Reklama

Concord – ako potenciálny hit Sony skončil zatiaľ po dvoch týždňoch

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation

Na tomto mieste a v tomto čase mala byť pôvodne plnohodnotná recenzia na novú strieľačku Concord. Už sme mali odohraných dosť zápasov, otestované rôzne mapy i módy a prišiel čas spísať finálne dojmy, keď…

…tu zrazu prišlo v utorok 3. septembra rozhodnutie Sony, že hra bude už v piatok 6.9. stiahnutá z obchodov, refundovaná existujúcim majiteľom a jej servery budú vypnuté. A keďže ide o multiplayer akciu, vypnutie serverov znamená jedine – instantný koniec.

Vo štvrtok 5. septembra večer som naštartoval hru, odohral ešte tri zápasy na troch odlišných mapách s ďalšími borcami a na druhý deň ma už privítala hláška, že Concord po 14 dní nenaloguje hráča vôbec.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | PlayStation

Z veľkej pozornosti do úzadia

Príbeh Concord bude jeden z najzaujímavejších v hernej brandži za celý rok 2024. Odzrkadľuje sa v ňom mnoho trendov, problémov, konkurencie i rýchlych rozhodnutí. Stojí za ním štúdio Firewalk, ktoré vzniklo v roku 2018 a Sony si ho kúpilo v roku 2023. Do štúdia pritom prišlo mnoho zamestnancov z iného tímu, Bungie, ktorí sú špecialisti na multiplayer strieľačky a stoja napríklad aj za megahitom Halo.

Concord mal byť ich prvotinou a médiami prebehli správy, že na hre makali osem rokov. To úplne nesedí s tým, že štúdio existuje akurát šesť rokov, ale je zrejmé, že projekt mali tvorcovia v hlavách pomerne dlho. Je smutné, že hneď ich prvý titul štartuje takto neslávne a ešte ťažšie sa chápe, že Firewalk nie je úplne malé či stredné štúdio – 169 ľudí je už riadny tím.

Pri takom zložení skúsených veteránov, veľkosti štúdia i podpore Sony sa nechce chápať, že hra mala taký slabý štart. Dá sa namietať, že nemala obrovskú marketingovú podporu ako iné titulky, ale… Keď Sony vysielala koncom mája 2024 State of Play prezentáciu, Concord bol hneď prvým titulom a prezentácia zabrala viac ako 10 minút. Nasledovala štandardná postupka – uzavretá beta pre novinárov a hráčov v júli, o týždeň otvorená beta pre všetkých, potom naplánovaný štart.

Zdroj | PlayStation

Preto sa ani nechce veriť, že hra predala len cca 25 tisíc kusov (15 000 na PlayStation, 10 000 na PC) a počas prvých dní atakovala veľmi nízke čísla hráčov. Médiami obletelo najmä číslo 697 pri štarte a 162 po prvom týždni. To znamená iba jediné – hra vôbec nezaujala a pozornosť sa od nej razantne obrátila.

Prečo Concord pri štarte neuspel?

Dôvodov, prečo Concord nemal väčší úspech pri prvom pokuse, je mnoho. Ten hlavný súvisí s tým, že ide o očividnú kópiu iných titulov ako Overwatch – rozliční hrdinovia, mapy, módy a snaha presvedčiť hráčov, aby hrali vašu hru, keď sú na trhu mnohé iné a lepšie. Concord mal sčasti smolu v tom, že nepriniesol nič originálne a bol variáciou na x iných hier, ktoré sú aj zadarmo. Nehovoriac o štýle humoru a scénok, ktoré evokovali Strážcov galaxie v inom kabáte.

Ďalší aspekt môže byť načasovanie. Sony posmelené úspechom Helldivers 2 chcelo replikovať rovnaký úspech po pol roku s iným titulom. Lenže zatiaľ čo strieľanie pavúkov vyšlo v dobrom čase a podchytilo hráčov, Concord to šťastie nemal. Na druhej strane aj Helldivers 2 postupne začali padať počty hráčov, takže sa natíska aj otázka, či Sony nekonkuruje vlastne sebe.

Mať dva live-service tituly len šesť mesiacov od seba je hrozba pre existujúci (neujdú hráči preč) i nový (neostanú pri starom?). A koniec augusta je už tradične plný iných hier – vyšli Star Wars: Outlaws, Age of Mythology Retold, World of Warcraft: The War Within, Visions of Mana, Emio a hoci ich Concord o pár dní predbehol, nezaujal.

