aj z jazdy, odhlučnenie sa síce nedá porovnať s výrazne drahšími modelmi, ale je skôr príjemným prekvapením. Aj na diaľnici pri 130-ke môžete pohodlne počúvať vaše obľúbené rádio či podcasty. V prípade motorizácie máte na výber len 3-valec a to buď čistý, alebo s podporou LPG. V takom prípade dokážete prejsť hravo cez 1 000 km, totiž okrem 40 l LPG nádrže je k dispozícii 50 l nádrž na benzín.
V našom prípade sme vrátili auto so spotrebou na úrovni 7 litrov/100 km, čo je viac ako 1,5 litra navyše oproti normovanej spotrebe. Autá však boli absolútne nové a preberali sme si ich s nájazdom len niekoľko 100 km. Mimochodom v roku 2023 príde na trh aj hybridná verzia Joggera s automatickou prevodovkou. Na tú sa v redakcii tešíme.
Už pri testovacej jazde modelu Sandero sme si pochvaľovali interiér. Ten je v tomto prípade takmer identický. Oceníte kvalitné prešívanie sedadiel, ale aj veľmi služné materiály kam sa pozriete.
Mimoriadne hodnotne a príjemne pôsobí látkové čalúnenie vo dverách a na prístrojovej doske. Jediné tvrdé plasty na dotyk, ktoré až tak nepotešia, sú vo vrchnej časti výplni dverí. Napriek tomu bol náš pocit z interiéru výborný, na danú cenu a kus auta, aký za ňu dostanete je to veľmi dobrá ponuka.
A našťastie to nekončí len pri materiáloch. Nechýbajú tu ani technológie, napríklad poteší elektronická parkovacia brzda, ale aj asistent sledovania mŕtveho uhla. Práve tento asistent považujeme za jeden z najdôležitejších a je dobré, že ho máte.
Auto však dokáže aj aktívne dobrzdiť v prípade hroziacej kolízie, čo sa hodí najmä pri jazde v meste. Nechýba ani bezkľúčový prístup či štartovanie. Milým prekvapením je sú aj predné a zadné parkovacie senzory, pričom vzadu nechýba ani cúvacia kamera. Tu sú súčasťou aj grafické čiary naznačujúce smer jazdy. Musíme uznať, že aj keď grafika nepatrí k tomu najlepšiemu, čo dnes môžete mať, rozhodne patrí k lepšiemu priemeru.
A keď už sme pri cúvacej kamere, tak obraz sa premieta na 8-palcový dotykový displej. Škoda, že tlačidlá na jeho pravej strane sú tiež dotykové – najmä ovládanie hlasitosti je takto nepraktické (praktickejšie je používať ovládanie pod volantom). Ale i tak, menu je jednoduché a nestratíte sa v ňom, navyše si môžete dopriať aj funkcie, ktoré stále nie sú štandardom ani pri výrazne drahších modeloch. O čom hovoríme?
Poďme pekne po poriadku. V základe dostanete v aute infotainment označený ako Media Control. Tu sa vám síce základné informácie vrátane multimédií zobrazujú len na malom displeji palubného počítača, no môžete si do špeciálnej priehradky vložiť váš smartfón s aplikáciou Dacia Media Control a potom už vidíte oveľa viac. Takáto aplikácia sa prepojí aj s palubným počítačom, čo je veľkou výhodou.
V prípade vyššej verzie infotainmentu Media Display už máte dotykový displej s multimédiami a nastaveniami aj s možnosťou zobrazenia Apple CarPlay či Android auto, avšak len cez kábel.
V najvyššej možnej verzii Media Control však už dostávate aj navigáciu a pozor – bezdrôtové Apple CarPlay či Android Auto! A to je už naozaj skvelé, že v Dacii pod 20-tisíc eur so všetkým, čo sme opísali vyššie si môžete užívať aj najmodernejšie prepojenie infotainmentu s vašim smartfónom, čo stále chýba aj mnohým prémiovým modelom.
A keby vám predsa len chýbal pohľad na váš telefón, oceníte aj praktické umiestnenie USB konektora vedľa hlavného displeja, kde si môžete pripevniť aj dodávaný držiak na telefón. Zatiaľ, čo sledujete údaje na smartfóne, môže sa vám nabíjať. Bezdrôtové nabíjanie v priehradke však chýba.
Úprimne? Ak by sa nás ktokoľvek opýtal, či by sme mu Jogger odporučili, povedali by sme ÁNO. Ak hľadáte auto za rozumné peniaze, navyše 7-miestne a s technológiami, ktoré sú súčasťou tohto storočia, Dacia našla odpoveď. Sme radi, že niekto ide aj cestou, ktorú si mnohí ľudia môžu dovoliť. Je síce krásne, keď máte všetko ultra moderné, prešpikované technológiami, ak je to však nad váš možný rodinný rozpočet, môžete o tom len snívať. Táto Dacia poriadne zamieša karty, a to nielen medzi novými automobilmi – môže totiž mnohých odradiť od kúpy jazdeniek, lebo nové je nové.
Pozrite si aj naše video z prvej jazdy s modelom Sandero, s ktorým ma Jogger veľa spoločného.