Naša redakcia mala možnosť odskúšať v náročnom teréne vo Valči modely vozidiel Dacia vo výbave Extreme. Tá je určená najmä pre motoristov, ktorí hľadajú spôsob ako si so svojimi tátošmi užiť ešte viac zábavy a to nie len na cestách prvej triedy.
Vozidlo sme prebrali v bratislavskom showroome, nasledoval presun do cieľa, ktorým bol v tomto prípade Hotel Impozant vo Valči.
Na cestu sme si vybrali Daciu Sandero Stepway Extreme s motorom TCe 100 ECO-G vo farebnom prevedení Cédre s medenými prvkami na zrkadlách, predných blatníkoch a zadných dverách. Prepli sme režim LPG a doslova dupli na plyn (v rámci dopravných predpisov).
Navigácia Waze nám vybrala cestu cez Nitru a Kremnicu, poloprázdna diaľnica nás nabádala k zošľapnutiu plynového pedála, pretože Sandero išlo ako namydlený blesk. Je to naozaj tak, že dnešné 1-litrové motory sú pre bežných motoristov úplne postačujúce.
Po dorazení do cieľa nás zaujímala spotreba LPG, ktorá bola skvelých 8,4l /100 km. Ak zoberieme do úvahy cenu plynu, jazdite takmer za polovicu. Automobil sme zaparkovali k ostatným vozidlám, kde boli najmä Dacie Duster určené na naše outdoorové zážitky v náročnejšom teréne, no i Dacia Jogger s príslušenstvom.
Ivana Obadalová, manažérka Renault Slovensko, nás rozdelila do skupín, každá vyfasovala jeden Duster Extreme 4×4, dostali sme vysielačky a vzorne za sebou vyrazili do terénu za adrenalínovými zážitkami. Ak chcete zistiť alebo predviesť čo auto dokáže, najlepšou voľbou je off-road. Na horských cestách/necestách sme pomaly zdolávali nástrahy terénu.
Keď sme videli vozidlo pred nami zapadnúť do jamy, prvé čo nás napadlo, off-road končí. Duster sa nedal obísť a otočiť štyri vozidlá, či cúvať v tak náročnom teréne? To by nám zabralo hodiny! Vo vozidle však bol evidentne skúsený vodič, zvládol ho dostať z jamy. Toto bola názorná ukážka, ako si Dacia Duster poradila na prvý pohľad s neriešiteľnou situáciou. Zvládla to na jednotku s hviezdičkou.
Súčasťou zaťažkávacej skúšky pre Daciu bol aj prechod cez brod, strmý terén, kamenistý povrch. Toto auto s ničím nemalo najmenší problém, dokonca sme museli skonštatovať, že posádka TECHBOX-u bola oveľa menej vytrasená, ako by sa dalo na zdolaný ternén očakávať.
V teréne a na vlastnej koži sme zistili, aké jazdné vlastnosti má nová Dacia Duster. Vďaka dobrým vzťahom s majiteľmi pozemkov sme mohli jazdiť v teréne, ktorý nie je bežne dostupný. Bez pohonu na všetky štyri kolesá by sme nemali šancu zdolať prevýšenie.
V Dustri si môžete vybrať režim dvojkolky, automatickej štvorkolky, alebo si zamknúť pohon 4×4. Neoceniteľným režimom bol asistent pre zjazd z kopca. Vtedy vozidlo stojí, aj keď je v prudkom klesaní, pohne sa až po pridaní plynu. Nemusíte riešiť brzdenie – svoju pozornosť môžete naplno venovať tam, kde to najviac treba.
Cestu sme ukončili na krásnej zelenej lúke, kde nás čakala prezentácia camping príslušenstva nainštalovaného na vozidle Dacia Jogger. Camping box príslušenstva Dacia InNature, dokážete rozložiť na rám postele pre dve osoby s rozmermi 190 x 130 cm, skladacie matrace sú dokonalým doplnkom boxu. Zatemňovacie rolety vás ochránia pred zvedavcami a vytvoria úplnú tmu.
Úplnou čerešničkou na torte bol rýchlo postaviteľný a dobre prenosný stan Dacia, ktorý je na mieru vyrobený pre model Jogger. Takto ste pripravení s celou rodinou, alebo priateľmi na kempovanie. Stačí ho upevniť na zadné výklopné dvere a razom máte veľký obývací priestor v zadnej časti vášho vozidla. V úložnom priestore máte posteľ, získate teda oveľa lepšie pohodlie počas spánku, než keby ste spali na zemi. Ak ste dobrodruh, túto výbavu musíte mať.
Dacia nám predviedla, prečo si jej vozidlá získavajú čoraz viac fanúšikov a ich predaje stúpajú. Byť cenovo dostupný, vzhľadovo príťažlivý a ešte variabilný – to je ušité na mieru pre motoristov nielen zo Slovenska, ale prakticky celej Európy. Schválne, keď budete na dovolenke za hranicami, skúste si všimnúť, koľko Dacií tam jazdí.