Zdroj | PlayStation

Azda najväčšia výzva je aj cenovka. Podobne ako pri Helldivers 2 si Sony za Concord vypýtalo 40 eur – čo mala byť stávka na istotu po minulom úspechu. Lenže konkurencia free-to-play titulov v žánri je veľmi nemilosrdná – aj Blizzard pochopil pri niektorých hrách, že treba zľaviť či kasírovať inak. Prvý Overwatch sa predával za plnú cenu, ale Overwatch 2 štartoval v októbri 2022 v základe zadarmo.

Presne tento scenár teraz všetci očakávajú aj pri Concord. Ak Sony bude chcieť hru zachrániť, mala by ju ponúknuť zadarmo a veriť, že sa nájde dostatočný počet hráčov, ktorí sa do nej predsa len pustia. Ako sme písali v prvých dojmoch, Concord v zásade nie je márny či nudný titul – a plná verzia má viac obsahu.

Iná výzva je, že od Sony nečakajú hráči multiplayer strieľačky, ale príbehové AAA hry či parádne skákačky ako nový Astro Bot. PlayStation Studios totiž zavelili na cestu live-service hier v snahe získať viac výnosov, no zatiaľ je tento prechod rozporuplný. Na jednej strane sa znížil počet blockbustrov ako Uncharted, God of War, Horizon či The Last of Us – na druhej strane majú ponuku naplniť live-service hry.

Obsah pokračuje pod reklamou

Lenže padajúci záujem o Helldivers 2 či Concord môže naznačovať, že hráči ich nechcú. Nebude ľahké zmeniť stratégiu v priebehu týždňa či mesiaca – v Sony sa musia zamyslieť ako vybalansovať oba prúdy, akurát teraz majú najhoršie momentum. Veľkých príbehových hier je málo a live-service nezaberajú naplno.

Smutné príbehy rýchleho stiahnutia

Mnohí označujú Concord ako jednu z najväčších herných katastrof, ale história si pamätá aj mnohé iné prepádaky, ktoré v čase fyzického vydávania hier dopadli ešte horšie. Asi nič neprekoná legendárny príbeh videoherného E.T z roka 1983, kedy Atari vyrobilo 5 miliónov kópií a väčšina skončila zahrabaná na skládke v Novom Mexiku, lebo hra sa slabo predávala a majitelia dokonca vracali hry kvôli slabej kvalite.

V 90. rokoch sme sa dočkali kauzy Battlecruiser 3000AD, kedy tvorca hry bojoval s programátormi i producentom, zakázal im prístup ku kódu a neustále menil hru na vlastnú päsť. Dopadlo to tak, že hra po siedmich rokoch vyšla v hroznom stave a až verzia 2.0 (opäť zadarmo) sa dala reálne hrať.

V roku 2000 vyšla ambiciózna strieľačka Daikatana od tvorca DOOM – John Romero fakt sľuboval nového Dooma, štyri časti hry (v rozmedzí niekoľkých tisícročí) a výsledkom bola hra plná chýb a bugov, ale aspoň ju niektorí dokázali dohrať.

Podobný osud ako Concord, t.j. stiahnutie po určitom čase a vypnutie serverov postihlo aj hru APB: All Points Bulletin v roku 2010 (po 3 mesiacoch) či Babylon’s Fall v roku 2022.

Ale pozor, trable si zažili aj veľké značky. Napríklad kompilácia Grand Theft Auto: The Trilogy bola stiahnutá z digitálnych obchodov za 24 hodín a štúdio muselo vydať veľa aktualizácií, kým sa hra dostala do lepšieho stavu.

Pozitívne otočky zo zlého štartu

História si však pamätá aj dva svetlé príklady ako dokázali autori zachrániť pôvodný neúspech. Prvým je Cyberpunk 2077, ktorý štartoval v decembri 2020 a verzie na Xbox One a PS4 boli také nehrateľné, že do pár dní a týždňov boli stiahnuté z obchodov a hráčom vrátené peniaze. PC a next-gen verzie dopadli lepšie, no trvalo pár rokov, kým sa z hry stal vybrúsený diamant a doručil očakávanú kvalitu.

Zdroj | Steam

A najväčšiu 180-stupňovú otočku zvládli Japonci s Final Fantasy XIV Online. Verzia 1.0 zo septembra 2010 bola veľmi rýchlo skritizovaná pre zlé ovládanie, málo obsahu a vyšla iba na PC. Vo Square-Enix pochopili, že do hry naliali obrovskú kopu peňazí a nechcú o ňu prísť, takže vymenili režiséra, tím a ďalšie tri roky ju prekopávali do verzie 2.0 (A Realm Reborn). Tá už vyšla aj na PS3, PS4 a novú kvalitu hráči ocenili, takže dnes ju hrá viac ako 30 miliónov hráčov.

Takže šanca pre druhý dych Concord existuje – teraz je otázka, či sa jej Firewalk Studios a Sony chopia…

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.